Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WGK Data złożenia projektu: 2007-11-19 Data wydania decyzji: 2007-11-22 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Ochrony Środowiska |
---|
Projekt druk nr – 58
Uchwała Nr .........
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ...................
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz. U z 2001 nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 4 ust.1 i 2 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza, zwany dalej regulaminem, w następującej treści:
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza, zwany dalej
regulaminem, określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza.
§ 2
1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami),
2) właścicielach nieruchomości – rozumie się przez to właścicieli nieruchomości zdefiniowanych w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tj. także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością oraz osoby sprawujące zarząd nad nieruchomością wspólną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80 poz. 903 z późniejszymi zmianami),
3) nieruchomościach rozproszonych – rozumie się przez to nieruchomości niezabudowane lub zabudowane obiektami jednorodzinnymi poza zabudową szeregową i budynkami wielorodzinnymi,
4) nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki powstające w domowych urządzeniach sanitarnych, gromadzone przejściowo w bezodpływowych zbiornikach,
5) przedsiębiorcy - rozumie się przez to przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Prezydenta Miasta Nowego Sącza na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
6) zwierzętach domowych - rozumie się przez to zwierzęta tradycyjnie przebywające wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza,
7) zwierzętach gospodarskich - rozumie się przez to koniowate, bydło, jeleniowate, drób, świnie, owce, kozy, pszczoły, zwierzęta futerkowe,
8) pojemniki - urządzenia na odpady – są to określenia tożsame i oznaczają rzeczy, które mają znajdować się na nieruchomości w celu gromadzenia odpadów,
9) kontenerach - rozumie się przez to rzeczy do gromadzenia odpadów o pojemności powyżej 1,1 m3,
10) odpadach komunalnych - rozumie się przez to odpady zdefiniowane w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity - Dz. U. z 2007r. Nr 39 poz. 251 z późniejszymi zmianami) tj. odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych, pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
2. W ramach odpadów komunalnych wyodrębnia się następujące rodzaje:
a) ulegające biodegradacji – rozumie się przez to odpady komunalne, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów,
b) roślinne - rozumie się przez to odpady komunalne powstające na prywatnych lub publicznych trenach zielonych wskutek ich pielęgnacji oraz ich uprawiania, a także odpady pochodzenia roślinnego z targowisk oraz kłody drzew i gałęzie zalegające na drogach publicznych, liście,
c) wielkogabarytowe - rozumie się przez to odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary lub masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach z wyłączeniem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
d) niebezpieczne - rozumie się przez to odpady komunalne, które zawierają składniki niebezpieczne oraz posiadają właściwości niebezpieczne określone w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jednolity - Dz. U. z 2007r. Nr 39 poz. 251 z późniejszymi zmianami),
e) niesegregowane – rozumie się przez to odpady komunalne nie poddane selektywnemu zbieraniu,
f) opakowaniowe - rozumie się przez to odpady zdefiniowane w ustawie z dnia 11 maja 2001r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych ( Dz. U. Nr 63 poz. 638 z późniejszymi zmianami) tj. wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań,
g) surowcowe – rozumie się przez to selektywnie gromadzone komunalne odpady opakowaniowe: z papieru i tektury, ze szkła bezbarwnego i kolorowego, z tworzyw sztucznych, z metali, wielomateriałowe oraz nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury,
h) remontowe - rozumie się przez to odpady powstające podczas prowadzonych robót budowlanych, rozbiórkowych lub remontowych,
i) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny - rozumie się przez to sprzęt wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym ( Dz. U. Nr 180 poz. 1495 ), pochodzący z gospodarstw domowych lub z innych źródeł, który ze względu na charakter i ilość jest podobny do zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych, stanowiący odpady komunalne w rozumieniu przepisów o odpadach.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie
nieruchomości i części nieruchomości przeznaczonej do użytku publicznego
§ 3
Odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości zbierane są selektywnie.
§ 4
Przedsiębiorcy działający w imieniu Miasta Nowego Sącza organizują system selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz realizują selektywną zbiórkę odpadów na terenach ogólnodostępnych.
§ 5
1. W drodze selektywnej zbiórki wydzieleniu z wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych podlegają:
1) odpady surowcowe:
a) odpady opakowaniowe z papieru i tektury,
b) odpady opakowaniowe ze szkła bezbarwnego i kolorowego,
c) odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych,
d) odpady opakowaniowe z metali,
e) odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
f) nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury.
2) odpady roślinne,
3) odpady z remontów,
4) odpady wielkogabarytowe,
5) odpady niebezpieczne,
6) odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
2. W drodze selektywnej zbiórki z terenów służących do użytku publicznego wydzieleniu z wytwarzanych odpadów komunalnych podlegają odpady surowcowe, o których mowa w ust. 1 p. 1.
3. Wszystkie bądź wybrane rodzaje odpadów surowcowych, o których mowa w ust. 1 p. 1 mogą być zbierane łącznie.
§ 6
Z zastrzeżeniem § 32 odpady niebezpieczne powinny być zbierane i odbierane w sposób i w terminach uzgodnionych z przedsiębiorcą.
§ 7
Zbieranie odpadów komunalnych powstałych w wyniku prowadzenia prac remontowych może odbywać się wyłącznie w workach lub specjalnie przygotowanych przez prowadzącego prace, odrębnych pojemnikach (kontenerach).
§ 8
1. Odpady wielkogabarytowe będą odbierane przez przedsiębiorcę na każde indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości i na jego koszt w ciągu 24 godzin od zgłoszenia.
2. Odpady wielkogabarytowe powinny być gromadzone nie wcześniej niż 24 godziny przed wyznaczonym terminem odbioru wyłącznie w specjalnie wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości w sposób umożliwiający swobodny dostęp przedsiębiorcy.
3. Odpady wielkogabarytowe mogą być zbierane w przeznaczonych do tego celu kontenerach ustawianych przez przedsiębiorcę w wyznaczonych terminach na okres nie dłuższy niż 24 godziny i spełniających ogólne warunki określone w regulaminie.
4. Wyznaczenie terminu odbioru odpadów wielkogabarytowych następuje w uzgodnieniu z przedsiębiorcą. Informację o tym terminie podaje się do wiadomości mieszkańców na terenie danej nieruchomości poprzez wywieszenie informacji na nieruchomości.
5. Odbiór odpadów wielkogabarytowych nastąpi co najmniej dwa razy w roku w terminie ustalonym przez Prezydenta Miasta na koszt Miasta Nowego Sącza. Odpady wielkogabarytowe należy wtedy wystawiać na chodnik przed wejściem do nieruchomości lub na miejsce wyznaczone do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierane będą przez przedsiębiorcę zgodnie z ustalonym harmonogramem.
§ 9
1. Błoto, śnieg i lód z części nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego powinny być gromadzone w miejscach, w których nie powodują zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów w sposób umożliwiający ich odbiór przez przedsiębiorcę.
2. Błoto, śnieg i lód z chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości powinny być gromadzone w pryzmach na skraju chodnika od strony jezdni, z zachowaniem możliwości odpływu wody roztopowej, pozostawiając wolne przejście dla pieszych. Pryzmy nie powinny znajdować się na terenach zieleni, przy drzewach i w misach drzew, w pojemnikach przeznaczonych na kwiaty oraz przy latarniach, urządzeniach energetycznych, sygnalizatorach świateł itp.
3. Inne zanieczyszczenia z nieruchomości i chodników należy usuwać na bieżąco.
4. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu, błota lub innych zanieczyszczeń z chodników na jezdnię.
§ 10
1. Mycie pojazdów mechanicznych poza myjniami dopuszczone jest wyłącznie w miejscach o utwardzonym podłożu i pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji miejskiej lub do zbiornika bezodpływowego, z którego są usuwane zgodnie z § 25 ust. 6 niniejszego regulaminu.
2. Naprawy pojazdów mechanicznych poza warsztatami naprawczymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby oraz uciążliwości dla mieszkańców. Zużyte części i materiały eksploatacyjne winny być zagospodarowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 11
Na terenach rozproszonej zabudowy jednorodzinnej i terenach rolniczych dopuszczalne jest spalanie poza instalacjami i urządzeniami powstałych na terenie nieruchomości odpadów roślinnych pochodzących z zabiegów pielęgnacyjnych i upraw, pod warunkiem nie spowodowania uciążliwości dla korzystających z nieruchomości służących do wspólnego użytku i nieruchomości sąsiednich.
§ 12
Przy ustalaniu wewnętrznych zasad utrzymania porządku w obrębie nieruchomości, zaleca się ich właścicielom uwzględnienie wymagań wynikających z regulaminu oraz podanie tych zasad do wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie ich treści na terenie nieruchomości.
Rozdział III
Urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania i utrzymania tych urządzeń
§ 13
1. Właściciel każdej użytkowanej nieruchomości jest zobowiązany do wyposażenia nieruchomości w urządzenia na odpady surowcowe i niesegregowane w ilości odpowiadającej zasadom określonym w następnych paragrafach.
2. Pojemniki i kontenery mają być dostępne dla wszystkich użytkowników nieruchomości.
§ 14
Biorąc za podstawę wielkość 0,05 m3 jako średnią ilość odpadów komunalnych wytwarzanych w ciągu tygodnia przez jedną osobę zamieszkującą na terenie nieruchomości ustala się pojemność urządzeń służących do zbierania odpadów komunalnych: 0,05 do 5 m3, a kontenerów od 3,5 do 36 m3.
§ 15
Na nieruchomości zabudowanej budynkiem lub budynkami wielolokalowymi, w których zamieszkuje ponad 20 mieszkańców należy ustawić urządzenia na odpady niesegregowane o łącznej objętości, co najmniej 1,1 m3 lub mniejszej rekompensowanej większą częstotliwością opróżniania.
§ 16
Na nieruchomościach, na których znajdują się obiekty handlowe, lokale oraz inne o charakterze gospodarczym – normy określone dla wielkości urządzeń określonych w § 14 i § 15 zwiększa się o 50 %.
§ 17
Zarządy ogrodów działkowych zobowiązane są do wyposażenia ogrodów w kontenery na odpady komunalne. Przyjmuje się, że na powierzchnię każdych 2 hektarów terenu musi być przeznaczony minimum 1 pojemnik o pojemności 1,1 m3. W przypadku mniejszej powierzchni ogrodów należy zapewnić pojemniki o odpowiednio dobranej pojemności.
§ 18
1. Dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów surowcowych stosuje się pojemniki odpowiadające ogólnym warunkom określonym w regulaminie, oznakowane następującymi kolorami:
1) niebieskim - przeznaczone na odpadowe opakowania z papieru i tektury oraz papier i tekturę nieopakowaniowe,
2) białym - przeznaczone na odpadowe opakowania ze szkła bezbarwnego,
3) zielonym - przeznaczone na odpadowe opakowania ze szkła kolorowego,
4) żółtym - przeznaczone na odpadowe opakowania z metali, tworzyw sztucznych oraz wielomateriałowe,
5) czerwonym – przeznaczone na zbierane łącznie odpady surowcowe,
6) brązowym - przeznaczone na odpady ulegające biodegradacji.
2. Pojemniki mają być oznakowane napisami określającymi rodzaj odpadów, na jaki są przeznaczone. Na pojemnikach umieszcza się informację zawierającą nazwę przedsiębiorcy będącego właścicielem lub posiadaczem pojemnika, logo, adres i telefon obsługującego pojemnik przedsiębiorcy.
3. Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów surowcowych muszą być tak skonstruowane, aby zabezpieczały te odpady przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych.
4. Pojemniki ustawia się na utwardzonej powierzchni, co umożliwia ich załadunek i rozładunek.
§ 19
1. Odpady komunalne mogą być zbierane jedynie w szczelnych i wykonanych z materiałów trudnopalnych pojemnikach lub kontenerach.
2. Pojemniki i kontenery muszą mieć konstrukcję zapewniającą możliwość utrzymania ich właściwego stanu sanitarnego, uniemożliwiającą wydostawanie się odpadów pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych oraz uniemożliwiającą zwierzętom dostęp do odpadów.
3. W pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne nie gromadzi się śniegu, lodu, gorącego popiołu, żużlu, gałęzi, gruzu budowlanego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów niebezpiecznych i odpadów w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
§ 20
1. Na każdej nieruchomości zamieszkałej lub, na której prowadzona jest działalność gospodarcza musi być, co najmniej jeden pojemnik na odpady komunalne niesegregowane.
2. W zabudowie jednorodzinnej oraz w przypadkach braku możliwości ustawienia pojemników dopuszcza się stosowanie do zbiórki odpadów worków plastikowych o pojemności od 60 do 120 litrów, przy zachowaniu kolorystyki i oznaczeń jak w § 18.
3. Dopuszcza się stosowanie dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów surowcowych pojemników wielokomorowych przeznaczonych do selektywnego gromadzenia kilku rodzajów odpadów surowcowych. Zasady dotyczące oznaczeń i kolorystki stosuje się odpowiednio.
4. Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.
§ 21
Z obowiązków wymienionych w § 18, § 19 i § 20 zwolnieni są właściciele niezabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy, jeżeli nie użytkują tych działek, ani nie prowadzą na tych działkach działalności gospodarczej.
§ 22
1. Urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych, w tym również komory i szyby zsypowe w budynkach, właściciel nieruchomości utrzymuje w odpowiednim stanie technicznym, sanitarnym i porządkowym i poddaje je dezynfekcji.
2. Pojemniki i kontenery służące do zbiórki odpadów komunalnych mają być myte i dezynfekowane przynajmniej 1 raz w kwartale w taki sposób, aby nie doszło do skażenia środkami myjącymi i dezynfekującymi miejsca wykonywania tej czynności.
3. Miejsca, gdzie znajdują się pojemniki i kontenery właściciel nieruchomości utrzymuje w czystości. Po każdorazowym odbiorze odpadów komunalnych przedsiębiorca dokonuje uporządkowania miejsca, gdzie znajdują się pojemniki (kontenery) oraz terenu, na którym wykonywana była czynność odbioru odpadów komunalnych.
§ 23
1. Pojemniki i kontenery ustawia się w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla zbierających odpady komunalne jak i dla przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne.
2. Pojemniki i kontenery należy ustawić w granicach nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 3, na twardej, równej powierzchni, zabezpieczającej przed zbieraniem się wody, błota i innych zanieczyszczeń.
3. W przypadku niemożności usytuowania pojemników i kontenerów na własnej nieruchomości należy uzyskać zgodę właściciela innej nieruchomości lub zarządcy drogi na ustawienie pojemników na ich terenie.
4. Przedsiębiorcy zapewnia się, w uzgodnionym z nim terminie, swobodny dostęp do pojemników i kontenerów, umożliwiając ich opróżnienie bez narażania na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.
5. Odstąpienie od wymagań określonych w ust. 4 może nastąpić w drodze porozumienia z przedsiębiorcą.
6. Pojemniki i kontenery, w których gromadzone są odpady komunalne nie mogą być usytuowane w ciągach komunikacyjnych takich jak jezdnie, chodniki, zatoki parkingowe oraz trawniki.
§ 24
1. Na drogach publicznych oraz na terenie nieruchomości, na których znajdują się obiekty służące do użytku publicznego, w tym na wewnętrznych drogach osiedlowych, ustawia się trudnopalne pojemniki lub kosze uliczne o pojemności od 0,020 m3 do 0,080 m3.
2. Pojemniki lub kosze, o których mowa w ust. 1 rozmieszcza się w szczególności przy oznakowanych przejściach dla pieszych, przystankach komunikacyjnych oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszego.
3. Pojemniki lub kosze uliczne mają posiadać konstrukcję uniemożliwiającą wydostawanie się odpadów i wypływających z nich zanieczyszczeń pod wpływem wiatru, deszczu i innych czynników zewnętrznych.
Rozdział IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 25
1. Odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości jest dokonywany wyłącznie przez przedsiębiorcę.
2. Umowa na świadczenie usług odbioru odpadów komunalnych z nieruchomości powinny określać zakres obejmujący odbiór wszystkich odpadów powstających na terenie nieruchomości, w tym w szczególności:
1) odpadów niesegregowanych,
2) zebranych selektywnie odpadów surowcowych,
3) odpadów roślinnych,
4) odpadów wielkogabarytowych,
5) odpadów remontowych,
6) odpadów niebezpiecznych,
7) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
a także częstotliwość odbioru odpadów komunalnych niesegregowanych zgodną z regulaminem zaś pozostałych w miarę potrzeb. 3. Odpady są odbierane:
1) 1 raz na dwa tygodnie z budynków jednorodzinnych,
2) 1 raz na tydzień z budynków wielorodzinnych.
4. Przedsiębiorca nie może odmówić zawarcia umowy z właścicielem nieruchomości dotyczącej częstszego odbioru odpadów niż wymieniony w regulaminie.
5. Usuwanie odpadów remontowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego winno odbywać się w ciągu 24 godzin od zgłoszenia żądania przez właściciela nieruchomości – na jego koszt.
6. Zbiorniki bezodpływowe na nieczystości ciekłe mają być opróżniane z częstotliwością zapewniającą nieprzepełnienie zbiornika bezodpływowego. Na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych właściciel nieruchomości zawiera umowę z przedsiębiorcą.
7. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do podłączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej w najbliższej ulicy, jeżeli przyłączenie jest technicznie możliwe i nie naruszy praw osób trzecich. Przyłączenie należy wykonać w okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały, natomiast w przypadku nowego kolektora w terminie 2 lat od dnia zakończenia jego budowy.
§ 26
Szczegółowy harmonogram wywozu odpadów komunalnych w danym roku kalendarzowym określa kalendarz komunalny zwany dalej harmonogramem dostarczany przez Miasto Nowy Sącz właścicielom nieruchomości pod koniec roku poprzedzającego wywóz odpadów.
§ 27
Właściciel nieruchomości obowiązany jest do przechowywania przez okres co najmniej dwóch lat umów o których mowa w § 25 ust. 2 i 6 oraz dowodów zapłaty przedsiębiorcy za usługi odbioru odpadów komunalnych oraz za opróżnianie i wywóz nieczystości ciekłych.
§ 28
Usuwanie odpadów gromadzonych w pojemnikach lub koszach ulicznych z terenów określonych w § 24 winno odbywać się w miarę ich napełnienia nie rzadziej jednak niż 1 raz na tydzień w sezonie jesienno – zimowym i 2 razy na tydzień w sezonie wiosenno - letnim.
Rozdział V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są przedsiębiorcy
§ 29
System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 proc. wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
2) do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 proc.,
3) do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 proc., w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995 wynoszących 12 000 ton.
§ 30
Zgodnie z zapisami Krajowego Planu Gospodarki Odpadami i treścią niniejszego Regulaminu, przedsiębiorcy są zobowiązani w kolejnych latach wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych przekazywanych przez jedną osobę i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów określone w poziomach selekcji zawartych w Planie Gospodarki Odpadami dla Miasta Nowego Sącza.
Rozdział VI
Inne wymagania wynikające z planu gospodarki odpadami
§ 31
1. Właścicielom nieruchomości rozproszonych zaleca się kompostowanie we własnym zakresie, w sposób nie powodujący uciążliwości dla otoczenia, lub przekazywanie do kompostowni odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości.
2. Odpady roślinne pochodzące z pielęgnacji publicznych terenów zieleni miejskiej oraz ogrodów działkowych przekazywać należy do kompostowni.
§ 32
Odpady niebezpieczne gromadzi się następująco:
1) leki przeterminowane - w punktach zbiórki zlokalizowanych w aptekach,
2) zużyte baterie - w wyznaczonych punktach zbiórki,
3) zużyte akumulatory - w placówkach handlowych oraz w stacjach obsługi i naprawy samochodów,
4) inne odpady niebezpieczne - w przeznaczonych do tego punktach zbiórki.
Rozdział VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe,
mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
§ 33
1. Posiadacze zwierząt domowych ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie utrzymywanych zwierząt.
2. Osoby o których mowa w ust. 1 są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym dołożenia starań, by zwierzęta te były jak najmniej uciążliwe dla otoczenia, w szczególności niepozostawiania ich bez dozoru lub w innych sposób nie pozwalający zwierzęciu na dokonanie jakichkolwiek szkód.
3. Posiadacze gadów, płazów, ptaków i owadów w lokalach mieszkalnych lub użytkowych są zobowiązani zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczenia.
4. Zwierzęta egzotyczne mogą być wyprowadzane poza lokal jedynie na uwięzi.
§ 34
Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1) w odniesieniu do psów:
- wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne – w kaganiec,
- prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub w inny sposób zagrażającego otoczeniu - w nałożonym kagańcu,
- poddawania psów jednorazowemu zabiegowi wszczepienia transpondera (mikroprocesora),
- poddawania ich wymaganym szczepieniom, wg wymogów właściwych przepisów,
- na utrzymywanie psów ras uznawanych za agresywne należy uzyskać, zezwolenie wymagane ustawą o ochronie zwierząt.
2) w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
- usuwanie ekskrementów zwierząt domowych z terenów przeznaczonych do publicznego użytku takich jak: ulice, place, drogi, parkingi, zieleńce,
- stały i skuteczny dozór,
- niewprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy itp., postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników,
- niewprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, kąpielisk,
- zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem. Psów ras uznanych za agresywne nie wolno spuszczać z uwięzi,
- zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.
§ 35
1. Zabieg wszczepienia transpondera jest wykonywany nieodpłatnie w lecznicach dla zwierząt.
2. W przypadku zmiany właściciela psa fakt ten należy zgłosić do ewidencji prowadzonej w lecznicach dla zwierząt.
3. Psy bez wszczepionego transpondera uznawane będą za psy bezpańskie i podlegać będą zasadom postępowania stosowanym wobec takich zwierząt określonym w Uchwale Nr LV / 465 / 98 Rady Miejskiej w Nowym Sączu z dnia 16 czerwca 1998r. w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z nimi.
Rozdział VIII
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
§ 36
Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno – epidemiologicznych,
2) posiadania budynków gospodarskich spełniających wymogi ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (tekst jednolity - Dz. U. z 2003 r. Nr 207 poz. 216 z późniejszymi zmianami),
3) utrzymywanie zwierząt nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu oraz innych niedogodności dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.
Rozdział IX
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 37
Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości.
§ 38
Ustala się, że obszarami obowiązkowej deratyzacji są:
1) wiaty śmietnikowe, zsypy i pomieszczenia zsypowe,
2) korytarze piwniczne,
3) komory i węzły cieplne,
4) inne pomieszczenia, a w szczególności pomieszczenia gospodarcze, magazyny, wiaty.
§ 39
Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje do publicznej wiadomości Prezydent Miasta w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
§ 40
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni stwarzającej zagrożenie sanitarne, Prezydent Miasta w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi poprzez zarządzenie termin jej przeprowadzenia.
§ 41
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 42
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem bezpośrednio stosuje się przepisy ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami).
§ 43
1. Wykonanie niniejszej Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.
2. Bieżące czynności kontrolne w zakresie przestrzegania zasad regulaminu wykonuje Straż Miejska.
§ 44
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 45
Traci moc Uchwała Nr LXXII/913/2006 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 17 października 2006 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza.
|
UWAGI: |
![]() |