Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Wtorek, 07 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Maria, Marek

Dzisiaj 6 października 2025 (poniedziałek) od 14.00 nastąpi przerwa w działaniu telefonii stacjonarnej dla całego urzędu.
W tym czasie kontakt telefoniczny z urzędem będzie niemożliwy zarówno dla petentów, jak i urzędników.

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza VI kadencji

 

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WPR
Data złożenia projektu: 2011-11-08
Data wydania decyzji: 2011-11-22
Status projektu: Projekt podjęty
Komisje opiniujące:
- Komisja Finansów Publicznych

Projekt - druk nr 161

 

Uchwała Nr ... ... ...

Rady Miasta Nowego Sącza

z dnia ... ... ...

 

w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 5 ust. 1, ust. 4 oraz art. 20c ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) - po dokonaniu zgłoszenia projektu uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje:

 

§ 1. Stawki roczne podatku od nieruchomości wynoszą:

1) od gruntów:

  • związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków- 0,65 zł od 1 m² powierzchni;
  • pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,63 zł od 1 ha powierzchni;
  • od gruntów przeznaczonych na inwestycje związane z rozwojem miasta zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, za wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą - 0,12 zł od 1 m² powierzchni;
  • pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,20 zł od 1 m² powierzchni.

2) od budynków lub ich części:

  • mieszkalnych - 0,54 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;
  • związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 18,50 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;
  • zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie: szewstwa naprawkowego i miarowego, krawiectwa naprawkowego i miarowego, usług zegarmistrzowskich polegających na naprawie zegarków i zegarów, usług fotograficznych tradycyjnych, antykwariatów, parasolnictwa, wykonywania i naprawy obuwia ortopedycznego, introligatorstwa polegającego na oprawie starych ksiąg, konserwacji dzieł sztuki, oprawie obrazów metodą tradycyjną - 12,92 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;
  • zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie modniarstwa, gorseciarstwa na miarę, witrażownictwa, garncarstwa, zduństwa, rymarstwa, snycerstwa - 9,23 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;
  • zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 8,15 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;
  • związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - 4,40 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;
  • pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 5,19 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.

3) od budowli - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

§ 2. 1. Stawki określone w § 1 pkt. 2 lit. c) i lit. d), dalej nazywane „stawkami preferencyjnymi”, w odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno - prawną oraz sposób finansowania stanowią pomoc de minimis, której udzielanie następuje zgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r., w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006).

2. Pomocą de minimis jest różnica pomiędzy stawką podstawową określoną w § 1 pkt. 2 lit. b), a stawką preferencyjną określoną w § 1 pkt. 2 lit. c) i lit. d).

3. Warunkiem skorzystania ze stawek preferencyjnych przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 jest złożenie:

  • oświadczenia o rodzaju działalności gospodarczej wymienionej w § 1 pkt. 2 lit. c) i d), na którą zajęty jest budynek podatnika (lub jego część) ze wskazaniem zajętej powierzchni. W przypadku wykonywania tej działalności przez innego przedsiębiorcę należy dodatkowo wskazać jego nazwę, adres siedziby (głównego miejsca wykonywania działalności) oraz numer NIP;
  • oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 marca 2010 r., w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).

4. Dniem udzielania pomocy de minimis jest dzień, w którym zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych upływa termin złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych albo deklaracji na podatek od nieruchomości, związanych z tą pomocą.

5. W okresie korzystania z pomocy de minimis może nastąpić weryfikacja złożonych przez podatnika informacji związanych z pomocą de minimis, w wyniku kontroli przeprowadzonej przez upoważnionych przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza pracowników Urzędu Miasta Nowego Sącza.

 

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXXII/404/2008 Rady Miasta Nowego Sącza z 27 października 2008 r., w sprawie: wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z 2007 r., Nr 919, poz. 6263; Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z 2011 r., Nr 92, poz. 756).

 

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.

 

§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego, nie wcześniej jednak niż z dniem 1 stycznia 2012 r.

 

Przewodniczący Rady Miasta

(-) Jerzy Wituszyński

 

Uzasadnienie do projektu uchwały Rady Miasta Nowego Sącza

w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

 

Projekt uchwały stanowi wykonanie dyspozycji zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten obliguje radę miasta do określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, przy czym stawki te nie mogą przekraczać stawek maksymalnych corocznie waloryzowanych przez Ministra Finansów.  

Konieczność ustalenia wysokości stawek od podatku od nieruchomości na 2012 rok wiąże się z projektem budżetu Miasta Nowego Sącza na 2012 rok, który zostanie przedłożony do opinii Rady Miasta Nowego Sącza do 15 listopada bieżącego roku. Założone dochody z tytułu podatku od nieruchomości na 2012 rok będą możliwe do wykonania przy uwzględnieniu stawek podatkowych ujętych w niniejszym projekcie uchwały. Wprowadzenie uchwały pozwoli na osiągnięcie w 2012 roku dochodów z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości 34 500 000,00 zł.

Stawki podatku od nieruchomości zostały określone dla poszczególnych grup przedmiotów opodatkowania, tj. gruntów, budynków oraz budowli. Ponadto proponuje się wprowadzić stawki preferencyjne do stawki podstawowej dla budynków (lub ich części) oraz budowli (lub ich części) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła zanikającego (§2 pkt 2 lit. d i e projektu uchwały). Zapis dotyczący stawek preferencyjnych wprowadzono na wniosek organizacji samorządu rzemiosła - Cechu Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości w Nowym Sączu. Zapis ten ma pełnić funkcję kreacyjną oraz ochronną. Jego celem jest zachowanie na terenie miasta zanikających rzemiosł, trawle wpisanych w unikalny klimat i tradycję miasta. W załączniku do niniejszego uzasadnienia zostały podane definicje branż, dla których proponuje się wprowadzenie stawek preferencyjnych.

Wszystkie zaproponowane w projekcie uchwały stawki są stawkami niższymi od stawek określonych przez Ministra Finansów (Tabela Nr 1). 

Tabela Nr 1

Od 2009 roku do 2011 roku na terenie Nowego Sącza obowiązywały stawki podatku od nieruchomości w tej samej wysokości. Nie były podnoszone, pomimo corocznego podnoszenia maksymalnych stawek przez Ministra Finansów. Dotychczasowe działania Miasta Nowego Sącza polegające na utrzymywaniu stawek podatkowych na niezmienionym poziomie nie miały bezpośredniego wpływu na polepszenie się ogólnej sytuacji gospodarczej w mieście oraz oczekiwany w ich następstwie wzrost aktywności inwestycyjnej. Niższe stawki podatku nie stanowią zachęty do inwestowania w Nowym Sączu. Zdecydowanie większe znaczenie mają tutaj ceny nieruchomości oraz dostępność komunikacyjna.

Proponowane do wprowadzenia w Nowym Sączu wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok nie odbiegają wysokością od stawek obowiązujących w 2011 roku w innych miastach czy gminach w kraju, a nawet w większości przypadków są na poziomie niższym (Tabela Nr 2).

Tabela Nr 2

Ocena skutków finansowych wprowadzenia niniejszej uchwały:

Przewidywany ubytek dochodów budżetu Miasta Nowego Sącza w 2012 roku z tytułu zastosowania stawek niższych dla podatku od nieruchomości od stawek maksymalnych ustalonych przez Ministra Finansów szacuje się w wysokości 1 416 250 zł. Natomiast z tytułu zastosowania stawek preferencyjnych dla określonych branż (rzemiosła) w stosunku do stawki podstawowej proponowanej na 2012 rok szacuje się w wysokości 10 000 zł.

Oceniając skutki zmian stawek podatku od nieruchomości dla mieszkańców oraz przedsiębiorców przeprowadzono następujące symulacje na istniejących przykładach (Tabela Nr 3).

Tabela Nr 3

Warto zwrócić uwagę, że dla przedsiębiorców realizujących na terenie Nowego Sącza nowe inwestycje Miasto przygotowało ofertę w postaci programów pomocowych wprowadzających zwolnienia od podatku od nieruchomości. Obecnie w tym zakresie obowiązują trzy uchwały Rady Miasta Nowego Sącza (pełna informacja o uchwałach znajduje się na www.nowysacz.pl/zwolnienia-podatkowe). Ze zwolnienia od podatku od nieruchomości obecnie korzysta 5 podatników (przedsiębiorców), tj.: Fabryka Okien DAKO SP. z o.o., Miasteczko Multimedialne Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe PTAK Jerzy Ptak, Handel Detaliczny Józef Pyzik., P.P.H.U. MARKUS&SUN-STAL Marek Kuśmirek. Od 2012 roku ze zwolnienia od podatku zacznie korzystać kolejnych 3 podatników.

Łączna kwota zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach tych uchwał wyniosła odpowiednio: w 2010 roku – 346 390 zł (w tym Fabryka Okien DAKO Sp. z o.o. – 319 878 zł), w 2011 roku – 379 614 zł (w tym Fabryka Okien DAKO Sp. z o.o. – 319 878 zł, Miasteczko Multimedialne Sp. z o.o. – 26 559 zł).

Preferencje podatkowe jakie przewidują uchwały (programy pomocowe) skutkują z jednej strony uszczerbkiem dochodów własnych miasta. Są to jednak dochody nieplanowane w budżecie miasta, gdyż dotyczą nowych inwestycji - budynków/ budowli nowopowstałych. Z drugiej strony uchwały te przyczyniają się do powiększania bazy podatkowej, co przyniesie efekty w postaci zwiększonych wpływów do budżetu miasta z tytułu podatku od nieruchomości po zakończonym okresie korzystania ze zwolnienia od podatku.

W najbliższym miesiącu Prezydent Miasta Nowego Sącza przedłoży do opinii Rady Miasta Nowego Sącza projekt uchwały wprowadzający zwolnienia od podatku od nieruchomości dla nowych inwestycji dotyczących obiektów sportu i rekreacji. Uchwała ta również będzie dotyczyła nowopowstałych budynków oraz budowli, zatem jej wprowadzenie nie spowoduje ubytku dochodów już zaplanowanych w budżecie miasta.

Niniejszy projekt uchwały przewiduje udzielenie pomocy de minimis, dlatego przed przedłożeniem Radzie Miasta Nowego Sącza został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów celem oceny przejrzystości zasad udzielania pomocy de minimis (podstawa prawna: art. 7 ust. 3 ustawy z 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 z późn. zm.)). Prezes UOKIK nie zgłosił żadnych uwag do przesłanego projektu uchwały.

Załącznik do uzasadnienia 

UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies