Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WGK Data złożenia projektu: 2008-03-28 Data wydania decyzji: 2008-04-04 Status projektu: Projekt zdjęty z porządku obrad Komisje opiniujące: - Komisja Infrastruktury Komunalnej - Komisja Ochrony Środowiska - Komisja Budżetowo-Gospodarcza |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Druk Nr 131 Uchwała Nr ......... Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ...................
w sprawie określenia górnych stawek opłat, obowiązujących na terenie Miasta Nowego Sącza za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 6 ust. 2 i 4 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami), Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala co następuje: § 1 Określa się górne stawki opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 2, w wysokości: 1) 29,96 zł brutto (28,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika 2) 96,30 zł brutto (90,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika § 2 W przypadku gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, górne stawki opłat za usługi o których mowa w § 1, określa się w wysokości: 1) 14,98 zł brutto (14,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika 2) 48,15 zł brutto (45,00 zł netto plus podatek VAT - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika 3) 43,87 zł brutto (41,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie 1m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika – kontenera o pojemności większej niż 1,1 m3, 4) 6,96 zł brutto (6,50 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie odpadów surowcowych z jednego pojemnika lub worka o pojemności od 0,1 m3 do 0,12 m3, 5) 20,33 zł brutto (19,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie odpadów surowcowych z jednego pojemnika o pojemności 1,1 m3. § 3 Określa się górne stawki opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w wysokości 14,98 zł brutto (14,00 zł netto plus podatek VAT) za 1 m3nieczystości ciekłych. § 4 Wykonanie niniejszej Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta. § 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego. Przewodniczący
Rady Miasta Nowego Sącza
Artur Czernecki
UZASADNIENIE Obowiązek określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, został nałożony art. 6 ust. 2 i ust. 4 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami). Uchwała przewiduje zróżnicowanie opłat. Wyższe górne stawki Rada Miasta ustala w przypadku, gdy przez właściciela nieruchomości nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów, niższe stawki natomiast w przypadku gdy odpady zbierane są w sposób selektywny. Zakres selektywnej zbiórki określa Regulamin utrzymania czystości i porządku. Ma to mobilizować do zbierania odpadów w sposób selektywny. Górna wyższa stawka ponadto ma zastosowanie w postępowaniu o wydanie decyzji administracyjnej przejmującej obowiązek pozbywania się odpadów, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie posiadają umowy na pozbywanie się odpadów komunalnych i ma charakter sanacyjny. Dlatego też górna stawka za nieselektywne zbieranie i odbieranie odpadów powinna być wyższa, niż górna stawka w przypadku osób, które selektywnie zbierają odpady. Na terenie Nowego Sącza proponuje się zróżnicować omawiane stawki o 100%. Górne stawki opłat za ww. usługi zostały określone na podstawie aktualnie stosowanych cen przez podmioty wykonujące przedmiotowe usługi. Obecnie na terenie miasta Nowego Sącza działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi pięciu przedsiębiorców. Usługa odbierania odpadów komunalnych obejmuje opróżnianie pojemników przeznaczonych do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i transport odpadów na składowisko odpadów w Nowym Sączu przy ul. Tarnowskiej oraz opróżnianie pojemników lub odbiór odpadów segregowanych surowcowych (tj. selektywnie gromadzonych komunalnych odpadów opakowaniowych: z papieru i tektury, ze szkła bezbarwnego i kolorowego, z tworzyw sztucznych, z metali oraz nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury) i transport do miejsc odzysku. Dla zobrazowania kosztów jakie będą ponosić właściciele nieruchomości za usługę odbierania odpadów komunalnych można podać następujący przykład: Zgodnie z Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza normatywna ilość wytwarzanych odpadów komunalnych przez jedną osobę wynosi 0,02 m3 / tydzień. Zakładając że przykładową nieruchomość zamieszkują 4 osoby, a rozliczenie odbywa się jeden raz na miesiąc (1 miesiąc = 4 tygodnie), na nieruchomości powstanie 0,32 m3 odpadów. Aby zebrać 0,32 m3 odpadów konieczne jest wyposażenie nieruchomości w 2,67 pojemników na odpady o pojemności 0,12 m3 . Dla przedstawienia realnej sytuacji przyjęto, że na nieruchomości będą znajdować się 3 pojemniki o pojemności 0,12 m3. W sytuacji gdy na nieruchomości nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów, właściciel nieruchomości zapłaci 84,00 zł netto za odbiór odpadów, zaś w sytuacji gdy na nieruchomości jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów, właściciel nieruchomości może zapłacić tylko 27,00 zł netto (jeden pojemnik o pojemności 0,12 m3 przeznaczony na odpady zmieszane oraz dwa pojemniki lub worki o pojemności 0,12 m3 na odpady surowcowe). Dokonując kalkulacji oparto się na następujących założeniach: - cena unieszkodliwiania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na składowisku odpadów komunalnych w Nowym Sączu – 143,50 zł netto / 1 tonę, - waga 1 m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych pochodzących z domków jednorodzinnych – 430 kg, (odpady są bardziej zagęszczane, a także skład odpadów powoduje większy ciężar odpadów w pojemnikach, gromadzone są m.in. żużle, popioły w porównaniu np. z ciężarem odpadów w pojemnikach na osiedlach mieszkaniowych), - waga 1 m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych pochodzących z osiedli mieszkaniowych – 170 kg, - znacznie większe koszty zbiórki odpadów w domach jednorodzinnych niż w budynkach wielorodzinnych (na 1 m3 odpadów należy opróżnić przeszło 8 pojemników o pojemności 0,12 m3 ). Poniżej przedstawiono kalkulację kosztów odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych Kalkulacja kosztów odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika o pojemności 0,11 m3 do 0,12 m3
Kalkulacja kosztów odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika o pojemności 1,1 m3
Kalkulacja kosztów odbioru 1 m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika – kontenera o pojemności większej niż 1,1 m3
Kalkulacja kosztów odbioru odpadów surowcowych z pojemnika lub worka o pojemności od 0,1 m3 do 0,12 m3
Kalkulacja opróżnienia zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (1 m3)
Górne stawki opłat za omawiane usługi nie stanowią jednocześnie ceny za wykonanie usługi, a są tylko wartością maksymalną opłat, które będą ponosić właściciele nieruchomości i której nie mogą przekroczyć przedsiębiorcy wykonujący usługi. Ceny stosowane za wykonywane usługi wynikają z prowadzonych postępowań przetargowych np. w spółdzielniach mieszkaniowych lub wspólnotach mieszkaniowych. Mieszkańcy domów jednorodzinnych mają możliwość wyboru jednej z pięciu firm posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości na terenie Nowego Sącza. Podobna sytuacja ma miejsce w obszarze usług opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Na terenie Miasta Nowego Sącza działalność prowadzi siedmiu przedsiębiorców. Usługa opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych obejmuje opróżnianie zbiorników bezodpływowych (tzw. szamb) i transport nieczystości ciekłych do oczyszczalni ścieków w Nowym Sączu przy ul. Wiklinowej. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |