Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Poniedziałek, 06 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Artur, Brunon

Dzisiaj 6 października 2025 (poniedziałek) od 14.00 nastąpi przerwa w działaniu telefonii stacjonarnej dla całego urzędu.
W tym czasie kontakt telefoniczny z urzędem będzie niemożliwy zarówno dla petentów, jak i urzędników.

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza VI kadencji

 

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WKP
Data złożenia projektu: 2012-11-16
Data wydania decyzji: 2012-11-27
Status projektu: Projekt podjęty
Komisje opiniujące:
- Komisja Finansów Publicznych

Projekt - druk nr 402

 

Uchwała Nr ... ... ...

Rady Miasta Nowego Sącza

z dnia ... ... ...

 

w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 8, art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), art. 5 ust. 1, ust. 4 oraz art. 20c ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r., Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) - po dokonaniu zgłoszenia projektu uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje:

 

§ 1. Stawki roczne podatku od nieruchomości wynoszą:

1) od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków- 0,68 zł od 1 m² powierzchni;

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,78 zł od 1 ha powierzchni;

c) od gruntów przeznaczonych na inwestycje związane z rozwojem miasta zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, za wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą - 0,12 zł od 1 m² powierzchni;

d) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,21 zł od 1 m² powierzchni.

 

2) od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych - 0,56 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 18,50 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie: szewstwa naprawkowego i miarowego, krawiectwa naprawkowego i miarowego, usług zegarmistrzowskich polegających na naprawie zegarków i zegarów, usług fotograficznych tradycyjnych, antykwariatów, parasolnictwa, wykonywania i naprawy obuwia ortopedycznego, introligatorstwa polegającego na oprawie starych ksiąg, konserwacji dzieł sztuki, oprawie obrazów metodą tradycyjną - 12,92 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie modniarstwa, gorseciarstwa na miarę, witrażownictwa, garncarstwa, zduństwa, rymarstwa, snycerstwa - 9,23 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;

e) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 8,48 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;

f) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - 4,58 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej;

g) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 5,40 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.

 

3) od budowli - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3 - 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

 

§ 2. 1. Stawki określone w § 1 pkt. 2 lit. c) i lit. d), dalej nazywane „stawkami preferencyjnymi”, w odniesieniu do podatników prowadzących działalność gospodarczą bez względu na formę organizacyjno - prawną oraz sposób finansowania stanowią pomoc de minimis, której udzielanie następuje zgodnie z warunkami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r., w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006).

2. Pomocą de minimis jest różnica pomiędzy stawką podstawową określoną w § 1 pkt. 2 lit. b), a stawką preferencyjną określoną w § 1 pkt. 2 lit. c) i lit. d).

3. Warunkiem skorzystania ze stawek preferencyjnych przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 jest złożenie:

a) oświadczenia o rodzaju działalności gospodarczej wymienionej w § 1 pkt. 2 lit. c) i d), na którą zajęty jest budynek podatnika (lub jego część) ze wskazaniem zajętej powierzchni. W przypadku wykonywania tej działalności przez innego przedsiębiorcę należy dodatkowo wskazać jego nazwę, adres siedziby (głównego miejsca wykonywania działalności) oraz numer NIP;

b) oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

c) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 marca 2010 r., w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311).

4. W okresie korzystania z pomocy de minimis może nastąpić weryfikacja złożonych przez podatnika informacji związanych z pomocą de minimis, w wyniku kontroli przeprowadzonej przez upoważnionych przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza pracowników Urzędu Miasta Nowego Sącza.

 

§ 3. Traci moc uchwała Nr XVIII/153/2011 Rady Miasta Nowego Sącza z 22 listopada 2011 r., w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z 2011 r., Nr 588, poz. 6845 - data ogłoszenia 15.12.2011 r.).

 

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.

 

§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 

§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego, nie wcześniej jednak niż z dniem 1 stycznia 2013 r.

 

Przewodniczący Rady Miasta

(-) Jerzy Wituszyński

Uzasadnienie

do projektu uchwały Rady Miasta Nowego Sącza

w sprawie: określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

           

Projekt uchwały stanowi wykonanie dyspozycji zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych. Przepis ten obliguje Radę Miasta do określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, przy czym stawki te nie mogą przekraczać stawek maksymalnych corocznie waloryzowanych przez Ministra Finansów.  

Konieczność ustalenia wysokości stawek  podatku od nieruchomości na 2013 rok wiąże się z projektem budżetu Miasta Nowego Sącza na 2013 rok, który zostanie przedłożony do opinii Rady Miasta Nowego Sącza do 15 listopada bieżącego roku.

Założone dochody z tytułu podatku od nieruchomości na 2013 rok w wysokości 36.000.000,00 zł będą możliwe do wykonania przy uwzględnieniu stawek podatkowych ujętych w niniejszym projekcie uchwały.

Stawki podatku od nieruchomości zostały określone dla poszczególnych grup przedmiotów opodatkowania, tj. gruntów, budynków oraz budowli. Wzrost wysokości wszystkich stawek, oprócz stawki podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, przewidziano na poziomie wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2012 r. (Komunikat GUS z dnia 13 maja 2012 r.) tj. o 4%. O taki procent wzrosły również stawki maksymalne ogłoszone w Obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 2 sierpnia 2012 r. Dla wspomnianych budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostawiono stawkę podatku w niezmienionej wysokości oraz wprowadzone przez Radę Miasta od roku 2012 różnicowanie stawek podatkowych, w zależności od rodzaju wykonywanej działalności.

W obecnej sytuacji gospodarczej kraju, a w szczególności naszego miasta zdecydowano, że należy tę wartość stawki pozostawić w niezmienionej wysokości na następny rok, gdyż może to stanowić istotny instrument do rozwoju różnych form działalności gospodarczej na terenie naszego miasta.

W załączniku do niniejszego uzasadnienia przedstawiono definicje branż, dla których wprowadzono od roku 2012 stawki preferencyjne.

Wszystkie zaproponowane w projekcie uchwały stawki są stawkami niższymi od stawek określonych przez Ministra Finansów (Tabela Nr 1).

Tabela Nr 1

Proponowane do wprowadzenia w Nowym Sączu wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2013 rok nie odbiegają wysokością od stawek obowiązujących w 2012 roku w innych miastach, czy gminach w kraju, a nawet w większości przypadków są na poziomie niższym (Tabela Nr 2).

Tabela Nr 2

Ocena skutków finansowych wprowadzenia niniejszej uchwały:

Przewidywany ubytek dochodów budżetu Miasta Nowego Sącza w 2013 roku, z tytułu zastosowania stawek niższych w podatku od nieruchomości od stawek maksymalnych ustalonych przez Ministra Finansów szacuje się w wysokości 7.792.768 zł. Natomiast z tytułu zastosowania stawek preferencyjnych dla określonych branż (rzemiosła) w stosunku do stawki podstawowej proponowanej na 2013 rok szacuje się w wysokości  3.000 zł.

Oceniając skutki zmian stawek podatku od nieruchomości dla mieszkańców oraz przedsiębiorców przeprowadzono następujące symulacje na istniejących przykładach (Tabela Nr 3).

Tabela Nr 3

Nadmienić należy, że dla przedsiębiorców realizujących na terenie Nowego Sącza nowe inwestycje przygotowano ofertę w postaci programów pomocowych wprowadzających zwolnienia od podatku od nieruchomości.

Obecnie w tym zakresie obowiązują cztery uchwały Rady Miasta Nowego Sącza (pełna informacja o uchwałach znajduje się na www.nowysacz.pl/zwolnienia-podatkowe).

Ze zwolnienia od podatku od nieruchomości obecnie korzysta ośmiu podatników.

Łączna kwota zwolnienia od podatku od nieruchomości w ramach tych uchwał wyniosła odpowiednio: w 2010 roku - 346 390 zł, w 2011 roku - 391 418 zł, a 2012 roku - 423.333 zł.

Preferencje podatkowe jakie przewidują uchwały (programy pomocowe) z jednej strony skutkują uszczerbkiem dochodów własnych miasta, z drugiej uchwały te przyczyniają się do powiększania bazy podatkowej, co przyniesie efekty w postaci zwiększonych wpływów do budżetu miasta z tytułu podatku od nieruchomości po zakończonym okresie korzystania ze zwolnienia od podatku. Dochody te nie są planowane w budżecie miasta, gdyż dotyczą nowych inwestycji - budynków / budowli nowopowstałych.

Niniejszy projekt uchwały przewiduje udzielenie pomocy de minimis, dlatego przed przedłożeniem Radzie Miasta Nowego Sącza został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, celem oceny przejrzystości zasad udzielania pomocy de minimis (podstawa prawna: art. 7 ust. 3 ustawy z 30 kwietnia 2004 r., o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r., Nr 59, poz. 404 z późn. zm.)).


Załącznik do uzasadnienia do projektu uchwały Rady Miasta Nowego Sącza w sprawie:
określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

 

 

UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies