Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WKP Data złożenia projektu: 2014-04-09 Data wydania decyzji: 2014-04-22 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Finansów Publicznych |
---|
Projekt - druk nr 638
Uchwała Nr ... ... ... Rady Miasta Nowego Sącza z dnia ... ... ...
w sprawie: uchylenia Uchwały Nr III/14/2002 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 12 grudnia 2002 r., w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) i art. 5, ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz. 613 ze zm.) Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Prezydenta Miasta uchwala, co następuje:
§ 1. Uchyla się w całości Uchwałę Nr III/14/2002 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 12 grudnia 2002 r., w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego Nr 321 poz. 4530 z dnia 29.12.2002 r.).
§ 2. Wykonanie Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego, nie wcześniej jednak niż z dniem 1 stycznia 2015 r. Przewodniczący Rady Miasta (-) Jerzy Wituszyński Uzasadnienie do projektu uchwały Rady Miasta Nowego Sącza w sprawie: W § 1. Uchwały Nr III/14/2002 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 12 grudnia 2002 r., w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości wprowadzono następujące zwolnienie z podatku od nieruchomości:
Stosownie do art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) Rada Gminy może w drodze uchwały ustanawiać inne zwolnienia przedmiotowe w zakresie podatku od nieruchomości z wyłączeniem zwolnień podmiotowych. Ww. uchwała została w 2002 r., podjęta z naruszeniem prawa, jednak w opinii Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie naruszenia prawa miały charakter nieistotny. Obecnie zgodnie z aktualnym orzecznictwem sądów administracyjnych wyrażonym np. w wyroku z dnia 13.03.2013 r., WSA w Gliwicach 9ISA/Gi 50/13) oraz wyroku NSA z dnia 15.11.2012 r., (II FSK 1755/12) przedmiot zwolnienia winien być tak określony, żeby nie była możliwa identyfikacja konkretnego podatnika, a więc cechy przedmiotu muszą być tak określone, żeby dotyczyły potencjalnie nieoznaczonego indywidualnie podatnika. W każdym przypadku, gdy z ustanowionej normy wywieść można, kto podlega zwolnieniu, a nie, jaki przedmiot obejmuje zwolnienie, zwolnieniu przypisać można charakter zwolnienia podmiotowo - przedmiotowego. Zwolnienie wprowadzone w 2002 roku przez Radę Miasta nosi charakter zwolnienia podmiotowo - przedmiotowego, a to oznacza przekroczenie ustawowej delegacji określonej w art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych omówione powyżej. W takim stanie rzeczy wywieść należy, że rada gminy nie jest upoważniona do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków i gruntów lub ich części, stanowiących własność (współwłasność) gminy, ani też innego konkretnie określonego podatnika, gdyż tego rodzaju zwolnienie oprócz tego, że odnosi się do przedmiotu zwolnienia, to ma również charakter podmiotowy, skoro powoduje skutki podatkowe jedynie wobec ściśle określonego adresata. Zgodnie z treścią art. 217 Konstytucji RP określanie podmiotów zwolnionych od podatku należy do ustawodawcy i następuje w drodze ustawy, a nie przysługuje prawodawcy samorządowemu, który do ustanowienia takich zwolnień, na obszarze swojego działania nie został uprawniony na mocy prawa powszechnie obowiązującego. W związku z powyższym koniecznym jest podjęcie proponowanej uchwały.
|
UWAGI: |
![]() |