Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WZO Data złożenia projektu: 2008-12-05 Data wydania decyzji: 2008-12-17 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Budżetowo-Gospodarcza - Komisja Zdrowia i Opieki Społecznej |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projekt - druk 285 Uchwała Nr ...
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ...
w sprawie: Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Nowego Sącza na rok 2009.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) oraz art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. z 2007 r., Nr 70, poz. 473 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta uchwala co następuje :
§ 1
Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Nowego Sącza na rok 2009 w brzmieniu jak w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wydatki na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Nowego Sącza na rok 2009 określa uchwała budżetowa Miasta Nowego Sącza na rok 2009.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta Artur Czernecki
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr ........
Rady Miasta Nowego sącza
z dnia .........
Gminny Program
Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
dla Miasta Nowego Sącza
na rok 2009
DIAGNOZA problemów alkoholowych
1. Skala zjawiska oraz tendencje na poziomie kraju.
W Polsce obserwujemy stabilizowanie się spożycia alkoholu na poziomie ok. 8 litrów 100% alkoholu na mieszkańca. Zwiększa się natomiast spożycie alkoholu wśród ludzi młodych,
Jak pokazują wyniki badań ogólnopolskich, narastającym problemem staje się picie alkoholu przez młodzież. Wyniki badań ESPAD pokazują skalę tego zjawiska. Napoje alkoholowe okazały się najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną wśród młodzieży szkolnej, podobnie jak ma to miejsce w dorosłej części społeczeństwa. Próby picia ma za sobą 92,5 % gimnazjalistów z klas trzecich i 96,7 % uczniów drugich klas szkół ponadgimnazjalnych.
Tabela 1. Picie napojów alkoholowych wśród młodzieży
(Źródło: dane ESPAD, 2003r.)
W czasie ostatnich lat można zaobserwować stały wzrost popularności piwa wśród osób młodych, zarówno wśród gimnazjalistów, jak i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Odsetki pijących wino spadły już w 1999 roku, ale odsetek osób spożywających wódkę istotnie wzrósł w 2003 roku w porównaniu do lat poprzednich.
2. Skala zjawiska oraz zauważalne tendencje w Małopolsce.
Alkohol jest również najpopularniejszą substancją psychoaktywną w Małopolsce. Tylko 1% ogółu mieszkańców Małopolski nigdy nie sięgnęło po alkohol - 99 % badanych mieszkańców Małopolski próbowało w swoim życiu czterdziestoprocentowego alkoholu, wina lub piwa. Odsetek deklaracji dotyczących spożycia alkoholu jest identyczny wśród kobiet i w populacji mężczyzn.
Niestety, po alkohol najczęściej sięgają osoby młode w wieku 18 - 29 lat.Średni deklarowany wiek inicjacji alkoholowej badanych mieszkańców Małopolski wynosi 17 lat, ok. 57 % respondentów próbowało alkoholu przed ukończeniem 18 roku życia (aż 45 % badanych sięgnęło po raz pierwszy po alkohol mając 15 - 17 lat). Tabela 2. Inicjacja alkoholowa według wieku
(na podstawie badań „Stosowanie używek przez mieszkańców Małopolski oraz ich opinie na temat uzależnień”).
Młodzież oceniając możliwość kupienia poszczególnych alkoholi, o które była pytana, stwierdziła, że najbardziej dostępnym napojem alkoholowym jest piwo. Nieznacznie mniej dostępne jest wino oraz wódka. Zdaniem 80 % badanych wino jest raczej łatwo dostępne, a 70% uważa tak odnośnie wódki.
3. Diagnoza problemów alkoholowych w Nowym Sączu - szacunki.
Zgodnie z danymi Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, możemy w przybliżeniu oszacować ilość mieszkańców Polski, Małopolski oraz Nowego Sącza mających problemy alkoholowe. Poniższa tabela przedstawia te dane.
Tabela 3. Rozpowszechnienie problemu uzależnienia od alkoholu w Małopolsce i Nowym Sączu
(Dane szacunkowe za: PARPA)
Sądecki Ośrodek Interwencji Kryzysowej w 2008 r. udzielił pomocy 398 osobom (w tym 2 nieletnich), które zwróciły się o pomoc z własnym problemem alkoholowym (w 2007 r. było tych osób 517). Wzrasta natomiast liczba osób zwracających się o pomoc w związku z problemem alkoholowym w rodzinie.
2007 r. - 278 (w tym 21 nieletnich).
2008 r.( styczeń - październik) - 383 (w tym 20 nieletnich).
Osoby uzależnione od alkoholu stanowią jedną z grup dysfunkcyjnych objętych pomocą Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Podopieczni ci mają w większości postawy roszczeniowe w stosunku do świadczeń pomocy społecznej. Są przekonani, że ich uzależnienie spowodowane jest czynnikami zewnętrznymi, nie chcą pogodzić się z myślą, że to właśnie oni decydują o swojej sytuacji życiowej.
Przestępczość związana z nadużywaniem alkoholu.
W 2007 r. na terenie miasta Nowego Sącza policja ujawniła 834 kierujących pod wpływem alkoholu i innych środków działających podobnie do alkoholu w tym:
590 osób nietrzeźwych(powyżej 0,5 promila),
244 osoby po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila).
W tym samym roku policja stwierdziła 165 przestępstw popełnionych przez nieletnich. W tym ujawniono 104 nieletnich pod wpływem alkoholu (15 dziewcząt i 89 chłopców).
Przemoc
Statystyki ogólnopolskie pokazują, że ok. 60-70% rodzin, w których jest problem alkoholowy, występuje przemoc, a blisko 80% żon i partnerek alkoholików doznaje przemocy ze strony męża lub partnera. Ofiarami przemocy padają równie często dzieci w rodzinach z problem alkoholowym. W 2007 r. funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji przeprowadzili na terenie Nowego Sącza 90 interwencji dotyczących przemocy domowej.
61 sprawców przemocy domowej było pod wpływem alkoholu . W Sądeckim Ośrodku Interwencji Kryzysowej w ramach Programu Psychoedukacyjnego dla Sprawców i Ofiar Przemocyw 2007 roku udzielono pomocy 57 osobom, które stały się ofiarami przemocy domowej z powodu problemów alkoholowych, w 2008 r. takich osób było już 66.
SOIK podjął również prace ze 16 sprawcami przemocy w 2007 r. i 18 osobami, które dopuściły się przemocy 2008 r.
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
W 2007 r. Komisja przyjęła 265 zgłoszeń o osobach nadużywających alkohol.
W 2008 r. (do dn. 30 listopada 2008 r.) Komisja przyjęła 189 zgłoszeń o osobach nadużywających alkohol W sprawach tych osób podejmowano działania mające na celu pełne rozeznanie ich sytuacji w aspekcie problemu alkoholowego. Informacje z tym związane uzyskiwano przede wszystkim od pracowników MOPS w Nowym Sączu oraz od funkcjonariuszy Policji. W 2007 r. 46 osób po interwencji Komisji i rozmowie motywującej podjęło terapię odwykową w Małopolskim Ośrodku Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Nowym Sączu - bez konieczności kierowania spraw do Sądu Rejonowego. Przyjęto zasadę, że następnie osoby te zgłaszają się systematycznie do Komisji (bez wezwań), przedstawiając zaświadczenia o kontynuowaniu terapii odwykowej zgodnie z zaleceniami. W 2008 r. terapię dobrowolnie, bez orzeczenia sądowego podjęło 66 osób.
W 2007 r.skierowano na badanie do biegłych lekarza i psychologa w celu rozpoznania uzależnienia od alkoholu.126 osób, nieskłonnych do samodzielnego zgłoszenia się do ośrodka terapii odwykowej, W 2008 r. komisja skierowała na badania biegłych 125 osób, nieskłonnych do samodzielnego zgłoszenia się na psychoterapię.
