Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WPR Data złożenia projektu: 2008-07-11 Data wydania decyzji: 2008-07-22 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Budżetowo-Gospodarcza - Komisja ds. Rynku Pracy |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projekt - druk nr 195
Uchwała Nr .…/…. /….. rok
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ……………………
w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych,
do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa Na podstawie art. 43 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) oraz w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy
z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 ze zm.) – po dokonaniu zgłoszenia projektu niniejszej uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi – na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza, Rada Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje: § 1
Uchwała określa zasady i tryb umarzania oraz odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych, w tym cywilnoprawnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia
29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.) - zwanych dalej „należnościami”, przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym od osób fizycznych, osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej – zwanych dalej „dłużnikami”. § 2
Postanowień uchwały nie stosuje się do należności przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym, których zasady i tryb umarzania, odraczania terminu zapłaty
oraz rozkładania na raty określają odrębne przepisy. § 3
1. Stosowanie uchwały wobec dłużników prowadzących działalność gospodarczą następuje
z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006 r.) - zwanego dalej „rozporządzeniem o pomocy de minimis” albo rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007 r.) – zwanego dalej „rozporządzeniem o pomocy de minimis w rolnictwie”, za wyjątkiem przypadków wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 – 5 uchwały; 2. Dłużnik prowadzący działalność gospodarczą ubiegający się o pomoc, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia o pomocy de minimis, przedstawia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy (ulgi w spłacie należności):
1) uzyskane zaświadczenia o pomocy de minimis, otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe,
albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie; 2) oświadczenie o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, na pokrycie których ma być przeznaczona pomocotrzymana na podstawie uchwały;
3) oświadczenie, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji
w rozumieniu pkt 9 – 11 „Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw” (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2); 4) oświadczenie, że pomoc otrzymana na podstawie uchwały nie zostanie wykorzystana
na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego – w przypadku dłużników prowadzących działalność gospodarczą w zakresie drogowego transportu towarowego. 3. Dłużnik prowadzący działalność gospodarczą ubiegający się o pomoc, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia o pomocy de minimis w rolnictwie, przedstawia Prezydentowi Miasta Nowego Sącza, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy (ulgi w spłacie należności):
1) uzyskane zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie, otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok obrotowy oraz dwa poprzedzające go lata obrotowe,
albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie otrzymanej w tym okresie; 2) przepisy ust. 2 pkt 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
4. Udzielanie dłużnikom prowadzącym działalność gospodarczą, zgodnie z warunkami określonymi w uchwale, ulg, o których mowa w § 1, nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
§ 4
1. Należności mogą być umarzane w całości lub części wyłącznie w przypadkach, gdy:
1) dłużnik będący osobą fizyczną zmarł, nie pozostawiając spadkobierców odpowiadających
za zobowiązania, a nie można ściągnąć należności z masy spadkowej; 2) dłużnik nie będący osobą fizyczną uległ likwidacji lub upadłości, a nie ma następców prawnych lub osób odpowiadających za jego zobowiązania i nie można ściągnąć należności z majątku likwidacyjnego lub masy upadłości;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w toku postępowania mającego na celu dochodzenie należności nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia
i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; 4) nie można ustalić dłużnika lub miejsca jego pobytu albo siedziby osoby prawnej
lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej; 5) kwota należności jest mniejsza niż koszty upomnienia. Umorzenia dokonuje się raz
w roku, na koniec roku kalendarzowego; 6) zaistniała szczególna sytuacja losowa z przyczyn niezależnych od dłużnika mająca istotny wpływ na jego sytuację materialną. Przez szczególną sytuację losową należy rozumieć powódź, pożar, kradzież lub inne zdarzenie uznane za wyjątkowe, na które dłużnik
nie miał wpływu; 7) jest uzasadnione szczególnie ważnymi względami społecznymi, a umorzenie dotyczy wyłącznie odsetek za opóźnienie. Umorzenie odsetek za opóźnienie może nastąpić
po uregulowaniu przez dłużnika należności głównej. 2. Umorzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6 może być dokonane tylko jeden raz w stosunku
do dłużnika. 3. Umarzanie należności o charakterze cywilnoprawnym w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umarzania zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych.
4. Umorzenie należności głównej jest równoznaczne z umorzeniem związanych z tą należnością odsetek za opóźnienie.
5. Umorzenie należności z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 1 – 5 może nastąpić
z urzędu lub na wniosek dłużnika, a z przyczyn wymienionych w ust. 1 pkt 6 – 7 wyłącznie na wniosek dłużnika. 6. Wniosek o umorzenie należności powinien być należycie umotywowany. Przed umorzeniem należności należy przeprowadzić wszechstronne postępowanie wyjaśniające.
7. Złożenie wniosku o umorzenie należności nie skutkuje cofnięciem pozwu w przypadku toczącego się postępowania sądowego.
§ 5
1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym,
na wniosek dłużnika, mogą zostać odroczone terminy spłaty albo rozłożone na raty płatności całości lub części należności, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes Miasta Nowego Sącza. Postanowienia § 4 ust. 6 - 7 stosuje się odpowiednio. 2. Jeżeli dłużnik nie reguluje w wyznaczonym terminie i wysokości odroczonej lub rozłożonej na raty całości lub części należności, pozostała do zapłaty należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi odsetkami za opóźnienie.
§ 6
1. Od należności niezapłaconej w terminie naliczane są odsetki za opóźnienie.
2. Odsetek za opóźnienie nie nalicza się jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby czterokrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez „Pocztę Polską” za polecenie przesyłki listowej.
§ 7
Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności
albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje: 1) w odniesieniu do należności o charakterze administracyjno-prawnym – na podstawie decyzji Prezydenta Miasta Nowego Sącza albo kierownika jednostki organizacyjnej,
2) w odniesieniu do należności o charakterze cywilnoprawnym – na podstawie przepisów prawa cywilnego.
§ 8
1. Do umarzania należności oraz stosowania ulg wskazanych w § 5 ust. 1 uchwały,
uprawnieni są: 1) Prezydent Miasta Nowego Sącza wobec wszystkich należności należnych Miastu Nowy Sącz, z uwzględnieniem ust. 3;
2) Kierownik jednostki organizacyjnej wobec należności przypadających tej jednostce,
z uwzględnieniem ust. 2 i 3. 2. Jeżeli wartość należności przekracza 4-krotność kwoty minimalnego wynagrodzenia
za pracę obowiązującego w bieżącym roku kalendarzowym, określonego przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia, ale nie przewyższa 200–krotności tej kwoty, do umorzenia, odroczenia lub rozkładania na raty spłat należności uprawniony jest Prezydent Miasta Nowego Sącza. 3. Jeżeli wartość należności przewyższa 200–krotność kwoty, o której mowa w ust. 2,
do umorzenia, odroczenia lub rozkładania na raty spłat należności uprawniona jest Rada Miasta Nowego Sącza. 4. Przez wartość należności rozumie się wysokość należności głównej wraz z odsetkami
za opóźnienie, przyznanymi kosztami postępowania i innymi należnościami ubocznymi. § 9
1. Prezydent Miasta Nowego Sącza przedstawia Radzie Miasta Nowego Sącza sprawozdanie dotyczące zakresu umorzonych należności oraz odroczenia terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenia płatności całości lub części należności na raty, udzielonych
w trybie określonym uchwałą, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do uchwały. 2. W sprawozdaniach są również uwzględniane informacje o zakresie umorzonych należności oraz ulg udzielonych w trybie określonym uchwałą, przedstawiane Prezydentowi Miasta Nowego Sącza przez kierowników podległych im jednostek.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, są sporządzane według stanu na dzień
31 grudnia każdego roku kalendarzowego, w terminie do dnia 31 marca następnego roku. 4. Informacje, o których mowa w ust. 2, są sporządzane według stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego i są przedstawiane Prezydentowi Miasta Nowego Sącza przez kierowników podległych im jednostek w terminie do dnia 15 lutego następnego roku.
§ 10
Traci moc Uchwała Nr XVI/210/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 25 września
2007 roku w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego Nr 801, poz. 5201). § 11
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 12
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 13
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Rady Miasta Nowego Sącza
Artur Czernecki
Załącznik
do Uchwały Nr …./…./…. rok Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ………………………………………
Sprawozdanie z dokonanych umorzeń, odroczeń terminu spłaty albo rozłożeń na raty płatności całości lub części należności przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym w trybie uchwały Nr …./…./… rok Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia …………….. w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa
........................................................................ ………........................................................ ……..............................................................
(główny księgowy) (dzień, miesiąc, rok) (kierownik jednostki)
Oznaczenia:
* Wstawić odpowiednio: A – osoba fizyczna, B – osoba prawna, C – jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
** Wypełnia się w sytuacji, kiedy nie następuje odroczenie, o którym mowa w rubryce oznaczonej lp. 2.
Uzasadnienie
do projektu Uchwały Rady Miasta Nowego Sącza
w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych,
do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa
Projekt uchwały określa zasady i tryb umarzania oraz odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa[1] przypadających Miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom organizacyjnym oraz uchyla obecnie obowiązującą w tym przedmiocie Uchwałę Nr XVI/210/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia
25 września 2007 roku[2]. Konieczność opracowania projektu uchwały jest następstwem istotnych zmian jakie nastąpiły
w przepisach wspólnotowych oraz krajowych określających zasady i procedurę udzielania pomocy de minimis. Obecna uchwała Nr XVI/210/2007 dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą
w sektorze produkcji rolnej stanowi program pomocy de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1860/2004 w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis dla sektora rolnego i sektora rybołówstwa[3]. Rozporządzenie to straciło moc prawną z dniem 30 czerwca 2008 roku. W chwili obecnej kwestie tę regulują przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze produkcji rolnej[4]. Dlatego też proponuje się zastąpić nieobowiązujące rozporządzenie Komisji (WE) nr 1860/2004 aktualnym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1535/2007, co odpowiada zapisowi § 3 ust. 1 i 3 projektu uchwały. Pozostałe zmiany w treści § 3 projektu uchwały polegają na uściśleniu treści § 3 aktualnej Uchwały Nr XVI/210/2007 względem obowiązujących przepisów ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej[5], które zaczęły obowiązywać z dniem 14 czerwca 2008 roku.
Jednocześnie mając na uwadze równe traktowanie dłużników (dokonujących zarówno wpłat gotówkowych i bezgotówkowych) oraz gospodarne i oszczędne wydatkowanie środków budżetowych proponuje się odstąpić od naliczania odsetek za opóźnienie do kwoty stanowiącej czterokrotność wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej (na chwilę obecną to kwota 8,80 zł), która to kwota stanowi koszt upomnienia skierowanego przez wierzyciela do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej[6] - odpowiedni zapis w § 6 projektu uchwały. Proponowany zapis nie jest uwarunkowany przepisami pomocy
de minimis. Należy jeszcze zaznaczyć, że projekt uchwały nie zmienia zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności, które zostały już ustalone Uchwalą Nr XVI/210/2007. Treść projektu uchwały różni się od treści Uchwały Nr XVI/210/2007 wyłącznie w zagadnieniach przedstawionych w niniejszym uzasadnieniu.
W celu przejrzystości uchwały i łatwości odczytania jej treści proponuje się uchwałę w formie aktu jednolitego, a w konsekwencji pozbawienia mocy obowiązującej uchwały w tej sprawie.
Projekt uchwały został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
oraz Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi celem oceny przejrzystości zasad udzielania pomocy de minimis – w trybie określonym w przepisie art. 7 ust. 3 i 3a ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (stosowna dokumentacja dostępna w Wydziale ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza). Prezydent Miasta Nowego Sącza
(- ) Ryszard Nowak
Sporządzono dn. 11.07.2008r.
Dyrektor Wydziału Księgowości Budżetowej - Małgorzata Witteczek,
Dyrektor Wydziału ds. Przedsiębiorczości - Magdalena Januszek – Gródek.
[1] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.);
[2] Uchwała Nr XVI/210/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 25 września 2007r. w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego Nr 801, poz. 5201);
[3] Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1860/2004 z dnia 6 października 2004r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy
w ramach zasady de minimis dla sektora rolnego i sektora rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 325 z 28.10.2004); [4] Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy
de minimis w sektorze produkcji rolnej (Dz. Urz. UE L 337 z 21.12.2007 r.); [5] Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007r. Nr 59, poz. 404 zm. Dz.U.
z 2008r. Nr 93, poz. 585); [6] Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2001 r. w sprawie wysokości kosztów upomnienia skierowanego przez wierzyciela
do zobowiązanego przed wszczęciem egzekucji administracyjnej (Dz.U. nr 137, poz.1543). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |