Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Niedziela, 05 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Igor, Apolinary, Placyd, Rajmund

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza V kadencji

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WPR
Data złożenia projektu: 2010-05-07
Data wydania decyzji: 2010-05-18
Status projektu: Projekt podjęty
Komisje opiniujące:
- Komisja Budżetowo-Gospodarcza
- Komisja ds. Rynku Pracy

Projekt - druk nr 531

 

Uchwała Nr ... ... ...

Rady Miasta Nowego Sącza

z dnia ... ... ...

  

w sprawie: udzielania pomocy de minimis na wspieranie inwestycji w obrębie parków technologicznych w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości

 

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r., Nr 121, poz. 844 ze zm.), w zw. z art. 18 ust. 2 pkt. 8 i art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - po dokonaniu zgłoszenia projektu uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje:

 

§ 1. 1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości związane z prowadzeniem działalności gospodarczej grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części w obrębie parków technologicznych, na których dochodzi do powstania inwestycji. 

         2. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, stanowi pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r., w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006).

          3. Pomoc uzyskiwana w ramach uchwały nie wymaga notyfikacji Komisji (WE), o której mowa w art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej zwanego TFUE).

 

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) inwestycji - należy przez to rozumieć inwestycję w środki trwałe polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa;

2) parku technologicznym - należy przez to rozumieć zespół wyodrębnionych nieruchomości wraz z infrastrukturą techniczną, utworzony w celu dokonywania przepływu wiedzy i technologii pomiędzy jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 2 pkt. 9 ustawy z 8 października 2004 r., o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r., Nr 169, poz. 1049 ze zm.), a przedsiębiorcami, na którym oferowane są przedsiębiorcom, wykorzystującym nowe technologie, usługi w zakresie doradztwa w tworzeniu i rozwoju przedsiębiorstw, transferu technologii oraz przekształcania wyników badań naukowych i prac rozwojowych w innowacje technologiczne, a także stwarzający tym przedsiębiorcom możliwość prowadzenia działalności gospodarczej przez korzystanie z nieruchomości i infrastruktury technicznej na zasadach umownych;

3) pomocy - należy przez to rozumieć zwolnienie od podatku od nieruchomości uzyskiwane w wyniku stosowania uchwały;

4) przedsiębiorcy - należy przez to rozumieć przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r., uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008).

 

§ 3. 1. Przy zachowaniu wszystkich warunków wynikających z uchwały przedsiębiorca może uzyskać pomoc, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez tego przedsiębiorcę, w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzedzających go lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro.

       2. Jeżeli przedsiębiorca uzyskał pomoc inną niż de minimis na inwestycję, o której mowa w § 1 ust. 1 uchwały, nie może otrzymać pomocy w ramach uchwały jeśli jej wartość powodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy określonej dla tej inwestycji.

 

§ 4. 1. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 ust. 1, przysługuje przez okres kolejnych 10 lat podatkowych:

1) od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 1 - w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania objętych obowiązkiem podatkowym w dniu dokonania tego zgłoszenia;

2) od dnia powstania obowiązku podatkowego, zgodnie z przepisami ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U z 2006 r., Nr 121, poz. 844 ze zm.) - w odniesieniu do przedmiotów opodatkowania, od których obowiązek podatkowy powstał po dniu dokonania zgłoszenia określonego w § 8 ust. 1 pkt 1.

       2. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 ust. 1, przysługuje do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym przekroczono dopuszczalny poziom wielkości pomocy de minimis, o którym mowa w § 3 ust. 1.

 

§ 5. 1. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 ust. 1, przysługuje pod warunkiem poniesienia kosztów inwestycji w środki trwałe, w kwocie co najmniej 10 mln PLN.

        2. Do kosztów inwestycji, o których mowa w ust.1,  zalicza się:

1) cenę nabycia prawa własności lub wieczystego użytkowania gruntów;

2) cenę nabycia albo koszt wytworzenia środków trwałych, takich jak budowle i budynki lub ich części oraz ich wyposażenie związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności:

a) maszyny i urządzenia, w tym systemy i sieci teleinformatyczne,

b) środki transportu,

c) narzędzia, przyrządy i aparatura,

d) wyposażenie techniczne do prac biurowych,

e) urządzenia infrastruktury technicznej wymienione w art. 143 ust. 2 ustawy z 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.),

f) urządzenia infrastruktury telekomunikacyjnej w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy z 16 lipca 2004 r., Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.).

3) koszty związane z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków lub budowli pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat licząc od przewidywanego terminu zakończenia inwestycji;

4) cenę nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle, objętych najmem lub dzierżawą z obowiązkiem ich nabycia z upływem okresu najmu lub dzierżawy.

      3. Nabywane środki trwałe wymienione w ust. 2 pkt. 2 powinny być nowe.

      4. Do kosztów inwestycji, o których mowa w ust. 1, zalicza się koszty poniesione przez przedsiębiorcę będącego beneficjentem pomocy od dnia dokonania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 1.

      5. Cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z 29 września 1994 r., o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r., Nr 76, poz. 694 ze zm.).

 

§ 6. Uchwały nie stosuje się do pomocy:

1) udzielanej w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z 17 grudnia 1999 r., w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, s. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, s. 198);

2) udzielanej na działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do TFUE;

3) udzielanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, wymienionych w załączniku I do TFUE w przypadku, gdy udzielenie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców oraz w przypadku, gdy wartość pomocy jest ustalona na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców objęte pomocą;

4) udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;

5) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów z zagranicy;

6) udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w sektorze transportu drogowego;

7) udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w sektorze węglowym w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z 23 lipca 2002 r., w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, s. 1 ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, s. 170);

8) udzielanej przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9-11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, s. 2);

9) udzielanej przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem, w rozumieniu art. 107 TFUE.

 

§ 7. Zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 ust. 1, nie stosuje się do gruntów, budynków lub ich części oraz budowli lub ich części:

1) będących w posiadaniu przedsiębiorców, którzy zalegają z zapłatą zobowiązań z tytułu podatków lub opłat samorządowych stanowiących dochód miasta Nowy Sącz;

2) zajętych na stacje paliw, banki oraz działalność handlową.

 

§ 8. 1. Warunkiem udzielenia pomocy jest:

1) dokonanie przez przedsiębiorcę zgłoszenia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza zamiaru skorzystania z pomocy na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały;

2) złożenie wraz ze zgłoszeniem określonym w pkt. 1 aktualnego wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego albo wypisu z ewidencji działalności gospodarczej;

3) złożenie wraz ze zgłoszeniem określonym w pkt. 1 oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;

4) złożenie wraz ze zgłoszeniem określonym w pkt. 1 informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29 marca 2010 r., w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311);

5) zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2016 r.;

6) prowadzenie działalności gospodarczej związanej z inwestycją w obrębie parku technologicznego na terenie miasta Nowy Sącz przez okres kolejnych 10 lat od dnia zakończenia inwestycji.

       2. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 pkt. 1, należy dokonać przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Przez rozpoczęcie realizacji inwestycji należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia ruchomych środków trwałych, z wyłączeniem kosztów związanych z przygotowaniem i opracowaniem dokumentacji projektowej.

       3. Dniem udzielania pomocy jest dzień, w którym zgodnie z przepisami ustawy z 12 stycznia 1991 r., o podatkach i opłatach lokalnych upływa termin złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości związanych z tą pomocą.

 

§ 9. Po zakończeniu inwestycji przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza:

1) oświadczenia o zakończeniu inwestycji oraz o wartości inwestycji - na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do uchwały;

2) dokumentu potwierdzającego rozpoczęcie realizacji inwestycji po dokonaniu zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt. 1;

3) deklaracji o utrzymaniu inwestycji w obrębie parku technologicznego na terenie miasta Nowy Sącz przez okres kolejnych 10 lat od dnia jej zakończenia - na formularzu stanowiącym załącznik nr 3 do uchwały.

 

§ 10. Przedsiębiorca w okresie korzystania z pomocy zobowiązany jest do 15 stycznia każdego roku podatkowego przedstawić oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt. 3, oraz informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt. 4.

 

§ 11. W okresie korzystania z pomocy może nastąpić weryfikacja złożonych przez przedsiębiorcę informacji związanych z wykorzystaniem pomocy, w wyniku kontroli przeprowadzonej przez upoważnionych przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza pracowników Urzędu Miasta Nowego Sącza.

 

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.

