Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Poniedziałek, 06 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Artur, Brunon

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza V kadencji

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WGK
Data złożenia projektu: 2008-03-28
Data wydania decyzji: 2008-04-04
Status projektu: Projekt zdjęty z porządku obrad
Komisje opiniujące:
- Komisja Infrastruktury Komunalnej
- Komisja Ochrony Środowiska
- Komisja Budżetowo-Gospodarcza

                                               Druk Nr 131

Uchwała Nr .........

Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ...................
 

w sprawie określenia górnych stawek opłat, obowiązujących na terenie Miasta Nowego Sącza za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity - Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 6 ust. 2 i 4 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami), Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala co następuje:

 

                                                                         § 1

Określa się górne stawki opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, z zastrzeżeniem § 2, w wysokości:

1)          29,96 zł brutto (28,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika
o pojemności od 0,11 m3 do 0,12 m3,

2)          96,30 zł brutto (90,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika
o pojemności 1,1 m3.

 

                                                                         § 2

W przypadku gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny, górne stawki opłat za usługi o których mowa w § 1, określa się w wysokości:

1)          14,98 zł brutto (14,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika
o pojemności od 0,11 m3 do 0,12 m3,

2)          48,15 zł brutto (45,00 zł netto plus podatek VAT - za jednokrotne odebranie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z jednego pojemnika
o pojemności 1,1 m3,

3)          43,87 zł brutto (41,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie 1m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika – kontenera o pojemności większej niż 1,1 m3,

4)          6,96 zł brutto (6,50 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie odpadów surowcowych z jednego pojemnika lub worka o pojemności od 0,1 m3 do 0,12 m3,

5)          20,33 zł brutto (19,00 zł netto plus podatek VAT) - za jednokrotne odebranie odpadów surowcowych z jednego pojemnika o pojemności 1,1 m3.

 

                                                                         § 3

Określa się górne stawki opłat za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w wysokości 14,98 zł brutto (14,00 zł netto plus podatek VAT) za 1 m3nieczystości ciekłych.

 

                                                                         § 4

Wykonanie niniejszej Uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.

 
§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 
                                                              
                                                                                                    Przewodniczący
                                                                                            Rady Miasta Nowego Sącza
                                                                                                     Artur Czernecki

                                                             UZASADNIENIE

 

Obowiązek określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, został nałożony art. 6 ust. 2 i ust. 4 ustawy z 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity - Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008 z późniejszymi zmianami).

 

Uchwała przewiduje zróżnicowanie opłat. Wyższe górne stawki Rada Miasta ustala w przypadku, gdy przez właściciela nieruchomości nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów, niższe stawki natomiast w przypadku gdy odpady zbierane są w sposób selektywny. Zakres selektywnej zbiórki określa Regulamin utrzymania czystości i porządku. Ma to mobilizować do zbierania odpadów w sposób selektywny. Górna wyższa stawka ponadto ma zastosowanie w postępowaniu o wydanie decyzji administracyjnej przejmującej obowiązek pozbywania się odpadów, w przypadku właścicieli nieruchomości, którzy nie posiadają umowy na pozbywanie się odpadów komunalnych i ma charakter sanacyjny. Dlatego też górna stawka za nieselektywne zbieranie i odbieranie odpadów powinna być wyższa, niż górna stawka w przypadku osób, które selektywnie zbierają odpady. Na terenie Nowego Sącza proponuje się zróżnicować omawiane stawki o 100%.

 

Górne stawki opłat za ww. usługi zostały określone na podstawie aktualnie stosowanych cen przez podmioty wykonujące przedmiotowe usługi. Obecnie na terenie miasta Nowego Sącza działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzi pięciu przedsiębiorców.

 

Usługa odbierania odpadów komunalnych obejmuje opróżnianie pojemników przeznaczonych do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i transport odpadów na składowisko odpadów w Nowym Sączu przy ul. Tarnowskiej oraz opróżnianie pojemników lub odbiór odpadów segregowanych surowcowych (tj. selektywnie gromadzonych komunalnych odpadów opakowaniowych: z papieru i tektury, ze szkła bezbarwnego i kolorowego, z tworzyw sztucznych, z metali oraz nieopakowaniowe odpady z papieru i tektury) i transport do miejsc odzysku.

