Wnioskodawca: Komisja Rewizyjna Data złożenia projektu: 2008-04-08 Data wydania decyzji: 2008-04-28 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Rewizyjna |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PROJEKT- Nr -159
Uchwała Nr ………………
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia …………………
w sprawie udzielenia absolutorium Prezydentowi Miasta Nowego Sącza za rok 2007. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. z późn. zm.) oraz art. 199 ust 3 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. 2005 Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Komisji Rewizyjnej uchwala, co następuje: § 1
Po rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu miasta Nowego Sącza za rok 2007 oraz po zapoznaniu się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Prezydentowi, opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Prezydenta sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta za 2007 rok oraz opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzieleniu absolutorium, udziela się absolutorium Prezydentowi Miasta Nowego Sącza za 2007 rok. § 2
Uzasadnienie do niniejszej uchwały zostało zamieszczone w załączniku. § 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej Józef Kaczmarczyk
Przewodniczący Rady Miasta
Artur Czernecki
Załącznik do Uchwały
Rady Miasta Nr……./2008 z dnia ……. kwietnia 2008 r. Uzasadnienie
wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta o przyjęciu sprawozdania z wykonania budżetu miasta Nowego Sącza za 2007 rok oraz udzielenia absolutorium organowi wykonawczemu. Prezydent Miasta przedstawił w dniu 20 marca 2008r Radzie Miasta Nowego Sącza do rozpatrzenia „Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Nowego Sącza za 2007 rok” zgodnie z art.199, ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 z 2005 r. poz. 2104). Budżet miasta na 2007 rok został uchwalony Uchwałą Budżetową Nr VII/78/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 20 marca 2007 roku, według której planowane dochody 1. Planowane dochody ogółem 267 688 273 ,-
2. Planowane wydatki ogółem 287 489 939 ,-
3. Wynik (1-2) nadwyżka (+);deficyt (-) (-) 19 801 666 ,-
4.Planowane przychody stanowiące
źródło pokrycia deficytu (+) 34 339 832 ,- 5. Planowane rozchody ( spłaty pożyczek
i kredytów długoterminowych ) (-) 14 538 166 ,- W ciągu roku budżetowego w planie budżetu miasta zostały wprowadzone zmiany 1. Zmiany zwiększające lub zmniejszające ogólną kwotę budżetu: a) Plan wg Uchwały Budżetowej Nr VII/78/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia Dochody – 267 688 273, - zł. Wydatki – 287 489 939,- zł. b) zmiany zwiększające (+) zmniejszające budżet (-) dochody (+) 14 454 446,- zł. wydatki (+) 13 898 659,- zł.
przychody (-) 2 887 191,-zł. rozchody (-) ------ Kwota zmian ogółem (+) 11 567 255,-zł. (+) 13 898 659,- zł. c) Zmiany zwiększające (+) zmniejszające budżet (-)
wprowadzone na podstawie art.188 ust.1 pkt. 1 ustawy o finansach publicznych dochody (+) 2 134 417,71 zł. wydatki (+) 2 134 417,71 zł. d) Zmiany zwiększające (+) zmniejszające budżet (-)
wprowadzone na podstawie Art.188 ust.1 pkt. 3,ustawy o finansach publicznych dochody (+) 2 331 404,- zł wydatki -------- zł. e) Budżet po zmianach wykazanych w punktach b,c,d.
Dochody: 286 608 540,71zł. Wydatki: 303 523 015,71 zł.
Przychody: 31 452 641,-zł. Rozchody: 14 538 166,-zł.
Budżet ogółem
na 31.12.2007 r. 318 061 181,71 zł. 318 061 181,71 zł. W ciągu okresu sprawozdawczego podjęto ogółem 23 Uchwały Rady Miasta W ciągu roku sprawozdawczegoPrezydent Miasta 40 zarządzeniami wydanymi Ponadto Zarządzeniem Prezydenta Miasta Nr 305/2007 z dnia 31.08.2007 r. stosownie do uprawnień wynikających z art.188 ust. 3 ustawy o finansach publicznych (D.U. z 2005 r. Znaczne zmiany (w ujęciu wartościowym) do Uchwały Budżetowej na 2007 rok zostały wprowadzone w miesiącu kwietniu Uchwałą Rady Miasta Nr VIII/85/2007 z 24.04.2007 r., którą zwiększono budżet po stronie planowanych dochodów o kwotę 550 429 zł, planowanych przychodów o kwotę 108 719 zł oraz planowanych wydatków o kwotę 659 148 zł. Zmian po stronie planowanych wydatków w budżecie miasta dokonano zwiększając planowane wydatki w dziale 600- „Transport i łączność”, w dziale 851- „Ochrona zdrowia” oraz w dziale 900-„Gospodarka komunalna i ochrona środowiska”. W miesiącu lipcu Uchwałą Rady Miasta nr XIII/179/2007 zwiększono planowane dochody Uchwałą nr XIX/245/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 17.12.2007r. wprowadzono zmiany w Uchwale Budżetowej na 2007 rok zwiększając planowane dochody o kwotę 5 425 354 zł, planowane wydatki o kwotę 141 354 zł z równoczesnym zmniejszeniem planowanego deficytu budżetu na 2007 rok o kwotę 5 284 000 zł zmniejszając równocześnie o w/w kwotę wysokość planowanego do zaciągnięcia kredytu. Prezydent Miasta działając w oparciu o upoważnienie Rady Miasta, wynikające W ujęciu wartościowym największą pozycję, (zwiększenie i zmniejszenie planowanych wydatków) w ogólnej wartości 19 387 227,13 zł stanowiły zmiany wprowadzone w działach: 801- „Oświata i wychowanie” na kwotę 7 820 169 zł, 600- „Transport i łączność” na kwotę 3 900 313 zł, 854 - „Edukacyjna opieka wychowawcza” Wprowadzone zmiany w planie budżetu miasta zarządzeniami Prezydenta Miasta na podstawie upoważnienia Rady Miasta wynikającego z § 10 pkt 4 Uchwały Budżetowej Nr VII/78/2007 z dnia 20 marca 2007 r. w ujęciu działowym przedstawiają się następująco:
Ogółem wykonanie budżetu miasta za 2007 r. w ujęciu statystycznym Wykonanie dochodów budżetu miasta.
(w zł)
Plan wykonanie % wykon
I. Dochody ogółem (1+2+3) 286 608 540,71 290 430 352,86 101,3
Dochody budżetu miasta za rok 2007 zrealizowano ogółem w wysokości: 290 430 352,86 zł co stanowi 101,3% założeń planowych w tym dochody własne w wysokości 104,3 % tj. o 4,3 % powyżej wielkości ustalonych w planie budżetu Miasta, na co miało w głównej mierze wpływ pozyskanie powyżej założeń planowych dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych ( plan 58 766 405 zł – wykonanie 62 785 934,29 zł – ponadplanowe dochody kwota 4 019 529,29 zł ). Wpływy z subwencji, dotacji oraz pozostałych źródeł zrealizowano w wysokości 99,0 % tj. 1,0 % poniżej założeń planowych. Dochody własne stanowiące w strukturze planowanych dochodów budżetu miasta 44,0 % w ujęciu ogólnym, w porównaniu do założeń planowych, zostały wykonane następująco: - wpływy z podatków i opłat lokalnych w wysokości - 102,0 % założeń planowych, - udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 106,8 % planu, - dochody z majątku gminy w wysokości – 102,2 % planu, - pozostałe dochody w wysokości – 102,0 % planu. Wykonanie wydatków budżetu miasta
(w zł)
Plan wykonanie % wykon
II. Wydatki ogółem 303 523 015,71 292 436 816,13 96,3 %
1. Wydatki majątkowe 33 799 352,00 30 304 454,15 89,7 % w tym:
- inwestycyjne 33 634 352,00 30 139 454,15 89,6 % 2. Wydatki bieżące 269 723 663,71 262 132 361,98 97,2 % w tym:
- wynagrodzenia 108 831 781,25 108 091 876,47 99,3 % - pochodne od wynagrodzeń 20 715 774,21 20 452 255,37 98,7 % - pozostałe wydatki 117 502 984,25 111 672 984,01 95,0 % - dotacje 19 990 800,00 19 839 674,84 99,2 % - wydatki na obsługę długu 2 682 324,00 2 075 571,29 77,4 % Wydatki ogółem budżetu miasta za 2007 r. zrealizowano w wysokości 292 436 816,13 zł, co stanowi 96,3% planu rocznego, tj. o 3,7% poniżej założeń planowych. Na sytuację powyższą ma wpływ niższa realizacja wydatków bieżących (wykonanie 97,2% założeń planowych), jak również wydatków majątkowych (wykonanie 89,7% założeń planowych). Na wykonanie planu wydatków bieżących za okres sprawozdawczy poniżej założeń planowych, w większym zakresie, miała między innymi niższa realizacja wydatków zaplanowanych w budżecie miasta na obsługę długu publicznego (kwota 606 752,71zł), jak również nie rozdysponowanie do końca okresu sprawozdawczego kwoty 858 278 zł zabezpieczonej w planie budżetu miasta na rezerwę ogólną, oraz rezerwę celową. Na niższą realizację limitu wydatków zabezpieczonych na obsługę długu w porównaniu do założeń planowych miały wpływ: brak korzystania w ciągu roku z kredytu udzielanego przez bank obsługujący Miasto w ciężar rachunku bieżącego, w porównaniu do potrzeb zakładanych (w zł)
Plan wykonanie % wykon
III. Wynik ( I – II ) deficyt (-) 16 914 475,- (-) 2 006 463,27 11,9 %
Budżet Miasta za okres sprawozdawczy został zamknięty deficytem w kwocie 2 006 463,27 zł, w tym: na zasobach krajowych - deficyt kwota 2 199 970,45 zł, W okresie sprawozdawczym z uzyskanych dochodów spłacono długoterminowe kredyty zgodnie z zawartymi umowami w kwocie 13 996 919,63 zł. oraz pożyczki w kwocie 541 246 zł. Wykazany na koniec okresu sprawozdawczego niższy deficyt niż założono w planie budżetu miasta został spowodowany przede wszystkim wpływem środków dotyczących okresu sprawozdawczego na rachunek budżetu miasta w styczniu 2008 roku , jak również częściowo realizacją wydatków poniżej założeń planowych oraz wypracowaniem wyższych niż planowano dochodów. W okresie od 2 do 30 stycznia 2008r. na rachunek bankowy budżetu miasta wpłynęły środki ogółem w wysokości 6 516 088,82 zł, stanowiące dochody miasta zaliczone do okresu sprawozdawczego. Powyższe wpływy dotyczyły przede wszystkim środków uzyskanych Uwzględniając fakt, że dochody budżetu miasta za rok 2007 zrealizowano ogółem Wynik głosowania Komisji: 2 „za”; 1 „przeciw; 1 „wstrzymujący się”.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |