Wnioskodawca: Prezydent Miasta/RPP Data złożenia projektu: 2007-09-14 Data wydania decyzji: 2007-09-18 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Infrastruktury Komunalnej - Komisja Budżetowo-Gospodarcza - Komisja Statutowo-Prawna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
„Projekt” druk – Nr - 32
Uchwała Nr _________________________
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ______________________ 2007 roku
w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których
nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa Na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych
(Dz. U. nr 249, poz. 2104, ze zm.) oraz w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591, ze zm.) – po dokonaniu zgłoszenia projektu niniejszej uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje: § 1
Uchwała określa zasady i tryb umarzania oraz odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych, w tym cywilnoprawnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60, ze zm.) - zwanych dalej „należnościami”, przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej – zwanych dalej „dłużnikami”. § 2
Postanowień uchwały nie stosuje się do należności przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym, których zasady i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty określają odrębne przepisy.
§ 3
1. Stosowanie niniejszej uchwały wobec dłużników prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno-prawną, następuje z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006 r.) lub rozporządzenia Komisji (WE) nr 1860/2004 z dnia 6 października 2004 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rolnego i sektora rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 325 z 28.10.2004 r.), za wyjątkiem przypadków wskazanych w § 4 ust. 1 pkt. 1 – 5 niniejszej uchwały;
2. Dłużnik prowadzący działalność gospodarczą, ubiegający się o pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE
L 379 z 28.12.2006 r.) jest zobowiązany do przedstawienia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy (ulgi w spłacie należności): 1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo informacji o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie;
2) informacji o innej pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis otrzymana na podstawie niniejszej uchwały, zawierających wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy, przeznaczenia i wielkości pomocy, albo informacji o nieotrzymaniu takiej pomocy;
3) oświadczenia, że nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu „Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania
i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw” (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004 r.). 3. Udzielanie dłużnikom prowadzącym działalność gospodarczą, zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej uchwale, ulg, o których mowa w § 1, nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
§ 4
1. Należności pieniężne mogą być umarzane w całości lub części wyłącznie w przypadkach, gdy:
1) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł, nie pozostawiając spadkobierców odpowiadających za zobowiązania, a nie można ściągnąć należności z masy spadkowej;
2) dłużnik nie będący osobą fizyczną uległ likwidacji lub upadłości, a nie ma następców prawnych lub osób odpowiadających za jego zobowiązania i nie można ściągnąć należności z majątku likwidacyjnego lub masy upadłości;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w toku postępowania mającego na celu dochodzenie należności nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) nie można ustalić dłużnika lub miejsca jego pobytu albo siedziby osoby prawnej
lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej; 5) kwota należności jest mniejsza niż koszty upomnienia. Umorzenia dokonuje się raz
w roku, na koniec roku kalendarzowego; 6) zaistniała szczególna sytuacja losowa z przyczyn niezależnych od dłużnika mająca istotny wpływ na jego sytuację materialną. Przez szczególną sytuację losową należy rozumieć powódź, pożar, kradzież lub inne zdarzenie uznane za wyjątkowe, na które dłużnik nie miał wpływu.
7) jest uzasadnione szczególnie ważnymi względami społecznymi, a umorzenie dotyczy wyłącznie odsetek za opóźnienie. Umorzenie odsetek za opóźnienie może nastąpić
po uregulowaniu przez dłużnika należności głównej. 2. Umorzenie, o którym mowa w pkt 6 może być dokonane tylko jeden raz w stosunku
do dłużnika. 3. Umarzanie należności o charakterze cywilnoprawnym w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umarzania zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
4. Umorzenie należności głównej jest równoznaczne z umorzeniem związanych z tą należnością odsetek za opóźnienie.
5. Umorzenie należności z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 1 – 5 może nastąpić z urzędu lub na wniosek dłużnika, a z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 6 – 7 wyłącznie
na wniosek dłużnika. 6. Wniosek o umorzenie należności powinien być należycie umotywowany. Przed umorzeniem należności należy przeprowadzić wszechstronne postępowanie wyjaśniające.
7. Złożenie wniosku o umorzenie należności nie skutkuje cofnięciem pozwu w przypadku toczącego się postępowania sądowego.
§ 5
1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym,
na wniosek dłużnika, mogą zostać odroczone terminy spłaty albo rozłożone na raty płatności całości lub części należności, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes Miasta Nowego Sącza. Postanowienia § 4 ust. 6 - 7 stosuje się odpowiednio. 2. Jeżeli dłużnik nie reguluje w wyznaczonym terminie i wysokości odroczonej lub rozłożonej na raty całości lub części należności, pozostała do zapłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za opóźnienie.
§ 6
Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje:
1) w odniesieniu do należności o charakterze administracyjno-prawnym – na podstawie decyzji Prezydenta Miasta Nowego Sącza albo kierownika jednostki organizacyjnej,
2) w odniesieniu do należności o charakterze cywilnoprawnym – na podstawie przepisów prawa cywilnego.
§ 7
1. Do umarzania należności oraz stosowania ulg wskazanych w § 5 ust. 1 uchwały uprawnieni są:
1) Prezydent Miasta Nowego Sącza wobec wszystkich należności należnych Miastu Nowy Sącz, z uwzględnieniem ust.3;
2) Kierownik jednostki organizacyjnej wobec należności przypadających tej jednostce,
z uwzględnieniem ust. 2 i 3. 2. Jeżeli wartość należności przekracza 4-krotność kwoty minimalnego wynagrodzenia
za pracę obowiązującego w bieżącym roku kalendarzowym, określonego przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia, ale nie przewyższa 200–krotności tej kwoty, do umorzenia, odroczenia lub rozkładania na raty spłat należności uprawniony jest Prezydent Miasta Nowego Sącza. 3. Jeżeli wartość należności przewyższa 200–krotność kwoty, o której mowa w ust. 2,
do umorzenia, odroczenia lub rozkładania na raty spłat należności uprawniona jest Rada Miasta Nowego Sącza. 4. Przez wartość należności rozumie się wysokość należności głównej wraz z odsetkami
za opóźnienie, przyznanymi kosztami postępowania i innymi należnościami ubocznymi. § 8
1. Prezydent Miasta Nowego Sącza przedstawia Radzie Miasta Nowego Sącza sprawozdanie dotyczące zakresu umorzonych należności oraz odroczenia terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenia płatności całości lub części należności na raty, udzielonych
w trybie określonym uchwałą, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do uchwały. 2. W sprawozdaniach są również uwzględniane informacje o zakresie umorzonych należności oraz ulg udzielonych w trybie określonym uchwałą, przedstawiane Prezydentowi Miasta Nowego Sącza przez kierowników podległych im jednostek.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, są sporządzane według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie do dnia 31 marca następnego roku.
4. Informacje, o których mowa w ust. 2, są sporządzane według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego i są przedstawiane Prezydentowi Miasta Nowego Sącza przez kierowników podległych im jednostek w terminie do dnia 15 lutego następnego roku.
§ 9
Traci moc uchwała Nr XIII/182/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 17 lipca 2007 roku
w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego Nr 619, poz. 4095). § 10
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 11
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Miasta Nowego Sącza
Artur Czernecki
Załącznik
do Uchwały Nr ……………………………………….. Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ……………………………………………………………. 2007 roku
Sprawozdanie z dokonanych umorzeń, odroczeń terminu spłaty albo rozłożeń na raty płatności całości lub części należności przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym w trybie uchwały Nr …………………………………… Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia …………..…………………………. 2007 roku w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa
........................................................................ ………........................................................ ……..............................................................
(główny księgowy) (dzień, miesiąc, rok) (kierownik jednostki)
Oznaczenia:
* Wstawić odpowiednio: A – osoba fizyczna, B – osoba prawna, C – jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
** Wypełnia się w sytuacji, kiedy nie następuje odroczenie, o którym mowa w rubryce oznaczonej lp. 2.
Uzasadnienie
do projektu Uchwały Rady Miasta Nowego Sącza
w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych,
do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa
Przedłożony projekt uchwały określa zasady i tryb umarzania oraz odraczania
i rozkładania na raty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa[1]Nr XIII/182/2007[2]. przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym oraz uchyla obowiązującą w tym przedmiocie Uchwałę Pismem z dnia 23 sierpnia 2007 roku (znak: DDO-500-212/2/2007/MM) Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaproponował aby w Uchwale Nr XIII/182/2007, która dla dłużników prowadzących działalność gospodarczą stanowi program pomocy de minimis, zawrzeć przepisy umożliwiające Prezydentowi Miasta Nowego Sącza skuteczne nadzorowanie i monitorowanie udzielanej pomocy na warunkach określonych w uchwale. Miałoby to nastąpić poprzez powtórzenie w treści uchwały wybranych przepisów regulujących procedurę udzielania pomocy de minimis,
w szczególności rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis[3] oraz ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej[4]. Mając powyższe na względzie, niniejszym projektem uchwały proponuje się wnieść zapisy zaproponowane przez Prezesa UOKiK w ww. piśmie. Zapisy te zostały zamieszczone w § 3 ust. 2 pkt 1 – 3 projektu uchwały. Jednocześnie w celu przejrzystości uchwały i łatwości odczytania jej treści proponuje się uchwałę w formie aktu jednolitego, a w konsekwencji pozbawienia mocy obowiązującej uchwały w tej sprawie.
Przedłożony projekt uchwały nie zmienia zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności, które zostały już ustalone Uchwalą Nr XIII/182/2007. Treść projektu uchwały nie różni się od treści obecnie obowiązującej Uchwały Nr XIII/182/2007, za wyjątkiem ww. przepisu § 3 uchwały.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały uznaje się za zasadne.
Sporządziła:
Magdalena Januszek – Gródek
Kierownik Referatu Pomocy Publicznej
Urzędu Miasta Nowego Sącza
12.09.2007 roku
[1] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60, ze zm.);
[2] Uchwała Nr XIII/182/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 17 lipca 2007 roku w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego Nr 619, poz. 4095).
[3] Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006);
[4] Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 roku o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2005 roku Nr 59, poz. 404).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |