Facebook Nowy SączNowy Sącz w serwisie YouTube.com

Miasto Nowy Sącz

Nowy Sącz - panorama Nowy Sącz - baszta Kowalska Nowy Sącz o zachodzie słońca - panorama Sądecki ratusz - święto narodowe Sądecki ratusz - wiosna

WYDZIAŁ OCHRONY ZDROWIA I POMOCY SPOŁECZNEJ

ul.Rynek 22, I piętro

godziny pracy: poniedziałek 9:00-17:00 wtorek-piątek 7:30-15:30 telefon: +4818 44 86 780

fax: +4818 44 86 788  

 

dyrektor Wydziału Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej

Małgorzata Kuśmierkiewicz

tel.+48(18) 44 86 780

 

kierownik Referatu Ochrony Zdrowia

Agnieszka Szeliga

tel.+48(18) 44 86 787

  

Katalog usług

  

Do podstawowego zakresu działań Wydziału należy:

  1. realizacja polityki zdrowotnej i społecznej Miasta,
  2. opracowywanie, koordynowanie oraz realizacja programów profilaktycznych, zdrowotnych oraz programów i form organizacyjnych dotyczących problematyki społecznej,
  3. koordynowanie kierunków polityki społecznej na terenie Miasta oraz działalności jednostek zajmujących się pomocą społeczną,
  4. współpraca z podmiotami publicznymi,niepublicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sektorze ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
  5. pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację projektów dotyczących zdrowia i polityki społecznej,
  6. planowanie i nadzór nad realizacją budżetu we wszystkich nadzorowanych jednostkach,
  7. przygotowanie projektów uchwał w zakresie działań Wydziału,
  8. obsługa administracyjna i biurowa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  9. wsparcie merytoryczne procedur zlecania organizacjom pozarządowym zadań publicznych związanych z obszarem zdrowia i pomocy społecznej,
  10. prowadzenie postępowań administracyjnych zmierzających do wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w placówkach handlowych i zakładach gastronomicznych na terenie Miasta,
  11. prowadzenie spraw związanych z wypłacaniem świadczenia pieniężnego posiadaczom Karty Polaka osiedlającym się w RP i rozliczaniem z wojewodą dotacji przekazywanej na wypłatę ww. świadczenia
  12. wydział sprawuje nadzór merytoryczny nad następującymi miejskimi jednostkami organizacyjnymi:  
  • Zespołem Żłobków Miejskich,
  • Zespołem Świetlic Środowiskowych, 
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,

Nadzór polega na weryfikowaniu pod kątem legalności,gospodarności i rzetelności podejmowanych działań jednostek ochrony zdrowia i pomocy społecznej, w szczególności poprzez:

  • uzgadnianie i weryfikację wysokości środków finansowych z budżetu Miasta i budżetu         Państwa na realizację zadań,
  • prowadzenie spraw związanych z bieżącym ich finansowaniem,
  • zatwierdzanie planów rozwoju i przekształceń oraz zmian statutowych w podległych jednostkach,
  • przeprowadzanie doraźnych kontroli zadań realizowanych przez podległe jednostki,
  • przyjmowanie rozliczeń oraz okresowych i rocznych sprawozdań finansowych,
  • przygotowanie wniosków o przyznanie nagród i premii oraz kar porządkowych,
  • opiniowanie regulaminów organizacji wewnętrznej podległych jednostek,
  • udzielanie pomocy w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych,
  • bieżącą współpracę w realizacji przedsięwzięć o charakterze zdrowotnym, społecznym,    profilaktycznym,
  • reprezentowanie przed Wojewodą i innymi organami administracji w zakresie udzielonych pełnomocnictw,
  • udzielanie urlopów dyrektorom podległych Wydziałowi Jednostek  
  1. współpraca z instytucjami i jednostkami organizacyjnymi wewnętrznymi i zewnętrznymi w zakresie wykonywania zadań Wydziału (m.in. Ministerstwami, Marszałkiem Województwa Małopolskiego, Wojewodą Małopolskim, itd.),
  2. realizacja zadań administracji rządowej zleconych ustawami gminie i powiatowi w zakresie zadań Wydziału.  

   Do zakresu działania Referatu Ochrony Zdrowia należy:

  1. analizowanie stanu zdrowotnego ludności i kreowanie polityki prozdrowotnej na podstawie wyników prowadzonych analiz,
  2. wspomaganie, obsługa i kontrola działań promujących zachowania prozdrowotne- finansowane z budżetu Miasta,
  3. tworzenie i realizowanie programów w zakresie profilaktyki zdrowotnej na terenie miasta Nowego Sącza,
  4. organizowanie komunikacji społecznej w zakresie zagadnień dotyczących ochrony zdrowia,
  5. współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym,
  6. współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Weterynarii,
  7. przygotowanie projektów uchwał w zakresie działania referatu,
  8. tworzenie i realizacja:
  • Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
  • Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;
  1. współdziałanie z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie:
  • ochrony zdrowia oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;
  • profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
  1. realizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie:
  • prowadzenia polityki w zakresie ilości punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych, a w szczególności prowadzących sprzedaż napojów o zawartości powyżej 4,5% alkoholu;

  • prowadzenia postępowania administracyjnego zmierzającego do wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w placówkach handlowych i zakładach gastronomicznych na terenie Miasta;

  • przyjmowania oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych, weryfikacja i naliczanie należnej opłaty za korzystanie z zezwoleń;

  • współpracy z przedsiębiorcami w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

  • prowadzenie działalności profilaktycznej, edukacyjnej i zwiększającej dostępność pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych we współpracy z jednostkami służby zdrowia i organizacjami pozarządowymi

  1. realizacja Programu Reintegracji Społecznej dla Osób Wykluczonych Społecznie,

  2. obsługa administracyjna i biurowa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  3. opracowywanie na wniosek Wojewody materiałów do Wojewódzkiego Planu działania systemu "Państwowe Ratownictwo Medyczne" w zakresie ochrony zdrowia,
  4. nadzór organizacyjny nad działalnością Zespołu Świetlic Środowiskowych.

   Do zakresu działania Stanowiska ds. Społeczności Romskiej- pielęgniarka dla środowisk 

      romskich, należy m.in.: 

  1. monitorowanie warunków życiowych Romów- mieszkańców Nowego Sącza, celem sukcesywnej ich poprawy;
  2. prowadzenie wizytacji w środowiskach romskich oraz diagnozowanie stanu zdrowia populacji romskiej,
  3. kontrola stanu sanitarnego gospodarstw domowych środowiska romskiego,
  4. podejmowanie interwencji i mediacji we właściwych instytucjach służby zdrowia,
  5. udzielanie porad medycznych oraz kierowanie poszczególnych członków społeczności romskiej do właściwych lekarzy specjalistów,
  6. zakup i ewidencja leków, paraleków i środków czystości,
  7. rozprowadzanie leków, paraleków oraz dystrybucja artykułów i środków czystości,
  8. pomoc w załatwianiu skomplikowanych spraw w urzędach i instytucjach związanych ze zdrowiem,
  9. współpraca z pielęgniarkami szkolnymi ze szkół do których uczęszczają dzieci romskie w zakresie dbałości o higienę osobistą i stan zdrowia dzieci,
  10. współpraca z samorządami gminnymi i powiatowymi w przygotowywaniu, a następnie wdrażaniu rządowego programu na rzecz społeczności romskiej,
  11. udział w tworzeniu projektów wniosków o środki pomocowe na współfinansowanie programów na rzecz Romów nowosądeckich,
  12. interweniowanie we właściwych instytucjach w sprawach dotyczących całej społeczności romskiej Nowego Sącza lub jej części,
  13. realizacja programów profilaktyki zdrowotnej i reintegracji społeczności romskiej,
  14. wykonywanie innych zadań związanych z pracą, a zleconych przez przełożonych.

    Do zakresu działania Zespołu Stanowisk ds. Pomocy Społecznej, należy: 

  1. nadzorowanie i koordynowanie kierunków polityki społecznej na terenie miasta z uwzględnieniem wszystkich jednostek pomocy społecznej i organizacji pozarządowych działających w obszarze pomocy społecznej,
  2. nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi prowadzonymi na terenie miasta Nowego Sącza oraz dziennymi opiekunami- w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
  3. prowadzenie rejestru żłobków, klubów dziecięcych oraz wykazu opiekunów dziennych,
  4. nadzór organizacyjny nad Zespołem Żłobków Miejskich w Nowym Sączu, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
  5. planowanie i nadzór nad realizacją budżetu we wszystkich jednostkach podporządkowanych, w tym ustalanie zakresu inwestycji i remontów,
  6. przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń Prezydenta Miasta w zakresie pomocy społecznej,
  7. współpraca z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie:
  • pomocy społecznej;
  • nieodpłatnej pomocy prawnej;
  1. realizacja zadań administracji rządowej zleconych ustawami gminie i powiatowi w zakresie pomocy społecznej,
  2. prowadzenie we współpracy z MOPS postępowania windykacyjnego w stosunku do dłużników alimentacyjnych,
  3. wydawanie zezwolenia na prowadzenie placówki wsparcia dziennego,
  4. składanie do Wojewody Małopolskiego wniosków o udzielenie dotacji celowej na wypłatę świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka osiedlającym się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej:
  • wypłata świadczeń w okresach miesięcznych,
  • przekazywanie Wojewodzie informacji o poziomie wykorzystanych środków,
  1. udzielanie pomocy finansowej repatriantom zamieszkałym na terenie Nowego Sącza:
  • wydawanie decyzji o przyznaniu pomocy ze środków budżetu państwa,
  • przygotowanie wniosku do Wojewody Małopolskiego o przekazanie środków,
  • wypłata świadczeń repatriantom.

 

 

Referat Ochrony Zdrowia

Pracownicy:

Urszula Kożuch                          (18) 44 86 785

Magdalena Krzebiot                    (18) 44 86 783

Anna Michalak                           (18) 44 86 790

Zofia Serafin                              (18) 44 86 784

  

Zespół Stanowisk ds. Pomocy Społecznej

Pracownicy:

Anna Burnagiel                           (18) 44 86 781

Mateusz Kurowski                       (18) 44 86 782

Agnieszka Tokarz-Leśniak             (18) 44 86 789

Ewa Waligóra-Dobosz                   (18) 44 86 786

 

Stanowisko ds. Społeczności Romskiej

ul. Jagiellońska 31, II piętro

Pracownik:

Teresa Kozik                              (18) 54 74 577

                       

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

ul.Rynek 3 (parter)

tel.(18)41 56 573

Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Nowy Sącz ul.Rynek 3, tel. 18 41 56 573 czynne w dniach i godzinach urzędowania t.j. w poniedziałki i czwartki w godz.14:30-16:30

 

Prowadzenie spraw między innymi z zakresu:

  • zgłoszeń osób nadużywających alkoholu,
  • motywowania osób nadużywających alkohol do podjęcia leczenia odwykowego,
  • wydawania opinii lokalizacyjnej dotyczącej usytuowania punktów sprzedaży bądź podawania napojów alkoholowych.