
Wydział Zarządzania Kryzysowego
Rynek 21,
33-300 Nowy Sącz
I piętro (wejście po naciśnięciu domofonu)
Dyrektor Wydziału:
Krzysztof Setlak - tel. 18 448 66 80
Referat Spraw Obronnych, Ochrony Ludności i Porządku Publicznego:
Pracownicy:
- Mateusz Migacz - tel. 18 448 66 87
- Przemysław Gargas - tel. 18 448 66 83
- Roman Volos - tel. 18 448 66 81
Godziny przyjęć:
poniedziałek: 9:00 – 17:00
wtorek - piątek: 7:30-15:30
Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Monitoringu:
Służba dyżurno-operacyjna Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego i Monitoringu pracuje w systemie całodobowym (24h/7dni).
tel. 18 448 66 81, (czynny całą dobę)
tel. 18 443 57 02, (czynny całą dobę)
tel. 698 679 580, (czynny całą dobę)
fax 18 443 50 10, (czynny całą dobę)
e-mail. czk@nowysacz.pl (czynny całą dobę)
Pracownicy:
- Joanna Legutko
- Dorota Rozum
- Jan Pancerz
- Zbigniew Filip
- Piotr Wilczewski
- Szymon Oracz
- Alicja Serafin
- Sylwia Kulig
- Łukasz Łaś
- Zdzisław Turski
- Adrian Haslik
- Karol Witowski
Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Monitoringu
Służba dyżurno-operacyjna pracuje w systemie całodobowym (24h/7dni).
Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Monitoringu Urzędu Miasta Nowego Sącza przyjmuje zgłoszenia dotyczące wszelkich nieprawidłowości funkcjonowania elementów infrastruktury miasta i przekazuje dyspozycje odpowiednim służbom.
Za pośrednictwem MCZKiM można zgłaszać problemy wymagające interwencji służb, takie jak:
- awarie oświetlenia ulicznego;
- awarie sygnalizacji świetlnej;
- uszkodzone nawierzchnie (dziury w jezdni, chodnikach);
- uszkodzone znaki drogowe;
- zła organizacja ruchu;
- zanieczyszczenie ulic z budowy;
- niedziałające parkomaty;
- uszkodzone przystanki autobusowe;
- nieodśnieżone ulice i chodniki;
- zwisające sople;
- dzikie wysypiska;
- zaśmiecony chodnik, trawnik;
- nieskoszona trawa (zieleń miejska);
- przepełnione kosze uliczne;
- uszkodzone place zabaw, siłownie;
- uszkodzone ławki kosze na śmieci;
- uszkodzone studzienki burzowe, telekomunikacyjne;
- zatkane studzienki;
- awarie sieci wodnych, gazowych, prądowych, telekomunikacyjnych;
- zwierzęta chore i bezpańskie;
- martwe zwierzęta;
- osoby bezdomne;
- drzewa zagrażające bezpieczeństwu (powalone drzewa);
- uszkodzone budynki;
- zalane ulice;
- podtopienia, osuwiska;
- inne nietypowe sprawy.
Kompetencje, zakres działania:
Głównym celem działania jest realizacja kompleksu przedsięwzięć planistycznych mających za zadanie zapewnienie wysokiego stopnia poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców, minimalizacja zagrożeń, tworzenie i utrzymywanie rezerw sprzętu przeciwpowodziowego i obrony cywilnej, wspieranie sił zapobiegawczo-ratowniczych działających w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, ochrony ludności oraz zapewnienie mieszkańcom miasta warunków do przeżycia w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych zdarzeń.
Do zadań Wydziału Zarządzania Kryzysowego należą sprawy związane z wykonywaniem przez Prezydenta Miasta funkcji Szefa Obrony Cywilnej, a także dotyczące ochrony ludności, zarządzania kryzysowego i spraw obronnych.
Wydział realizuje zadania:
• własne (jako gmina, powiat):
całość zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania kryzysowego miasta w tym Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, zabezpieczenie środków finansowych na utrzymanie, wyposażenie i zapewnienie gotowości bojowej Ochotniczych Straży Pożarnych, wyposażenie i utrzymanie miejskiego magazynu przeciwpowodziowego, realizacja zadań z zakresu monitoringu miejskiego oraz porządku publicznego (Wspólna Komisja Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego).
• zlecone (z zakresu administracji rządowej nałożone przez ustawy):
planowanie działalności oraz realizacja zadań wynikających ze szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Miasta – ochrony ludności;
planowanie i koordynowanie przygotowań, a także realizacja przedsięwzięć z zakresu spraw obronnych.
W skład struktury organizacyjnej Wydziału Zarządzania Kryzysowego wchodzi Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i Monitoringu (MCZKiM) oraz Referat Spraw Obronnych, Ochrony Ludności i Porządku Publicznego. Centrum jest elementem systemu zarządzania kryzysowego i stanowi zaplecze techniczno-operacyjne oraz organizacyjne dla Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Służba dyżurno-operacyjna MCZKiM pracuje w systemie całodobowym (24/7).
Do zadań Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego i Monitoringu należy w szczególności:
- Pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby systemu zarządzania kryzysowego.
- Przyjmowanie i ewidencjonowanie informacji o stanie bezpieczeństwa i wszelkich zdarzeniach na terenie miasta, dokonywanie analizy zagrożeń i podejmowanie działań zgodnie z posiadanymi uprawnieniami i procedurami w celu minimalizacji i likwidacji zagrożeń.
- Wysyłanie (do służb, inspekcji, straży oraz środków masowego przekazu) komunikatów, ostrzeżeń o możliwości wystąpienia różnych zagrożeń.
- Zapewnienie współdziałania wszystkich jednostek organizacyjnych uczestniczących w procesie zapobiegania zagrożeniom.
- Współdziałanie z organami i instytucjami powołanymi do prowadzenia, a także organizowania akcji ratowniczych i działań zapobiegawczych oraz koordynacja tych zadań i przedsięwzięć.
- Utrzymywanie ciągłej łączności oraz współpracy i współdziałania z wojewódzkim i sąsiednimi centrami zarządzania kryzysowego oraz innymi jednostkami w zakresie przekazywania informacji o występowaniu nadzwyczajnych zagrożeń oraz o zaistniałych sytuacjach i zdarzeniach kryzysowych.
- Gromadzenie i aktualizowanie baz danych zawierających informacje o istotnych zagrożeniach oraz o środkach i siłach przeznaczonych do zapobiegania i przeciwdziałania sytuacjom kryzysowym.
- Przyjmowanie zawiadomień o zamiarze zorganizowania na terenie miasta Nowego Sącza zgromadzeń publicznych w trybie uproszczonym, jak również wydawanie przez upoważnionych pracowników wydziału decyzji dotyczących ich ewentualnego rozwiązania.
- Obserwacja przy pomocy systemu kamer miejsc szczególnego zagrożenia objętego monitoringiem.
- Dokumentowanie zdarzeń i archiwizowanie danych, zapisywanie na prośbę uprawnionych organów, udostępnianie tych danych na żądanie uprawnionych organów w formie elektronicznej;