Wnioskodawca: Prezydent Miasta Data złożenia projektu: 2010-06-21 Data wydania decyzji: 2010-06-22 Status projektu: Projekt zdjęty z porządku obrad Komisje opiniujące: - Komisja Oświaty, Kultury i Sztuki - Komisja Budżetowo-Gospodarcza - Komisja Statutowo-Prawna |
---|
Projekt - druk nr 547
Uchwała Nr ... ... ... Rady Miasta Nowego Sącza z dnia ... ... ...
w sprawie: odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
Na podstawie art. 87 ust. 1 i 4, w związku z art. 92 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1592, z późn. zm.) na wniosek Prezydenta Miasta Rada Miasta Nowego Sącza postanawia:
§ 1. Odmawia się uwzględnienia wezwania Pana Janusza Gumularza do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie zapisu § 3 ust. 8 w Uchwale Rady Miasta Nowego Sącza Nr LXII/651/2010 z 30 marca 2010 r., w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, placówek oświatowych i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie Miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
§ 2. Odpis uchwały zostanie doręczony zainteresowanemu.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miasta Nowego Sącza.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta (-) Artur Czernecki
Uzasadnienie
Z dniem 22 kwietnia 2009 r., na skutek zmian wprowadzonych ustawą z dnia 19 marca 2009 r., o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56 poz. 458) właściwe dotowaniu przepisy art. 80 i art. 90 ustawy o systemie oświaty uległy istotnym zmianom. Zmienione przepisy doprecyzowują przeznaczenie dotacji podmiotowej przez prywatne szkoły, przedszkola i placówki oświatowe, jak również wprowadzają po stronie organu dotującego uprawnienia do kontroli beneficjenta dotacji w zakresie jej wykorzystania. W nowelizacji z dnia 19 marca 2009 r., w zakresie zmiany dotychczasowego brzmienia art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty, sejm przyjął rozwiązanie kwestionowane w dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych i regionalnych izb obrachunkowych. Przepisy art. 80 i art. 90 ustawy o systemie oświaty uzupełniono o wyraźne określenie przeznaczenia dotacji oświatowej oraz o zapisy przyznające samorządowi kompetencje do kontrolowania prawidłowości wykorzystania dotacji przez jej beneficjenta. Tak więc na skutek nowelizacji art. 80 i 90 ustawy o systemie oświaty do których dodano zapisy ust. 3 d dotacje podmiotowe są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej i mogą być wyłącznie wykorzystywane na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki. Rzeczą samorządu jest wydanie przepisów powszechnie obowiązujących w zakresie uszczegółowienia stawek dotacji, sposobu ustalenia i przekazywania dotacji, a także sposobu jej rozliczenia, w tym określenia danych służących rozliczeniu wykorzystania dotacji. Szkoły i placówki niepubliczne otrzymujące dotację z budżetu miasta obowiązane są stosować się do zapisów art. 251 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych: „Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku”. W związku z powyższym zapis § 3 ust 8 Uchwały Rady Miasta Nowego Sącza
|
UWAGI: |
![]() |