Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Poniedziałek, 06 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Artur, Brunon

Dzisiaj 6 października 2025 (poniedziałek) od 14.00 nastąpi przerwa w działaniu telefonii stacjonarnej dla całego urzędu.
W tym czasie kontakt telefoniczny z urzędem będzie niemożliwy zarówno dla petentów, jak i urzędników.

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza V kadencji

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/MPK
Data złożenia projektu: 2007-12-10
Data wydania decyzji: 2007-12-13
Status projektu: Projekt podjęty
Komisje opiniujące:
- Komisja Infrastruktury Komunalnej
- Komisja Budżetowo-Gospodarcza
- Komisja Statutowo-Prawna
                                                                                               Projekt druk nr 72
 
Uchwała Nr          /2007
Rady Miasta Nowego Sącza
 z dnia… … grudnia 2007 r.
 
 
 
 
w sprawie    przejęcia przez miasto Nowy Sącz od gminy Korzenna zadania w zakresie                      lokalnego transportu zbiorowego.
 
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 12 i art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990r.
o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz   art. 4 pkt 7 a)  ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jedn. Dz.U.
z 2007 r.  nr 125 poz. 874 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza, uchwala, co następuje:
 
§1
Postanawia się przejąć przez miasto Nowy Sącz od gminy Korzenna zadanie
w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, polegające na przewozie osób na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej w granicach administracyjnych gminy Korzenna,   i zawrzeć z gminą Korzennaporozumienie o treści, jak w załącznikudo niniejszej uchwały.
 
§ 2
Realizacja zadania określonego w § 1 będzie kontynuowana  przez miasto Nowy Sącz poprzez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółkę z o.o. w Nowym Sączu, której Miasto jest 100 % właścicielem i której zadaniem jest zaspokajanie potrzeb lokalnego transportu zbiorowego.
 
§3
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
 
§4
Traci moc uchwala Nr XXVII/244/92  Rady Miejskiej w Nowym Sączu z dnia 17 listopada 1992 r.  w sprawie przystąpienia do Porozumienia Komunalnego Gmin mającego na celu przejęcie przez Gminę Nowy Sącz zarządu nad Miejskim Zakładem Komunikacyjnym
w Nowym Sączu.

§5
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 

Przewodniczący 
Rady Miasta Nowego Sącza
 
Artur Czernecki

 

 
 
 
 
 
Uzasadnienie
 
 
 
Zgodnie z art.7 ust.1 pkt.4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym do zadań
własnych gminy należą sprawy związane z lokalnym transportem zbiorowym.
Realizowana na terenie Gminy Korzenna przez Miasto Nowy Sącz komunikacja zbiorowa – prowadzona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Spółka z o.o.
w Nowym Sączu, ma charakter transportu lokalnego, co w powiązaniu z art. 74 w/w ustawy  mówiącym o możliwości zawierania przez gminy porozumień  w sprawie powierzenia jednej z nich określonych zadań publicznych i obowiązku udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania, upoważnia do zawarcia przedmiotowego porozumienia.
Projekt
 
POROZUMIENIE MIĘDZYGMINNE
 
 
zawarte w dniu........................w Nowym Sączu przez:
 
Miasto Nowy Sącz, z siedzibą w Nowym Sączu, Rynek 1 zwane dalej Miastem,
reprezentowane przez:
 
1. Pana Ryszarda Nowaka                                              -                    Prezydenta Miasta
2. przy kontrasygnacie ........................................           -                    Skarbnika Miasta
 
oraz
 
Gminę Korzenna, z siedzibą w Korzennej 325, zwaną dalej Gminą,
reprezentowaną przez:
 
1. Pana Leszka Skowrona                                               -                 Wójta Gminy
2. przy kontrasygnacie ........................................           -                 Skarbnika Gminy
 
 
 
Działając na podstawie art. 74 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), zważywszy, że:
 
-        przepisy ustawy z 6 września 2001r. o transporcie drogowym (t.j. Dz.U z 2007r. Nr 125 poz. 874 z póżn. zm.) stwarzają podstawy dla współpracy jednostek samorządowych, w zakresie świadczeń usług komunikacji miejskiej, w ramach lokalnego transportu zbiorowego,
 
-        Miasto, posiada warunki dla zapewnienia wykonania usług gminnego transportu zbiorowego w zaspokajających potrzeby mieszkańców Gminy w zakresie przewozu osób,
 
-        Gmina, działając w interesie swoich mieszkańców uważa za korzystną i zamierza kontynuować współpracę z Miastem, w zakresie wykonywania usług gminnego transportu zbiorowego,
 
-        Miasto uważa za niezbędny współudział Gminy w finansowaniu usług gminnego transportu zbiorowego,
 
-        Gmina, uznaje za celowe uczestniczenie w finansowaniu usług gminnego transportu zbiorowego, zaspokajających potrzeby mieszkańców Gminy w zakresie przewozu osób,
 
 
 
 
 umawiające się strony postanowiły zawrzeć następujące porozumienie:
Projekt
 
§ 1
 
1.   Porozumienie określa zasady powierzenia Miastu Nowy Sącz zadań lokalnego transportu    zbiorowego, w zakresie wykonywania regularnego przewozu osób środkami komunikacji miejskiej na terenie Gminy.
 
2.   Zakres powierzonego zadania obejmuje również:
 
a)   organizowanie usług przewozowych lokalnego transportu zbiorowego, a w szczególności :
 
-                  planowanie rozwoju komunikacji (wg wytycznych Urzędu Gminy),
-                  projektowanie linii połączeń komunikacyjnych,
-                  opracowywanie rozkładów jazdy, na podstawie zapotrzebowania Gminy,
-                  kontrolę wykonywania zleconych usług przewozowych,
-                  dystrybucję i sprzedaż biletów komunikacyjnych,
-                  kontrolę kasowania biletów,
-                  opracowywanie analiz efektywności ekonomicznej przewozów,
-                  zarządzanie i koordynowanie komunikacją,
-                  prowadzenie badań marketingowych w zakresie komunikacji zbiorowej – wg potrzeb,
 
b) ustalanie taryfy opłat za korzystanie przez pasażerów z usług gminnego transportu   zbiorowego.
 
3.   W zakresie i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach i niniejszym Porozumieniu, Gmina zleca a Miasto przyjmuje do wykonania zadania określone
w pkt. 1 i 2.
 
4.   W imieniu Miasta realizację i rozliczenie usług wynikających z niniejszego   Porozumienia zapewnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. w Nowym Sączu
ul. Wyspiańskiego 22, zwane dalej MPK, któremu Miasto jako właściciel powierza dalszą kontynuację organizacji wykonywania regularnego przewozu osób na terenie Gminy – uczestnika Porozumienia.
 
5.   Taryfę opłat za przejazdy pasażerów, zakres uprawnień do ulgowych i bezpłatnych przejazdów środkami komunikacji miejskiej oraz przepisy porządkowe dotyczące przewozu osób i bagażu ręcznego, ustalają właściwe organy samorządowe Miasta, po zasięgnięciu opinii Gminy.
 
§ 2
 
1. Układ sieci komunikacyjnej na terenie Miasta i Gminy, obejmujący trasy i linie, stanowi  podstawę ustalenia rozkładów jazdy.
 
2.   Szczegółowe dane do sporządzania rozkładów jazdy dotyczące ilości kursów na poszczególnych liniach, zmiany tras i uruchomienia nowych linii lub ich likwidacji – MPK uzgadnia z obsługiwaną Gminą.
                       
3.   Wszelkie zmiany układu sieci komunikacyjnej i rozkładów jazdy przeprowadzane są stosownie do wymogów obowiązujących przepisów prawa przewozowego, szczególnie
w zakresie koordynacji rozkładów jazdy.
 
4.       Okresowe analizy efektywności ekonomicznej świadczonych przewozów autobusowych, MPK udostępnia Gminie, do wykorzystania przy ustalaniu zakresu zlecanych usług.
 
5.       W ramach ustalonej wysokości dopłaty dopuszcza się dokonywanie drobnych zmian
w rozkładach jazdy, jeżeli nie wymagają one ponownej koordynacji.
 
6.       Wszelkie korekty rozkładów jazdy wymagające zmiany wysokości dotacji, winny być uwzględnione w oświadczeniu, o którym mowa w § 7 pkt 6.
 
7.       W wypadkach uzasadnionych szczególnymi okolicznościami (np. sytuacje kryzysowe, strajki, niekorzystne warunki atmosferyczne, awarie, blokady dróg itp.) Miasto może wprowadzać zmiany rozkładów jazdy i lokalizacji przystanków, zawieszać linie komunikacyjne, jak również zawiesić lub wstrzymać w całości lub w części realizację usług objętych niniejszym Porozumieniem, bez konieczności zasięgnięcia opinii Gminy. Odpowiednio do zakresów wprowadzanych zmian korygowana będzie wielkość udziału Gminy w kosztach związanych z realizacją zadania, dla którego zawarto Porozumienie.
 
8.       W przypadkach krótkotrwałego, nie dłuższego niż 48 godzin, czasowego zaniechania lub ograniczenia obsługi komunikacyjnej Gminy z powodów niezależnych od Miasta (np. strajk przewoźnika, brak przejezdności dróg na terenie Gminy), wysokość udziału Gminy w kosztach eksploatacji linii nie ulega zmianie.
 
9.       W przypadku sprzecznych opinii gmin dotyczących linii komunikacyjnych, których trasy przebiegają przez tereny kilku gmin, ostateczną decyzję o trasie i rozkładzie jazdy takich linii podejmuje Miasto.
 
§ 3
 
1.    Ustawione przez MPK na terenie Gminy słupki przystankowe oraz związane z nimi elementy wyposażenia (tj. znak drogowy, nazwa przystanku, tablice rozkładowe tarczki liniowe), stanowią własność MPK
 
2.       Wyposażenie przystanków (np. słupek, wiata, ławki, kosze itp.) przez Gminę, stanowi jej własność i będzie przez Gminę utrzymywane, konserwowane i naprawiane na własny koszt.
 
3.       Miasto zobowiązuje się do:
 
a)       aktualizacji informacji przystankowej i umieszczenia jej na przystankach
w przypadku zmiany rozkładu jazdy,
 
b)      uzupełniania słupków przystankowych i ich wyposażenia w przypadku zniszczenia lub kradzieży.
 
 
 
 
§ 4
 
1.    Gmina ma prawo udostępniać innym przewoźnikom przystanki położone na terenie Gminy i wykorzystywane w celu świadczenia usług z zastrzeżeniem jednak, że warunki udostępnienia nie mogą kolidować z warunkami i rozkładami jazdy dotyczącymi wykonywania usług objętych niniejszym Porozumieniem.
 
2.       Umieszczenie jakichkolwiek elementów na słupkach przystankowych lub związanym z nimi wyposażeniem będącym własnością Miasta lub MPK, wymaga jego każdorazowej pisemnej zgody.
 
§ 5
 
1.    Gmina na własny koszt zobowiązuje się do:
 
a)       utrzymania w czystości, odśnieżania oraz konserwacji nawierzchni (jezdnie, zatoki, wysepki przystankowe, chodniki) w obrębie przystanków i pętli położonych na terenie Gminy,
 
b)      nieodpłatnego udostępniania na rzecz Miasta dla celów realizacji niniejszego Porozumienia, przystanków i pętli położonych na terenie Gminy.
 
2.       Gmina ponosi odpowiedzialność cywilno-prawną za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań określonych w niniejszym Porozumieniu, w szczególności
w zakresie wynikającym z postanowień pkt 1.
 
§ 6
 
1.    Wprowadzanie tymczasowych zmian trasy lub przystanków na wniosek Gminy lub
z innych przyczyn zależnych od Gminy, odbywa się na koszt Gminy.
 
2.       Wprowadzenie tymczasowych zmian trasy lub przystanków z przyczyn niezależnych od Gminy odbywa się na koszt Miasta.
 
§ 7
 
1.    Gmina uczestnicząca w Porozumieniu, zobowiązuje się do odpowiedniego ponoszenia kosztów związanych z realizacją zadania dla którego zostało zawarte Porozumienie.
 
2.       Udział w kosztach realizacji zadania, polega na wnoszeniu na rzecz Miasta Nowego Sącza, dopłaty z tytułu wykonywania przewozów na liniach nierentownych oraz na wyrównanie utraconych wpływów z tytułu honorowania uprawnień do ulgowych
i bezpłatnych przejazdów.
 
3.       Dopłaty wnoszone przez Gminę – uczestnika Porozumienia, ustala się przyjmując za podstawę analizę wykonania przewozów z 2006 roku, z uwzględnieniem aktualnych kosztów wozokilometrów, w następującej wysokości:
 
·     dopłata do 1 wozo-km na terenie Gminy                                 -        1,00 zł + VAT
 
Kwota dopłaty rocznej stanowić będzie iloczyn planowanej liczby przebiegu kilometrów i przyjętej dopłaty za 1 wozokilometr.
 
4.       Stawka dopłaty do 1 wozokilometra, ustalona w pkt.3, podlegać będzie corocznej automatycznej waloryzacji w stosunku do roku poprzedniego, przy zastosowaniu wskaźnika obliczonego według następującego wzoru:
 
                        w = 0,3 wp + 0,7 wt
gdzie:
w       –     wskaźnik waloryzacji ceny jednego wozokilometra,
wp     –     wskaźnik cen oleju napędowego ogłoszony przez Urząd Statystyczny za  
                 okres III kwartałów bieżącego roku.
wt      –     wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za okres III kwartałów bieżącego roku.
0,3 wp oraz 0,7 wt    -   procentowy udział tych składników kosztów, w koszcie
                                            świadczonych usług
 
5.       W przypadku zwiększenia zakresu usług w stosunku do stanu istniejącego, wysokość dopłaty Gminy zostanie ustalona w oparciu o obowiązujący w danym roku koszt 1 wozokilometra na terenie Gminy, powiększony o 30%, co stanowić będzie udział Gminy w przebiegu dodatkowych kursów lub linii na terenie Miasta Nowego Sącza.
 
6.       Prezydent Miasta Nowego Sącza i Wójt Gminy Korzenna w zgodnym Oświadczeniu ustalą na dany rok przebieg trasy, ilość linii, ilość kursów na tych liniach oraz liczbę wozokilometrów, a także wynikającą z powyższego kwotę dopłaty Gminy, wyliczoną w oparciu o zasady określone w §7 pkt 3-5 niniejszego Porozumienia.
 
7.       W przypadku nie złożenia w terminie do dnia 20 października danego roku zgodnego Oświadczenia, o którym mowa w pkt. 6, w zakresie przebiegu trasy, ilości linii, ilości kursów na tych liniach i ilości wozokilometrów, obowiązywać będą na rok następny zasady określone w ostatnim złożonym Oświadczeniu, a także kwota dopłaty obowiązująca w poprzednim roku powiększona o waloryzację dokonaną wg, §7 pkt 4. niniejszego Porozumienia.
 
8.       W odniesieniu do realizacji Porozumienia w roku 2008 złożenie Oświadczenia, o którym mowa w §7 pkt 6. winno nastąpić nie później, niż w chwili podpisania Porozumienia.
 
9.       Dopłatę, o której mowa w §7 pkt. 1-6, Gmina wnosi w równych częściach na konto Miasta Nowego Sącza w wysokości po 1/12 kwoty dopłaty należnej za dany rok, określonej w Oświadczeniu, w terminie do dnia 20-tego każdego miesiąca.
 
10.    W przypadku opóźnienia w przekazaniu dopłaty, Miastu Nowy Sącz służy prawo naliczenia odsetek zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 
§ 8
 
Porozumienie niniejsze zawiera się na czas nieoznaczony.
 
§ 9
 
Każda ze stron może dokonać rozwiązania Porozumienia z zachowaniem sześciomiesięcznego okresu wypowiedzenia Porozumienia, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego, z tym, że w przypadku nie wniesienia rat dopłaty należnych przez 2 m-ce, Miastu Nowy Sącz służy prawo wypowiedzenia Porozumienia w każdym czasie, za
jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia.
 
§ 10
 
1.    Wygaśnięcie Porozumienia może nastąpić w drodze wzajemnych oświadczeń woli stron Porozumienia.
 
2.    Ewentualne spory wynikające na tle realizacji niniejszego Porozumienia, strony poddają pod rozstrzygnięcie Sądy właściwego dla siedziby Miasta Nowego Sącza, co nie wyklucza możliwości zawarcia umowy o mediację na zasadach określonych
w przepisach Kodeksu Postępowania Cywilnego.
 
§ 11
 
Wszelkie zmiany niniejszego Porozumienia wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
 
§ 12
 
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Porozumieniem, zastosowanie mają przepisy ustawy o samorządzie gminnym, Kodeksu Cywilnego, prawa przewozowego oraz ustawy
o transporcie drogowym.
 
§ 13
 
Porozumienie niniejsze sporządzono w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron Porozumienia oraz jednym dla MPK i jednym dla celów publikacji.
 
§ 14
 
Porozumienie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
 
 
Podpisy uczestników Porozumienia międzygminnego:
 
 
Za MIASTO Nowy Sącz                                                     Za GMINĘ
 
 
1..................................................                                              1. ……………………………
 
 
2..................................................                                              2. ……………………………
 
 
 
UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies