Wnioskodawca: Komisja Edukacji, Kultury i Sportu Data złożenia projektu: 2013-11-15 Data wydania decyzji: 2013-11-26 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: |
---|
Projekt - druk nr 559
Uchwała Nr ... ... ... Rady Miasta Nowego Sącza z dnia ... ... ...
w sprawie: zmiany uchwały Nr LXII/651/2010 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 30 marca 2010 r., w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, placówek oświatowych i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania (z późn. zm.).
Na podstawie art 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r., poz. 256 z późn. zm.) oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r., o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 827) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Komisji Edukacji, Kultury i Sportu uchwala, co następuje:
§ 1. Zmienia się uchwałę Nr LXII/651/2010 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 30 marca 2010 r., w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, placówek oświatowych i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, w ten sposób, że w § 2.: a) ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. W okresie od 01.09.2013 r. do 31.12.2013 r. niepublicznym przedszkolom przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości równej 80% ustalonych w budżecie wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Nowy Sącz w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia w przedszkolu w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Nowy Sącz. W przypadku braku na terenie Miasta Nowego Sącza przedszkola publicznego podstawą obliczenia dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego”. b) Po ustępie 1 dodaje się ustęp 1a w brzmieniu: „1a Od 01.01.2014 r., niepublicznym przedszkolom przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości równej 75% ustalonych w budżecie wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Nowy Sącz w przeliczeniu na jednego ucznia, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia w przedszkolu w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Nowy Sącz. W przypadku braku na terenie Miasta Nowego Sącza przedszkola publicznego podstawą obliczenia dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury i Sportu (-) Janusz Kwiatkowski Przewodnicząc Rady Miasta (-) Jerzy Wituszyński Uzasadnienie do projektu uchwały Zgodnie z § 50. 1. Statutu Miasta Nowego Sącza Komisja Edukacji, Kultury i Sportu większością głosów postanowiła przedłożyć Radzie Miasta Nowego Sącza projekt uchwały w sprawie: zmiany uchwały Nr LXII/651/2010 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 30 marca 2010 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, placówek oświatowych i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania, w brzmieniu jak wcześniej. Z inicjatywą wszczęcia procedury uchwałodawczej w przedmiotowej sprawie wystąpiło Stowarzyszenie Przedszkoli Niepublicznych skupiające podmioty prowadzące niepubliczne przedszkola na terenie Nowego Sącza. Według Stowarzyszenia Przedszkoli Niepublicznych wspomniana inicjatywa spowodowana została drastycznym obniżeniem z nowym rokiem szkolnym wysokości dotacji oświatowej otrzymywanej przez placówki niepubliczne na podstawie art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (o 118,05 zł., miesięcznie na jedno dziecko uczęszczające do przedszkola). Z dniem 1 września 2013 roku nastąpiła nowelizacja przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, oraz w istotny sposób zmieniły się zasady obliczania podstawy naliczana dotacji oświatowej. Dotychczasową podstawę naliczania dotacji oświatowej na jedno dziecko stanowiła kwota ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, a wysokość dotacji wynosiła nie mniej niż 75% tak ustalonych wydatków. Ustalenie wskaźnika procentowego dotacji oświatowej ustawodawca pozostawił w kompetencji poszczególnych rad gmin. Rada Miasta Nowego Sącza współczynnik ten ustaliła na poziomie 75%. W chwili obecnej, wysokość dotacji oświatowej nadal nie może być niższa niż 75% podstawy jej naliczenia, jednak - poprzez art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2013 r., poz. 827) - obecnie podstawę tę stanowi kwota ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia pomniejszona o wpłaty rodziców z tytułu czesnego i wyżywienia. W konsekwencji począwszy od 1 września 2013 roku w Nowym Sączu nastąpiło obniżenie miesięcznej kwoty dotacji oświatowej na jednego ucznia o 118, 05 zł. Według Stowarzyszenia Przedszkoli Niepublicznych w tej sytuacji nie do przyjęcia jest wyjaśnienie, iż nic się nie zmieniło, bo nadal dotacja oświatowa wynosi 75% podstawy jej naliczenia. Obniżenie dotacji jest faktem i jest drastyczne na tyle, że realnie grozi obniżeniem wypracowanych przez lata standardów i jakości usług świadczonych przez przedszkola niepubliczne. Stowarzyszenie Przedszkoli Niepublicznych podkreśliło w swoim wniosku, że zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty (art. 90) środki z dotacji oświatowej otrzymywanej przez przedszkola niepubliczne mogą być wydatkowane wyłącznie na dofinansowanie wydatków bieżących przedszkoli ponoszonych na cele edukacyjne, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej realizowanych w placówce. Prawidłowość wydatkowania otrzymanych środków podlega kontroli ze strony jednostki dotującej, czyli w tym przypadku ze strony Miasta Nowego Sącza. Taka konstrukcja gwarantuje, że środki skierowane przez Radę Miasta będą wydane wyłącznie na potrzeby dzieci uczęszczających do przedszkoli. Komisja Edukacji, Kultury i Sportu przychylając się do wniosku i argumentacji przedstawicieli Stowarzyszenia Przedszkoli Niepublicznych, a jednoczenie zdając sobie sprawę z ewidentnych ograniczeń budżetowych, większością głosów proponuje zwiększenie współczynnika procentowego podstawy naliczania dotacji z 75% do 80%., co wprawdzie nie pozwoli na utrzymanie dotacji na dotychczasowym poziomie, ale wpłynie na poprawę trudnej sytuacji finansowej przedszkoli niepublicznych. Należy również wspomnieć, iż dotacja dla przedszkoli niepublicznych będzie systematycznie wzrastać ze względu na zwiększające się wydatki bieżące ponoszone w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia. Skutek finansowy uchwały w wersji proponowanej przez Komisję Edukacji, Kultury i Sportu wyniósłby szacunkowo ok. 352 000 zł w 2013 roku. Przewodniczący Komisji Edukacji, Kultury i Sportu (-) Janusz Kwiatkowski
|
UWAGI: |
![]() |