 

Dla zobrazowania kosztów jakie będą ponosić właściciele nieruchomości za usługę odbierania odpadów komunalnych można podać następujący przykład:

 

Zgodnie z Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza normatywna ilość wytwarzanych odpadów komunalnych przez jedną osobę wynosi 0,02 m3 / tydzień. Zakładając że przykładową nieruchomość zamieszkują 4 osoby, a rozliczenie odbywa się jeden raz na miesiąc (1 miesiąc = 4 tygodnie), na nieruchomości powstanie 0,32 m3 odpadów. Aby zebrać 0,32 m3 odpadów konieczne jest wyposażenie nieruchomości w 2,67 pojemników na odpady o pojemności 0,12 m3 . Dla przedstawienia realnej sytuacji przyjęto, że na nieruchomości będą znajdować się 3 pojemniki o pojemności  0,12 m3. W sytuacji gdy na nieruchomości nie jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów, właściciel nieruchomości zapłaci 84,00 zł netto za odbiór odpadów, zaś w sytuacji gdy na nieruchomości jest prowadzona selektywna zbiórka odpadów, właściciel nieruchomości może zapłacić tylko 27,00 zł netto (jeden pojemnik o pojemności 0,12 m3 przeznaczony na odpady zmieszane oraz dwa pojemniki lub worki o pojemności 0,12 m3 na odpady surowcowe).

 

Dokonując kalkulacji oparto się na następujących założeniach:

-             cena unieszkodliwiania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych na składowisku odpadów komunalnych w Nowym Sączu – 143,50 zł netto / 1 tonę,

-             waga 1 m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych pochodzących z domków jednorodzinnych – 430 kg, (odpady są bardziej zagęszczane, a także skład odpadów powoduje większy ciężar odpadów w pojemnikach, gromadzone są m.in. żużle, popioły w porównaniu np. z ciężarem odpadów w pojemnikach na osiedlach mieszkaniowych),

-             waga 1 m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych pochodzących z osiedli mieszkaniowych – 170 kg,

-             znacznie większe koszty zbiórki odpadów w domach jednorodzinnych niż w budynkach wielorodzinnych (na 1 m3 odpadów należy opróżnić przeszło 8 pojemników o pojemności 0,12 m3 ).

 
 

Poniżej przedstawiono kalkulację kosztów odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz  opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych

 

Kalkulacja kosztów odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika o pojemności 0,11 m3 do 0,12 m3

 
Lp.
Składnik
Stawka (zł netto)
1

Wynagrodzenie pracowników (płace, ZUS, odpis na fundusz socjalny, PFRON)

1,85
2
Paliwo i oleje
0,77
3

Materiały (odzież robocza, narzędzia, środki czystości, środki dezynfekujące itp.) 

0,31
4

Remonty (opony, akumulatory, części, obsługa serwisowa, badania techniczne itp.)

0,46
5

Podatek drogowy i ubezpieczenie

0,03
6

Amortyzacja pojazdów specjalistycznych

0,62
7

Koszty pośrednie (utrzymanie biura, obsługa klienta, obsługa bankowa, podatki i opłaty, media, łączność itp.)

0,48
8

Dzierżawa pojemnika

1,67
9

Unieszkodliwianie odpadów na składowisku odpadów w Nowym Sączu

(przyjęto 50 kg x 143,50 zł/t)
7,18
 
SUMA
13,37
 
Zysk 5%
0,67
 
RAZEM
14,04
 
 

Kalkulacja kosztów odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika o pojemności 1,1 m3

 
Lp.
Składnik
Stawka (zł netto)
1

Wynagrodzenie pracowników (płace, ZUS, odpis na fundusz socjalny, PFRON)

6,00
2
Paliwo i oleje
2,50
3

Materiały (odzież robocza, narzędzia, środki czystości, środki dezynfekujące itp.) 

1,50
4

Remonty (opony, akumulatory, części, obsługa serwisowa, badania techniczne itp.)

1,50
5

Podatek drogowy i ubezpieczenie

0,07
6

Amortyzacja pojazdów specjalistycznych

2,17
7

Koszty pośrednie (utrzymanie biura, obsługa klienta, obsługa bankowa, podatki i opłaty, media, łączność itp.)

1,65
8

Dzierżawa pojemnika

2,94
9

Unieszkodliwianie odpadów na składowisku odpadów w Nowym Sączu

(przyjęto 170 kg x 143,50 zł/t)
24,40
 
SUMA
42,73
 
Zysk 5%
2,14
 
RAZEM
44,87
 
 

Kalkulacja kosztów odbioru 1 m3 niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z pojemnika – kontenera o pojemności większej niż 1,1 m3

 
Lp.
Składnik

Stawka (zł netto)

1

Wynagrodzenie pracowników (płace, ZUS, odpis na fundusz socjalny, PFRON)

3,95
2
Paliwo i oleje
2,31
3

Materiały (odzież robocza, narzędzia, środki czystości, środki dezynfekujące itp.) 

2,16
4

Remonty (opony, akumulatory, części, obsługa serwisowa, badania techniczne itp.)

3,25
5

Podatek drogowy i ubezpieczenie

0,16
6

Amortyzacja pojazdów specjalistycznych

3,61
7

Amortyzacja kontenera

1,30
8

Koszty pośrednie (utrzymanie biura, obsługa klienta, obsługa bankowa, podatki i opłaty, media, łączność itp.)

1,85
9

Unieszkodliwianie odpadów na składowisku odpadów w Nowym Sączu -przyjęto wagę kontenera KP7  - 1 Mg, czyli [1 Mg : 7 m3] x 143,50 zł/t

20,50
 
SUMA
39,09
 
Zysk 5%
1,95
 
RAZEM
41,04
 
 

Kalkulacja kosztów odbioru odpadów surowcowych z pojemnika lub worka o pojemności od 0,1 m3 do 0,12 m3

 
Lp.
Składnik

Stawka (zł netto)

1

Wynagrodzenie pracowników (płace, ZUS, odpis na fundusz socjalny, PFRON)

1,85
2
Paliwo i oleje
0,77
3

Materiały (odzież robocza, narzędzia, środki czystości, środki dezynfekujące itp.) 

0,31
4

Remonty (opony, akumulatory, części, obsługa serwisowa, badania techniczne itp.)

0,46
5

Podatek drogowy i ubezpieczenie

0,03
6

Amortyzacja pojazdów specjalistycznych

0,62
7

Koszty pośrednie (utrzymanie biura, obsługa klienta, obsługa bankowa, podatki i opłaty, media, łączność itp.)

0,48
8

Dzierżawa pojemnika / dostawa worka

1,67
 
SUMA
6,19
 
Zysk 5%
0,31
 
RAZEM
6,50
 

 
 

Kalkulacja opróżnienia zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (1 m3)

 
Lp.
Składnik

Stawka (zł netto)

1

Wynagrodzenie pracowników (płace, ZUS, odpis na fundusz socjalny)

3,26
2
Paliwo i oleje
2,28
3
Pompowanie
1,77
4

Remonty (opony, akumulatory, części, obsługa serwisowa, badania techniczne itp.)

0,91
5

Koszty pośrednie (utrzymanie biura, obsługa klienta, obsługa bankowa, podatki i opłaty, media, łączność itp.)

0,43
6

Oczyszczanie nieczystości ciekłych na oczyszczalni ścieków w Nowym Sączu

4,76
 
SUMA
13,41
 
Zysk 5%
0,67
 
RAZEM
14,08
 
 

Górne stawki opłat za omawiane usługi nie stanowią jednocześnie ceny za wykonanie usługi, a są tylko wartością maksymalną opłat, które będą ponosić właściciele nieruchomości i której nie mogą przekroczyć przedsiębiorcy wykonujący usługi.

 

Ceny stosowane za wykonywane usługi wynikają z prowadzonych postępowań przetargowych np. w spółdzielniach mieszkaniowych lub wspólnotach mieszkaniowych. Mieszkańcy domów jednorodzinnych mają możliwość wyboru jednej z pięciu firm posiadających zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości na terenie Nowego Sącza.

 

Podobna sytuacja ma miejsce w obszarze usług opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Na terenie Miasta Nowego Sącza działalność prowadzi siedmiu przedsiębiorców. Usługa opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych obejmuje opróżnianie zbiorników bezodpływowych (tzw. szamb) i transport nieczystości ciekłych do oczyszczalni ścieków w Nowym Sączu przy ul. Wiklinowej.

 
UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies