Wnioskodawca: Prezydent Miasta/MPK Data złożenia projektu: 2008-06-13 Data wydania decyzji: 2008-06-17 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Infrastruktury Komunalnej - Komisja ds. Rodziny - Komisja Budżetowo-Gospodarcza |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PROJEKT- Nr 184
UCHWAŁA NR ..................................
RADY MIASTA NOWEGO SĄCZA
Z DNIA ...................................
w sprawie : zmiany Uchwały Nr IX/76/2003 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 31 marca 2003 r.
w sprawie uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów oraz zasad systemu taryfowego i cen na usługi wykonywane środkami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Spółka z o.o. w Nowym Sączu. Działając na podstawie art.7 ust.1 pkt. 4, art. 9 ust.4, art.40 ust.1, ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001r. Nr 142 p. 1591 z późn. zm.), art.3 ust. 1 pkt 7 i art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. nr 97 poz. 1050 z późn. zm.), art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 50 poz. 601 z póżn. zm.), w uzgodnieniu z Gminami – członkami Porozumienia międzygminnego, Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Prezydenta Miasta, uchwala co następuje: § 1
W uchwale Nr IX/76/2003 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 31 marca 2003r. w sprawie uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów oraz zasad systemu taryfowego cen na usługi wykonywane środkami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Spółka z o.o. w Nowym Sączu, zmienionej uchwałą nr XXX/345/2004 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 1 czerwca 2004r. w sprawie zmiany uchwały Nr IX/76/2003 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 31 marca 2003r. w sprawie: uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów oraz zasad systemu taryfowego cen na usługi wykonywane środkami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Spółka z o.o. w Nowym Sączu, wprowadza się następujące zmiany :
1. § 5 otrzymuje brzmienie:
„ Pasażer, który utracił bilet okresowy może otrzymać jego duplikat tylko jeden raz.”
2. Załącznik Nr 1 do uchwały otrzymuje brzmienie jak załącznik Nr 1 do uchwały niniejszej.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 3
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem 15 lipca 2008 r.
Przewodniczący Rady Miasta
Artur Czernecki
Załącznik nr 1 do Uchwały
Rady Miasta w Nowym Sączu
Nr …………………..
z dnia ……………….
CENNIK BILETÓW DLA LINII MIEJSKICH I POZAMIEJSKICH
STREFA MIEJSKA
STREFA PODMIEJSKA
POZOSTAŁE CENY
BILETY WIELOOKRESOWE
OPŁATY DODATKOWE
POZOSTAŁE PRZEPISY I ZASADY
1. Za przejazd bez ważnego biletu uważa się: kasowanie biletu w czasie kontroli, posiadanie biletu o zaniżonej cenie, posługiwanie się znaczkiem bez legitymacji MPK lub o numerze niezgodnym z numerem legitymacji, okazanie biletu powtórnie skasowanego, zniszczonego lub odstąpionego, brak dokumentów uprawniających do korzystania z ulgowych lub bezpłatnych przejazdów, przewóz bagażu niezgodnie z przepisami.
2. Bilety jednorazowe oraz okresowe zarówno normalne jak i ulgowe ważne są całą dobę.
3. Bilety okresowe (znaczki) ważne są wyłącznie z legitymacją MPK o numerze zgodnym z numerem znaczka.
4. Bilet okresowy pozamiejski z wyjątkiem biletu 10-cio dniowego i 15-to dniowego ważny w jedną stronę stanowi 50% ceny obowiązującej na tej trasie w obie strony.
5. Bilet okresowy – dopłata do biletu strefowego ważny jest na odcinku przejazdu określonym na legitymacji MPK
6. Bilet rodzinny, dzienny ważny jest w soboty i święta dla maksymalnie 5-ciu osób w tym dla 1 lub 2 osób dorosłych wraz z 1 do 3 dzieci w wieku szkolnym – na podstawie legitymacji szkoły podstawowej, gimnazjum, średniej.
7. Opłata manipulacyjna przy anulowaniu opłaty dodatkowej nałożonej za przejazd bez ważnego biletu wynosi 10% kwoty tej opłaty.
Uzasadnienie do uchwały Rady Miasta Nowego Sącza Nr ……/2008 z dnia ………w sprawie zmiany cen biletów za przejazdy środkami komunikacji miejskiej w Nowym Sączu
Proponowany wzrost cen biletów jednorazowych kształtuje się na poziomie 9,15% a biletów okresowych na poziomie 5,0%. Wskaźniki wzrostu cen są wyższe od prognozowanej na 2008 rok inflacji, ale konieczne ze względu na realny wzrost kosztów eksploatacyjnych od ostatniej podwyżki cen biletów, która miała miejsce 15 kwietnia 2003r.