 

§ 13. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 

§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 

Przewodniczący Rady Miasta

(-) Artur Czernecki 

  

Załącznik Nr 1

Załącznik Nr 2

Załacznik Nr 3

 

 

UZASADNIENIE

do projektu uchwały w sprawie udzielania pomocy de minimis na wspieranie inwestycji
w obrębie parków technologicznych w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości

 

Do celów operacyjnych określonych w „Strategii Rozwoju Nowego Sącza 2020” należy m.in. „Wspieranie współpracy nauki z gospodarką w zakresie badań, innowacji i rozwoju nowych technologii”. Realizacji celu służyć ma przygotowany projekt uchwały w sprawie udzielania pomocy de minimis na wspieranie inwestycji w obrębie parków technologicznych w formie zwolnienia od podatku od nieruchomości.

Projekt uchwały przygotowano w związku z delegacją zawartą w art. 7 ust. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U z 2006r. Nr 121, poz. 844 ze zm.). Przewiduje ona zwolnienie od podatku od nieruchomości gruntów, budynków oraz budowli (lub ich części) w obrębie parków technologicznych, na których dochodzi do powstania inwestycji. Zwolnienie od podatku udzielane jest w ramach tzw. pomocy de minimis. Warunkiem skorzystania z tego rodzaju pomocy jest, aby przedsiębiorca zgłosił zamiar korzystania ze zwolnienia od podatku przed rozpoczęciem realizacji inwestycji. Po spełnieniu warunków określonych w uchwale, przedsiębiorca może liczyć na zwolnienie od podatku od nieruchomości przez okres kolejnych 10 lat. Zwolnienie przysługuje od momentu dokonania przez przedsiębiorcę zgłoszenia przystąpienia do uchwały. Jednocześnie przedsiębiorca jest zobowiązany ponieść koszty na realizację inwestycji w kwocie co najmniej 10 mln zł, zakończyć inwestycję w obrębie parku technologicznego do końca 2016 roku oraz utrzymać ją, w tym prowadzić na niej działalność gospodarczą, przez okres kolejnych 10 lat.

Uchwała będzie obowiązywać do 31 grudnia 2013. Jest to data, do której przedsiębiorca może dokonać zgłoszenia, aby skorzystać z pomocy określonej w uchwale. Graniczny termin na dokonanie zgłoszenia wynika z faktu, iż do tego dnia obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej regulujące warunki dopuszczalności pomocy de minimis. Jednakże wynikające z uchwały zasady korzystania ze zwolnień podatkowych będą nadal obowiązywać jako prawa nabyte.

Uchwała nie przewiduje zwolnienia od podatku od nieruchomości obiektów zajętych na stacje paliw, banki oraz działalność handlową. Nie stosuje się jej również do przedsiębiorców, którzy zalegają z zapłatą podatków lub opłat samorządowych stanowiących dochód miasta Nowego Sącza.

Uchwała może spowodować ograniczenie przyszłych wpływów budżetowych z tytułu podatku od nieruchomości. Z uwagi na zależności między wieloma zmiennymi oszacowanie wielkości utraty dochodów z tego tytułu jest niemożliwe. W przypadku inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie obiektów, podatek nie został zaplanowany w dochodach budżetu miasta. Jest to więc ubytek ewentualnych, przyszłych dochodów z tego tytułu. W przypadku podatku należnego od gruntu obecnie planowany jest ubytek w dochodach miasta w wysokości ok. 250 zł rocznie. Kwota dotyczy podatku rolnego należnego od gruntu, na którym planowana jest budowa parku technologicznego pn. Miasteczko Multimedialne. Obecnie grunt ten opodatkowany jest podatkiem rolnym. W momencie rozpoczęcia realizacji inwestycji będzie opodatkowany podatkiem od nieruchomości dla działalności gospodarczej.

Po zakończonym okresie zwolnienia, nieruchomości w obrębie parku technologicznego będą opodatkowane wg stawek dla działalności gospodarczej. Zatem po zakończonym okresie zwolnienia wpływy do budżetu z tego tytułu wzrosną.

W przypadku nie wywiązania się przez przedsiębiorcę z warunków określonych w uchwale, do zwrotu przez niego nienależnie otrzymanej pomocy, będą miały zastosowanie właściwe przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa(Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), dla ściągania zaległości podatkowych.

Projekt uchwały przewiduje udzielanie pomocy de minimis, dlatego przed przedłożeniem Radzie Miasta został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów celem oceny przejrzystości zasad udzielania pomocy de minimis (dokumentacja dostępna w Wydziale ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza).

UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies