Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WPR Data złożenia projektu: 2011-12-19 Data wydania decyzji: 2011-12-30 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Finansów Publicznych - Komisja Edukacji, Kultury i Sportu - Komisja Polityki Społecznej |
---|
Projekt - druk nr 185
Uchwała Nr ... ... ... Rady Miasta Nowego Sącza z dnia ... ... ...
w sprawie: zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach regionalnej pomocy inwestycyjnej na nowe inwestycje w zakresie obiektu sportu i rekreacji.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 7 ust. 3 oraz art. 20d ust. 2 pkt. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje:
§ 1. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części, na których dochodzi do powstania nowych inwestycji w zakresie obiektu sportu i rekreacji. 2. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dotyczy obiektów sportu i rekreacji położonych na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz - 32”. 3. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, zwane dalej zwolnieniem, przysługuje na warunkach określonych w uchwale oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r., w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną (Dz. U. Nr 146, poz. 927), zwanym dalej rozporządzeniem.
§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:
§ 3. 1. Zwolnienie przysługuje przez okres wskazany w § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia, jednak nie dłużej niż przez okres kolejnych 5 lat, gdy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą wynoszą co najmniej 100 tys. PLN. 2. Zwolnienie przysługuje przez okres wskazany w § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia, jednak nie dłużej niż przez okres kolejnych 10 lat, gdy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą wynoszą co najmniej 3 mln PLN. 3. Zwolnienia nie stosuje się do gruntów, budynków lub ich części oraz budowli lub ich części będących w posiadaniu podatników, którzy zalegają z zapłatą podatków lub opłat stanowiących dochód miasta Nowego Sącza.
§ 4. 1. Warunkiem uzyskania zwolnienia jest:
2. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1, należy dokonać przed rozpoczęciem realizacji nowej inwestycji. Przez rozpoczęcie realizacji nowej inwestycji należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia ruchomych środków trwałych, z wyłączeniem kosztów związanych z przygotowaniem i opracowaniem dokumentacji projektowej.
§ 5. W terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji nowej inwestycji w zakresie obiektu sportu i rekreacji podatnik zobowiązany jest do przedłożenia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza:
§ 6. W okresie korzystania ze zwolnienia podatnik zobowiązany jest do 15 stycznia każdego roku podatkowego przedłożyć Prezydentowi Miasta Nowego Sącza informacje, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt. 3 uchwały.
§ 7. 1. W okresie korzystania ze zwolnienia podatnik zobowiązany jest do informowania opinii publicznej o pomocy otrzymanej ze środków budżetu miasta Nowego Sącza poprzez umieszczenie bannera graficznego z logotypem miasta Nowego Sącza zawierającego hasło „Nowy Sącz wspiera inwestycje” na stronie internetowej podatnika (o ile taką posiada) wraz z linkowaniem do strony www.nowysacz.pl oraz na tabliczce informacyjnej zamieszczonej w widocznym miejscu na nowej inwestycji, przy czym wymiary tabliczki nie mogą być mniejsze niż 42 cm (wysokość) na 29,7 cm (szerokość). 2. Przygotowując logotyp miasta Nowego Sącza do umieszczenia w miejscach określonych w ust. 1, podatnik zobowiązany jest do spełnienia wymogów określonych w Księdze znaku miasta Nowego Sącza. 3. Logotyp miasta Nowego Sącza w formie pliku grafiki wektorowej wraz z określonymi wymogami, o których mowa w ust. 2, zostanie przekazany podatnikowi przez upoważnionego przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza pracownika Urzędu Miasta Nowego Sącza.
§ 8. W okresie korzystania ze zwolnienia może nastąpić weryfikacja złożonych przez podatnika informacji związanych z wykorzystaniem pomocy, w wyniku kontroli przeprowadzonej przez upoważnionych przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza pracowników Urzędu Miasta Nowego Sącza.
§ 9. Możliwość nabycia prawa do zwolnienia upływa z dniem 31 grudnia 2013 r.
§ 10. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza wraz z obowiązkiem przekazania jej do wiadomości Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
§ 11. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Miasta (-) Jerzy Wituszyński
UZASADNIENIE DO PROJEKTU UCHWAŁY
Projekt uchwały przygotowano w związku z delegacją zawartą w art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych, na podstawie którego rada gminy może, w drodze uchwały, wprowadzić inne niż określone w tej ustawie zwolnienia przedmiotowe. Przygotowana uchwała przewiduje zwolnienie od podatku od nieruchomości, nieruchomości związanych z nowymi inwestycjami w zakresie obiektu sportu i rekreacji. Zwolnieniem mogą zostać objęte grunty, budynki (lub ich części) oraz budowle (lub ich części) stanowiące wraz z obiektem sportu i rekreacji zwartą całość funkcjonalną, położone na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz - 32”. Załącznik do uzasadnienia przedstawia granice obszaru objętego ww. planem. Zwolnienie od podatku dla przedsiębiorcy stanowić będzie pomoc publiczną i może zostać udzielone zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 2008 r., w sprawie warunków udzielania zwolnień od podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, stanowiących regionalną pomoc inwestycyjną. Podstawowym warunkiem nabycia prawa do zwolnienia od podatku jest dokonanie zgłoszenia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza zamiaru korzystania z pomocy przed rozpoczęciem realizacji nowej inwestycji. Po spełnieniu warunków wskazanych w ww. rozporządzeniu oraz dodatkowych warunków określonych w uchwale, przedsiębiorca może liczyć na zwolnienie od podatku od nieruchomości przez okres kolejnych 5 lat albo 10 lat. Okres zwolnienia zależy od wielkości poniesionych kosztów na powstanie nowej inwestycji w zakresie obiektu sportu i rekreacji (§ 3 ust. 1 i 2 projektu uchwały). Jednocześnie przedsiębiorca jest zobowiązany oddać do użytku oraz zakończyć realizację nowej inwestycji w zakresie obiektu sportu i rekreacji w terminie 36 miesięcy od dnia dokonania zgłoszenia oraz utrzymać ją, w tym prowadzić na niej działalność gospodarczą, przez okres zwolnienia od podatku oraz co najmniej 3 kolejnych lat od zakończenia tego okresu. Dodatkowo przedsiębiorca zobowiązany jest przez okres korzystania ze zwolnienia od podatku, informować opinię publiczną o pomocy uzyskanej z budżetu Miasta Nowego Sącza, w sposób określony w § 7 projektu uchwały. Zapis ten ma pełnić funkcję promującą pozytywny wizerunek Miasta Nowego Sącza, jako miasta przyjaznego dla inwestorów. Uchwała będzie obowiązywać do 31 grudnia 2013 r. Jest to data, do której przedsiębiorca może dokonać zgłoszenia, aby skorzystać z pomocy określonej w uchwale. Graniczny termin na dokonanie zgłoszenia wynika z faktu, iż do tego dnia obowiązuje ww. rozporządzenie oraz przepisy unijne regulujące zasady dopuszczalności pomocy publicznej. Wynikające jednak z uchwały zasady korzystania ze zwolnień podatkowych będą nadal obowiązywać jako prawa nabyte. Intencją wprowadzenia uchwały jest stworzenie dodatkowej oferty sportowej dla mieszkańców Nowego Sącza poprzez zagospodarowanie brzegów rzeki Kamienica w obiekty sportowe i rekreacyjne. Z uwagi na charakter tego typu obiektów (wykorzystywane często sezonowo, wysokie koszty utrzymania, w których podatek od nieruchomości stanowi znaczący udział) uważa się, że pomoc w postaci wprowadzenia niniejszej uchwały może zachęcić przedsiębiorców do inwestowania w infrastrukturę sportowo-rekreacyjną na terenie miasta, a w konsekwencji może prowadzić do zwiększenia jego atrakcyjności turystycznej. Przyszłe skutki finansowe przyjęcia niniejszej uchwały trudne są do oszacowania, gdyż uzależnione są od zainteresowania tą pomocą potencjalnych jej beneficjentów (inwestorów) oraz skali realizowanych przez nich nowych inwestycji. W przypadku podatku od nieruchomości od budynków i budowli stanowiących nowe inwestycje w zakresie obiektu sportu i rekreacji, dochody z tego tytułu nie są zaplanowane w budżecie miasta Nowego Sącza, gdyż dotyczą one budynków i budowli, które dopiero powstaną. Zatem w tym przypadku uchwała nie spowoduje zmniejszenia obecnych wpływów do budżetu miasta. W przypadku podatku należnego od gruntu przewiduje się, że ubytek w dochodach miasta w 2012 roku wyniesie 2 063,00 zł. Kwota dotyczy podatku od nieruchomości należnego od gruntu, na którym planowana jest budowa centrum tenisowego (kryte korty tenisowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą). Uchwała w przyszłości przyczyni się do powiększeniabazy podatkowej, co przyniesie efekty w postaci zwiększonych wpływów do budżetu miasta z tytułu podatku od nieruchomości po zakończonym okresie korzystania ze zwolnienia od podatku. Zgodnie z zapisem § 1 ust. 2 ww. rozporządzenia uchwała taka nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, a także opiniowaniu Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (z wyjątkiem przypadków pomocy określonych w § 3 ww. rozporządzenia). Po wejściu w życie uchwały, należy jedynie zgłosić ją do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały uznaje się za zasadne. |
UWAGI: |
![]() |