Pomimo utrzymywania cen w latach 2004 – 2007 na tym samym poziomie sprzedaż biletów spadała. Jedną z przyczyn spadku sprzedaży jest notowany coroczny spadek liczby przewożonych pasażerów, który wynosi 12% w stosunku do roku 2003. Drugą istotna przyczyną jest znaczny wzrost udziału przejazdów bezpłatnych i ulgowych w strukturze przewozów. Przeprowadzone w latach 2005 -2006 badania rentowności linii pozwoliły urealnić wskaźnik przejazdów bezpłatnych do wszystkich przejazdów biletowych do poziomu około 29%, natomiast udział przejazdów ulgowych
w przejazdach biletowych wynosi około 65%. Niewątpliwie na wzrost wskaźnika bezpłatnych przejazdów ma wpływ zakres stosowanych uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów uchwalony przez samorząd lokalny. Grupy, którym przyznano bezpłatne przejazdy ulegają ciągłemu wzrostowi np. krwiodawców obecnie jest 640 osób a ociemniałych i ich przewodników 2410 osób. Znacznym obciążeniem dla Spółki był wzrost kosztów znacznie powyżej wskaźnika inflacji. Najistotniejsze były wzrosty cen oleju napędowego, którego wartość zużycia w roku stanowi około 25% wszystkich kosztów. Poziom wzrostu cen paliwa w latach 2004 – 2007 kształtował się następująco: w 2004r. wzrost 13,2% (inflacja 4,4%), w 2005r. wzrost 14,8% (inflacja 2,1%), w 2006r. nastąpiło zmniejszenie tempa przyrostu cen paliw i średnioroczny wzrost wyniósł 4,5% w stosunku do średniej ceny roku 2005 (inflacja 1,4%), w 2007r. ceny wzrosły ponad 15% (inflacja 3,5%).
Należy również zaznaczyć, że w tym okresie wzrosły również ceny materiałów średnio o około 25 % wynikające miedzy innymi z podwyżek cen stali i energii.
Dopłata z budżetu Gmin jaką otrzymujemy z tytułu honorowania ustawowych
i samorządowych ulg w przejazdach pokrywa 66,9% utraconych z tego tytułu dochodów. Mimo zastosowania przez Zarząd szerokiego wachlarza działań oszczędnościowych mających na celu obniżenie kosztów własnych świadczonych usług, podstawowa działalność przewozowa jest nierentowna. Powstała strata pokrywana jest zyskiem uzyskanym z działalności pomocniczej
i pozostałej działalności operacyjnej. Dane za lata : 2006 i 2007
1. Koszt własny usług
przewozowych na liniach zł 17.395 tyś. zł 16.821 tyś.
2. Wpływy ze sprzedaży biletów zł 9.703 tyś. zł 8.624 tyś.
3. Dopłata Gmin zł 6.562 tyś. zł 6.900 tyś.
4. Deficyt na usługach
przewozowych na liniach zł -1.130 tyś. zł -1.297 tys.
5. Wynik bilansowy (zysk) zł + 1 tyś. zł + 19 tyś.
Osiągnięty minimalny zysk nie daje żadnych możliwości rozwoju Spółki. Brak własnych środków finansowych uniemożliwia odnowę wyeksploatowanego taboru autobusowego w 65% całkowicie umorzonego.
Należy pamiętać, że Spółka jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej i jej celem nie jest maksymalizacja zysków.
Projekt planu na 2008r. przewiduje wzrost kosztów z tytułu prognozowanego w ustawie budżetowej wskaźnika średniorocznej inflacji o 2,3%. Zarząd wziął również pod uwagę możliwe ograniczenie usług przewozowych od lipca 2008r. wynikające z faktu, iż, gmina Chełmiec podpisała umowę tylko na I półrocze 2008r.
Proponowana podwyżka cen biletów winna zwiększyć wpływy ze sprzedaży szacunkowo o 500 tyś. zł jeżeli gmina Chełmiec podejmie współpracę ze Spółką w II półroczu 2008r. W przypadku rezygnacji gminy Chełmiec z usług przewozowych Spółki wpływy wzrosną o około 350 tyś. zł.
By podnieść atrakcyjność oferty przewozowej w pierwszym kwartale bieżącego roku dokonano regulacji stref taryfowych na liniach podmiejskich. Zarząd proponuje również wprowadzić bilet jednorazowy 24 godzinny oraz bilet dzienny rodzinny ważny w sobotę i święta dla maksymalnie
5-ciu osób. Podwyżka cen biletów proponowana przez Zarząd MPK jest konieczna
i uwzględnia zarówno obiektywne przyczyny wzrostu kosztów, jak również maksymalne wysiłki załogi w kierunku ich oszczędności i racjonalizacji. Głównym celem Spółki jest zapewnienie dostępności usług przewozowych o coraz wyższym standardzie dla mieszkańców miasta i gmin wchodzących skład Porozumienia. Prosimy o przychylne ustosunkowanie się do wnioskowanej podwyżki cen biletów na przejazdy środkami komunikacji miejskiej.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |