Wnioskodawca: Komisja Statutowo-Prawna Data złożenia projektu: 2010-08-30 Data wydania decyzji: 2010-09-07 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Infrastruktury Komunalnej |
---|
Projekt - druk nr 569
Uchwała Nr ... ... ... Rady Miasta Nowego Sącza z dnia ... ... ...
w sprawie: wezwania do usunięcia naruszenia prawa dotyczącego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza - „Nowy Sącz - 39”.
Na podstawie art. 18 ust. 1, w związku z art. 101 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r., Nr 142 poz. 1591, z późniejszymi zmianami), Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Komisji Statutowo-Prawnej uchwala co następuje:
§ 1. Odmawia się uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa dotyczącego Uchwały Nr LXV/671/2010 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 18 maja 2010 r., w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz - 39” wniesionego przez Panią Albinę Niżnik.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta (-) Artur Czernecki
UZASADNIENIE
Pani Albina Niżnik zam. Nowy Sącz, ul. Kręta 19 w dniu 11.08.2010r. wniosła pismo w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa zawartego w uchwale nr LXV/671/2010 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 18 maja 2010r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta „Nowy Sącz – 39”. Wnioskodawczyni zarzuca, iż w/w uchwała Rady Miasta narusza jej interes prawny, gdyż wprowadzona droga klasy dojazdowej oznaczona symbolem 4KDd(39) bezpodstawnie zmniejsza wielkość działek nr 123/1, 123/2, 123/3, 123/4 w obr.115, z których dwie są jej współwłasnością. Innym zarzutem stawianym przez Wnioskodawczynię jest uchwalenie planu w sposób naruszający zasady sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zbyt ogólnikowe zapisy w paragrafach 4, 5, 6, 7 w zakresie zasad gospodarki wodnej oraz ekonomii w zakresie przeznaczenia terenów pod drogi. Ponadto Wnioskodawczyni zarzuca, iż projekt planu nie uzyskał akceptacji Komisji Infrastruktury Komunalnej w dniu 3.09.2009r., a został przyjęty przez Komisję w maju. Odpierając w/w zarzuty wyjaśnia się, co następuje: Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz -39” został uchwalony z zachowaniem procedury zgodnej z przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z art. 17 w/w ustawy został prawidłowo przeprowadzony tryb formalno – prawny sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w tym między innymi: · umieszczono stosowne Ogłoszenie Prezydenta Miasta Nowego Sącza o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz -39” na łamach Gazety Krakowskiej w dniu 23 – 24.09.2006 r. oraz na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta Nowego Sącza. · sporządzono projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz prognozę oddziaływania na środowisko · sporządzono prognozę skutków finansowych uchwalenia planu miejscowego · uzyskano wymagane opinie oraz uzgodnienia projektu planu z właściwymi jednostkami, w tym Miejskiego Zarządu Dróg jako jednostki zarządzającej drogami · umieszczano stosowne Ogłoszenia Prezydenta Miasta Nowego Sącza o wyłożeniach projektu planu „Nowy Sącz -39” wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do wglądu publicznego na łamach Gazety Krakowskiej, Dziennika Polskiego oraz na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta Nowego Sącza. W ogłoszeniach ustalano terminy składania uwag do projektu planu oraz wyznaczano terminy dyskusji publicznych nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie planu. · projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został wyłożony do wglądu publicznego 5 – krotnie w dniach od: 04.07.2007 r. do 01.08.2007r., 03.12.2007r. do 11.01.2008r., 09.06.2008r. do 07.07.2008r., 23.02.2009r. do 23.03.2009r. oraz 25.05.2009r. do 23.06.2009r. · po przeprowadzeniu procedury projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz – 39” został przedstawiony Radzie Miasta Nowego Sącza do uchwalenia. Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Rada Miasta Nowego Sącza Uchwałą nr LXV/671/2010 z dnia 18 maja 2010r. uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz – 39”. Uchwała wraz z dokumentacją planistyczną została przedstawiona Wojewodzie Małopolskiemu w celu oceny zgodności z prawem oraz przesłana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta Nowego Sącza „Nowy Sącz – 39” został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego z dnia 8 czerwca 2010r. Nr 289 poz. 1960. Nieprawdziwy jest zarzut dotyczący braku akceptacji Komisji Infrastruktury Komunalnej przed skierowaniem projektu planu w dniu 3.09.2009r. do uchwalenia. Projekt planu uzyskał pozytywną opinię w/w Komisji w dniu 3.09.2009r., (7 głosów „za”, 3 głosy „przeciw”, 1 głos „wstrzymujący”) i skierowany został do uchwalenia. Działki stanowiące własność Wnioskodawczyni położone są w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w terenach przeznaczonych dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oznaczonych symbolem 2MN(39) oraz 15MN(39), przez część działek przebiega droga o symbolu 4KDd(39). W obszarze objętym niniejszym planem zagospodarowania przestrzennego ze względu na korzystne warunki terenowe dla zabudowy przewidziano duże powierzchnie terenów przeznaczonych dla realizacji zabudowy mieszkaniowej. Wymaga to zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej i powiązań z istniejącym układem drogowym. Zadaniem gminy jest zapewnienie warunków dla realizacji infrastruktury w taki sposób, aby tereny przeznaczone pod zabudowę posiadały dostęp do drogi publicznej. Niesłuszny jest zatem zarzut Wnioskodawczyni o bezpodstawnym zmniejszeniu terenów budowlanych kosztem projektowanej drogi. Obowiązek zapewnienia dostępu do działek z drogi publicznej wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Drogi winny umożliwić sprawne funkcjonowanie układu komunikacyjnego oraz zapewnić bezpieczeństwo publiczne w tym przeciwpożarowe. Tereny zabudowy mieszkaniowej usytuowane w części osiedla przy ul. Mizgałów posiadają obecnie jedyne połączenie z drogą publiczną t.j. z ulicą Juranda. Ulica Mizgałów jako droga zakończona jest przed ulicą Krętą „ślepo”, jej połączenie z ulicą Kretą stanowi chodnik o szerokości ok. 1,0m. Po przystąpieniu do sporządzania projektu planu wpływały wnioski dotyczące „udrożnienia” tej części osiedla przez wprowadzenie dodatkowego połączenia z drogami publicznymi w sposób możliwie najkrótszy. W planie przewidziano włączenie przedmiotowego terenu do drogi publicznej w kilku miejscach zarówno do ulicy Krętej jak i do ulicy Nawojowskiej. Włączenie do ulicy Krętej poprzez kwestionowaną przez Wnioskodawczynię drogę stanowi najkrótszy odcinek ingerujący w najmniejszą ilość prywatnych działek a przez to możliwy do szybkiej realizacji (pozostałe włączenia do dróg publicznych przyjęte w planie wymagają znacznych nakładów przez co termin ich realizacji może być odległy). Droga ta została wprowadzona na wnioski mieszkańców mających problem z wyjazdem z osiedla, z dojazdem karetek pogotowia itp., jak i na wniosek Komisji Infrastruktury Komunalnej. W czasie opracowywania projektu planu rozważano kilka wariantów drogowych przedstawianych podczas posiedzeń w/w Komisji. Projekt poddawany był szerokiej konsultacji społecznej. 5– krotnie był wykładany do wglądu publicznego, odbyło się 5 debat publicznych nad rozwiązaniami przyjętymi w planie. Oprócz debat przeprowadzono dwie wizje w terenie z udziałem członków Komisji Infrastruktury Komunalnej Rady Miasta. Wspólnie z w/w Komisją przyjęto ten odcinek drogi łączący osiedle z droga publiczną poprowadzony na obrzeżach działek w sposób najmniej ingerujący w te działki a zarazem umożliwiający najkrótsze połączenie z drogą publiczną. Zarzut dotyczący paragrafów 4, 5, 6, 7 jest bezzasadny, gdyż zapisy planu zawierają wszystkie wymogi art. 15 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, co zostało stwierdzone przez Wojewodę Małopolskiego podczas oceny zgodności planu z prawem. Zapisy te umożliwiają realizację zarówno zabezpieczeń przeciwpowodziowych, jak remont potoku biegnącego przez teren. Odnośnie ekonomii w zakresie terenów przeznaczonych pod drogi, przedmiotowa droga poprowadzona jest w sposób jak najbardziej ekonomiczny. Problem odwodnienia dróg jest rozwiązywany na etapie prac projektowych przed realizacją dróg w oparciu o przepisy odrębne. Zapisy planu dopuszczają realizację urządzeń infrastruktury technicznej. Pani Albina Niżnik w trakcie sporządzania projektu planu składała uwagi: - uwagę kwestionującą wprowadzanie drogi w miejsce ciągu pieszego – uwaga została uwzględniona, - uwagę kwestionującą utrzymanie istniejącego ciągu pieszego – uwaga częściowo uwzględniona (ciąg pieszy utrzymany do czasu realizacji przedmiotowej drogi), - uwagę kwestionującą drogę będącą przedmiotem sprawy, która nie została uwzględniona. Droga ta wprawdzie narusza własność prywatną, działki przez które przebiega ulegają uszczupleniu, ale nadal istnieje możliwość realizacji tej samej ilości budynków na tych działkach. Każda projektowana droga w tym planie narusza własność prywatną, gdyż gmina nie posiada w tym terenie działek stanowiących jej własność, umożliwiających prowadzenia przez nie dróg. W związku z powyższym należy stwierdzić, że nie ma uzasadnienia do uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
|
UWAGI: |
![]() |