Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WOŚ Data złożenia projektu: 2018-08-31 Data wydania decyzji: 2018-09-11 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Finansów Publicznych - Komisja Infrastruktury i Środowiska - Komisja Zdrowia i Polityki Społecznej |
---|
Projekt - druk nr 641 UCHWAŁA NR ... ... ... RADY MIASTA NOWEGO SĄCZA z dnia ... ... ...
w sprawie przyjęcia lokalnego programu pomocy społecznej o nazwie "Lokalny Program Osłonowy" dla osób, które ponoszą zwiększone koszty w związku z przejęciem od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie pozbywania się zgromadzonych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) oraz art. 8 ust. 2, art. 17 ust. 2 pkt 4, art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r., o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1508), Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się lokalny program pomocy społecznej o nazwie "Lokalny Program Osłonowy" dla osób, które ponoszą zwiększone koszty w związku z przejęciem od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie pozbywania się zgromadzonych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych, o treści jak w załączniku Nr 1 do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia. Przewodniczący Rady Miasta (-) Janusz Kwiatkowski
Załącznik Nr 1 - "Lokalny Program Osłonowy" dla osób, które ponoszą zwiększone koszty w związku z przejęciem od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie pozbywania się zgromadzonych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych
UZASADNIENIE Poddawana pod obrady Wysokiej Radzie uchwała w sprawie przyjęcia lokalnego programu pomocy społecznej o nazwie "Lokalny Program Osłonowy", który ma na celu udzielenie pomocy osobom ponoszącym zwiększone koszty, w związku z przejęciem od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie pozbywania się zgromadzonych na terenie nieruchomości nieczystości ciekłych. Beneficjentami - osobami, które docelowo będą mogły skorzystać z systemu pomocy - mają zostać uczynieni właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki wybieralne na nieczystości ciekłe zlokalizowanych na terenie Miasta, znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, tj. właściciele nieruchomości, którzy nie będą w stanie ponosić opłaty, z tytułu przejętych obowiązków, bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i/lub rodziny, w tym m.in. osoby samotnie zamieszkujące nieruchomość, osoby pobierające świadczenia emerytalne lub rentowe, czy osoby niepełnosprawne, których sytuacja materialna nie pozwala na uiszczanie opłat z tytułu odbioru nieczystości ciekłych w pełnej wysokości. Wysokość pomocy została zróżnicowana w zależności od dochodu osoby samotnie gospodarującej oraz na osobę w rodzinie w odniesieniu do kryterium dochodowego. Na podstawie dotychczasowych wniosków skierowanych do tut. urzędu szacuje się, że liczba osób spełniających zaproponowane w uchwale "progi dochodowe" ustalane względem kryterium dochodowego to ok. 200 osób. Zakładając średnią kwotę wsparcia finansowego na poziomie ok. 60,0 zł/miesiąc oraz proponowany okres objęty wsparciem od 31 grudnia 2018 r., prognozowana kwota niezbędna do realizacji Lokalnego Programu Osłonowego wyniesie ok. 50 000 zł. W kolejnych latach, uwzględniając zmniejszającą się liczbę zbiorników wybieralnych na nieczystości ciekłe wskutek realizacji podłączeń do sieci kanalizacji sanitarnej, prognozuje się, iż łączna kwota wsparcia w ramach LPO na poziomie roku budżetowego wyniesie ok. 80 000 zł/rok z tendencją malejącą. Dodać należy, że przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r., o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1454 ze zm.) nie nadają organom gminy (w tym przypadku odpowiednio: Radzie Miasta Nowego Sącza albo Prezydentowi Miasta Nowego Sącza) kompetencji (uprawnienia) do modyfikowania stawki należnej opłaty w indywidualnych sprawach, dotyczących stawki opłaty ponoszonej przez poszczególnych mieszkańców. Zgodnie z przywołanymi powyżej normami u.c.p.g. gmina ma obowiązek ustalenia zryczałtowanej opłaty ponoszonej przez każdego właściciela, którego nieruchomość jest wyposażona w zbiornik wybieralny na nieczystości ciekłe. Ustawodawca nie dopuścił więc żadnej możliwości dywersyfikacji opłaty należnej od poszczególnych właścicieli nieruchomości, np.: z uwagi na sytuację majątkowo-rodzinną właściciela. Stąd też brak jest prawnych możliwości do jakiejkolwiek modyfikacji opłaty przyjętej w treści Uchwały o przejęciu obowiązków, w tym zwłaszcza zmiany jej wysokości (np.: poprzez jej obniżanie w stosunku do określonej grupy/kategorii właścicieli lub określonych, indywidualnie wskazanych osób, w tym również osób samotnie mieszkających lub o niskich dochodach, którzy nie są w stanie dokonywać opłaty w pełnej wysokości bez poważnego uszczerbku dla swojego budżetu), jak również nie ma możliwości do arbitralnego zwalniania wskazanych właścicieli nieruchomości z obowiązku jej ponoszenia. Wobec powyższego proponuję Wysokiej Radzie przyjęcie instrumentarium dopłat do kosztów usług związanych z opróżnianiem zbiorników wybieralnych na nieczystości ścieki w postaci Lokalnego Programu Osłonowego. |
UWAGI: |
![]() |