Po wydaniu Opinii przez biegłych w roku 2007 skierowano do Sądu Rejonowego Wydział III Rodzinny i Nieletnich w Nowym Sączu 115 osób, natomiast w 2008 r. 123 osoby w celu zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
Tabela 6. Ilość zgłoszeń (dotyczących osób z domniemanym problemem alkoholowym) jakie wpłynęły z różnych źródeł do Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w 2007 roku. oraz do 30.11.2008 r.
Powyższa tabela pozwala na stwierdzenie, ze nastąpił znaczny wzrost osób kierowanych do Komisji przez Prokuraturę Rejonową , a są to w większości osoby kierujące pojazdem pod wpływem alkoholu oraz sprawcy przemocy w rodzinie.
Terapia.
Z danych statystycznych na temat pacjentów uzależnionych od alkoholu z terenu miasta Nowego Sącza leczonych w Małopolskim Ośrodku Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Nowym Sączu wynika, że:
w roku 2007 liczba zarejestrowanych:
- z rozpoznaniem uzależnienia od alkoholu (F 10) wynosiła 283 osoby,
- z rozpoznaniem uzależnienia mieszanego (F19) - 9 osób.
Natomiast liczba osób, które rozpoczęły leczenie w programie podstawowym terapii uzależnienia od alkoholu wynosiła 87 osób.
W roku 2008 liczba zarejestrowanych:
- z rozpoznaniem uzależnienia od alkoholu ( F 10) - wynosiła 248 osób,
- z rozpoznaniem uzależnienia mieszanego ( F19 ) - 21 osób.
Liczba osób, które rozpoczęły leczenie w programie podstawowym terapii uzależnienia od alkoholu wynosiła 67 osób
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Miasta Nowego Sącza został opracowany w oparciu o:
1. Ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dn. 26 października 1982 r. (Dz. U. z 2007 r. nr 70 poz. 473 z późn. zmianami).
2. Ustawę o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dn. 29 lipca 2005 r. (Dz. U nr 180 poz. 1493).
3. Ustawę z dn. 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. nr 64 poz. 593 z późn. zmianami).
4. Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. nr 122 poz. 1143 z późn. zmianami).
5. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późniejszymi zmianami).
6. Rekomendacje w sprawie realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych opracowane przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Cel strategiczny Programu.
Zapobieganie powstawaniu nowych problemów uzależnień wśród mieszkańców Nowego Sącza oraz ograniczenie rozmiarów negatywnych skutków o charakterze rodzinnym, społecznym i zdrowotnym związanych z nadużywaniem i uzależnieniem od alkoholu.
Cele szczegółowe Programu.
1. Zmniejszenie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu i innych środków psychoaktywnych .
2. Ograniczenie zaburzeń życia rodzinnego spowodowanych nadużywaniem i uzależnieniem od alkoholu.
3. Monitorowanie zjawisk społecznych związanych z problematyką uzależnień w mieście.
4. Wdrożenie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci młodzieży.
5. Zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu poprzez edukacje publiczną.
6. Przeciwdziałanie naruszeniom prawa w związku z prowadzeniem sprzedaży napojów alkoholowych.
7. Integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym
Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
Partnerzy:
1. Województwo Małopolskie - Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego
ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom, 2. Małopolski Urząd Wojewódzki,
2. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
3. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
4. Ministerstwo Zdrowia,
i inne.
Źródła finansowania programu:
Plan wydatków na realizacje zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych stanowi załącznik do Uchwały Budżetowej Miasta Nowego Sącza na rok 2009.
SPOSÓB REALIZACJI CELÓW SZCZEGÓŁOWYCH.
I. Zmniejszenie rozmiarów uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu i innych środków psychoaktywnych.
Sposób realizacji: Zwiększenie dostępności pomocy psychoterapeutycznej dla osób z problemami alkoholowymi oraz ich rodzin.
Planowane działania:
1. Działania Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miasta Nowego Sącza:
o przyjmowanie przez Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zgłoszeń o osobach nadużywających alkohol,
o posiedzenia Komisji dotyczące przyjmowania osób nadużywających alkohol,
o prowadzenie działań motywujących do podjęcia leczenia odwykowego a także podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w placówce leczenia odwykowego,
o udzielanie porad dla uzależnionych i ich rodzin,
o prowadzenie obsługi biurowej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. Ustala się wynagrodzenie dla członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miasta Nowego Sącza w wysokości 450 zł brutto miesięcznie, a dla przewodniczącego komisji w wysokości 600 zł brutto.
3. Działalność innych podmiotów:
o prowadzenie psychoterapii i porad dla osób uzależnionych i współuzależnionych,
o prowadzenie programów profilaktyczno - edukacyjno - terapeutycznych pozostających w związku z uzależnieniami,
o wspieranie i dofinansowanie działań placówek leczniczych, z wyłączeniem usług finansowanych ramach kontraktów NFZ,
o dofinansowanie zadań skierowanych do mieszkańców Nowego Sącza z zakresu psychoterapii, psychoedukacji oraz psychoprofilaktyki podejmowanych przez Małopolski Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień.
II. Ograniczenie zaburzeń życia rodzinnego spowodowanych nadużywaniem alkoholu.
Sposób realizacji: Udzielanie pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
Planowane działania:
1. Diagnoza problemów przemocy domowej wśród osób zgłaszających się do Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
2. Realizacja programów terapii dla ofiar przemocy domowej oraz programów korekcyjnych dla sprawców przemocy domowej.
3. Prowadzenie hostelu dla ofiar przemocy, umożliwiającego schronienie przed sprawcą.
4. Organizacja pomocy /SOIK/ dla ofiar przemocy w rodzinie oraz dla rodzin osób uzależnionych od alkoholu, w tym:
o Pomoc psychologiczna,
o Pomoc prawna,
o Pomoc pedagogiczna,
o Pomoc socjalna we współpracy z MOPS,
o Opieka lekarska,
o Pokój przesłuchań dla dzieci,
o Prowadzenie grup wsparcia dla rodzin osób uzależnionych, ofiar przemocy,
o Grupa wsparcia dla rodziców dzieci sprawiających trudności wychowawcze,
o Grupa wsparcia dla młodzieży gimnazjalnej z problemami emocjonalnymi.
5. Współpraca z różnymi grupami zawodowymi mającymi kontakt z ofiarami przemocy:
o współpraca z przedstawicielami sądu, prokuratury, policji, pomocy społecznej, Sądeckiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej, instytucji ochrony zdrowia i organizacji pozarządowych w celu podjęcia wspólnych działań na rzecz przeciwdziałania przemocy.
6. Prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej dla pracowników socjalnych, nauczycieli i pedagogów i in. w zakresie przemocy domowej.
6.1 Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym i problemem przemocy w rodzinie oraz w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych.
6.2. Organizowanie lokalnych konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym i wynikającym z tego problemem przemocy.
6.3. Realizacja programów dla rodziców - warsztaty umiejętności rodzicielskich przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.
III. Monitorowanie zjawisk społecznych związanych z problematyką uzależnień w mieście.
Sposób realizacji: diagnoza lokalnych problemów związanych z uzależnieniami.
Planowane działania:
1. Stałe monitorowanie problemu uzależnień poprzez ilościowa analizę uczestników zajęć psychoterapeutycznych, socjoterapeutycznych oraz profilaktycznych realizowanych w ramach niniejszego programu.
2. Przeprowadzenie badań socjologicznych, które pozwolą zanalizować zmieniające się trendy tj. natężenie różnych zjawisk i problemów związanych z uzależnieniami oraz wykluczeniem społecznym. Analiza taka umożliwi podjęcie adekwatnych środków zaradczych, w tym działań profilaktycznych.
IV. Wdrożenie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży
Sposób realizacji: prowadzenie działalności profilaktycznej skierowanej do dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych negatywnymi zjawiskami związanymi z nadużywaniem alkoholu
Planowane działania:
1. Prowadzenie działań profilaktycznych w szkołach celem propagowania zdrowego i trzeźwego stylu życia.
o realizowanie programów profilaktycznych w szkołach jako formy zapobiegania negatywnym zjawiskom społecznym,
o organizacja zajęć edukacyjno - warsztatowych z zakresu zapobiegania uzależnieniom,
o organizacja zajęć wyrównawczych i profilaktycznych dla dzieci ze świetlic środowiskowych,
o edukacja nauczycieli, wychowawców w kierunku budowania nowoczesnych systemów profilaktycznych przeciwdziałających uzależnieniom na terenie szkoły.
2. Prowadzenie działań profilaktyczno-terapeutycznych poza szkołą poprzez:
o finansowanie pracy Zespołu Świetlic Środowiskowych.
o wspieranie działalności świetlic działających przy innych jednostkach oraz organizacjach pozarządowych w oparciu o wyniki konkursu ofert.
Cele ogólne działania świetlic środowiskowych
o dokonywanie pozytywnych zmian w postawach dzieci,
o doskonalenie umiejętności przekazywania własnych poglądów i postaw,
o przekazywanie wiedzy na temat uzależnień oraz wskazywanie możliwości unikania zagrożeń,
o wyrównywanie deficytów edukacyjnych.
Realizacja celów ogólnych świetlic środowiskowych poprzez: o zapewnienie opieki wychowawczej,
o organizację czasu wolnego,
o pomoc w nauce, edukację wyrównawczą,
o rozwój zainteresowań w ramach zajęć tematycznych: plastycznych, muzycznych, sportowych,
o wspieranie w rozwiązywaniu problemów szkolnych, rodzinnych i rówieśniczych,
o kształtowanie postaw społecznych poprzez opiekę nad młodszymi dziećmi, wspólne obchodzenie świąt, zajęcia integracyjne w grupach,
o organizowanie wycieczek krajoznawczo - turystycznych,
o współdziałanie z innymi instytucjami w celu zapewnienia wsparcia materialnego, psychologiczno - pedagogicznego.
2.3 Finansowanie świetlic socjoterapeutycznych, funkcjonujących na terenie miasta w tym: opieka wychowawcza, zajęcia terapeutyczne, prowadzenie zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży wykazujących nadpobudliwość i symptomy niedostosowania społecznego
Cele ogólne działalności świetlic socjoterapeutycznych:
o przekazywanie wiedzy na temat uzależnień,
o wspieranie rozwoju emocjonalnego dziecka,
o pokazywanie perspektyw zdrowego stylu życia i drogi do satysfakcji osobistej,
o bez używania alkoholu i innych środków uzależniających,
o rozwiązywanie konfliktów, radzenie sobie z własną agresją i agresją innych.
Realizacja celów ogólnych świetlic socjoterapeutycznych poprzez pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych, osobistych, zajęcia socjoterapeutyczne w tym:
o indywidualne programy korekcyjne,
o redukcja deficytów edukacyjnych, emocjonalnych, wychowawczych,
o wsparcie w zakresie podstawowych trudności związanych z funkcjonowaniem
w środowisku rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym, o stała współpraca z rodziną dziecka, szkołą, sądem itp.
Ponadto świetlice spełniają funkcje opiekuńczo wychowawcze z programem zajęć rozwijających zainteresowania dziecka, organizują czas wolny, integrują z grupą.
2.4 Zajęcia profilaktyczne prowadzone z dziećmi i młodzieżą zagrożoną uzależnieniami w ramach świetlic Ochotniczych Hufców Pracy
3. Inne formy oddziaływań profilaktycznych.
3.1 Tworzenie możliwości dodatkowych form spędzenia wolnego czasu przez dzieci i młodzież w tym:
o organizacja oraz finansowanie akcji „Bezpieczne Wakacje” oraz „Bezpieczne Ferie”,
o organizacja, dofinansowanie Przeglądu Małych Form Teatralnych pt: „ Przebudzenie”,
o organizacja i finansowanie koncertów i widowisk teatralnych o charakterze profilaktycznym,
o organizacja akcji profilaktycznych, imprez i happeningów promujących zdrowy styl życia,
o dofinansowanie profilaktycznych i terapeutycznych obozów dla dzieci młodzieży,
o dofinansowanie imprez i zajęć sportowych o charakterze profilaktycznym,
V. Zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu.
Sposób realizacji: prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej, podnoszącej kompetencje osób prowadzących działalność profilaktyczną oraz umiejętności społeczne dzieci i młodzieży.
Planowane działania:
1. Warsztaty rozwoju osobowości, treningi komunikacji interpersonalnej, kształcące umiejętności międzyosobowe oraz uczące metod radzenia sobie ze stresem bez sięgania po środki uzależniające.
2. Objęcie stałymi szkoleniami podnoszącymi kwalifikacje z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych pracowników Zespołu Świetlic Środowiskowych oraz innych świetlic funkcjonujących na terenie miasta- zadanie stałe.
3. Objęcie szkoleniami z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych in. uczestniczących
w realizacji GPPiRPA - zadanie stałe. 4. Organizowanie, finansowanie zajęć dla rodziców dzieci uczestniczących w zajęciach świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych, mających na celu podniesienie kompetencji wychowawczych.
5. Prowadzenie szkoleń dla sprzedawców i właścicieli sklepów handlujących napojami alkoholowymi - zadanie stałe.
6. Podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia.
7. Prowadzenie lokalnych kampanii edukacyjnych, związanych z profilaktyką problemów uzależnień, organizowanie festynów, happeningów, pikników, debat w lokalnych mediach, a także udział w ogólnopolskich i regionalnych społecznych kampaniach edukacyjnych dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
8. Działania edukacyjne na rzecz przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców.
9. Opracowywanie materiałów informacyjnych i edukacyjnych, ulotek i innych form służących oddziaływaniom profilaktycznym.
VI. Przeciwdziałanie naruszeniom prawa w związku z prowadzeniem sprzedaży napojów alkoholowych.
Sposób realizacji: Kontrolowanie placówek prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz warunków podanych w zezwoleniu-zwłaszcza w zakresie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych nieletnim.
Planowane działania:
Celem planowanych działań jest stosowanie określonych procedur przy przyznawaniu i cofaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, tworzących podstawy lokalnej polityki wobec łamania obowiązującego prawa. Cel ten realizowany będzie poprzez:
VII. Integracja społeczna osób uzależnionych od alkoholu
Sposób realizacji: wspieranie zatrudnienia socjalnego, umożliwiającego powrót do aktywnego życia zawodowego i społecznego osobom uzależnionym po zakończeniu programu terapii w zakładzie lecznictwa odwykowego oraz osobom zagrożonym uzależnieniem i wykluczeniem społecznym.
Planowane działania:
1. Prowadzenie kursów zawodowych podnoszących oraz zmieniających kwalifikacje zawodowe mężczyzn i kobiet zagrożonych uzależnieniem lub uzależnionych.
2. Indywidualne programy reintegracji społecznej dla osób zagrożonych lub wykluczonych społecznie z powodu uzależnienia.
3. Organizowanie miejsc pracy dla osób uzależnionych po zakończeniu leczenia odwykowego i odbytej terapii w ramach programów terapeutycznych, edukacyjnych i innych realizowanych zgodnie z ustawą o zatrudnieniu socjalnym.
4. Kształcenie umiejętności pełnienia ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom nie podlegającym społecznemu wykluczeniu.
5. Dofinansowanie Programów reintegracji społecznej skierowanych do rodzin osób wykluczonych społecznie.
VIII. Wspomaganie działalności organizacji pozarządowych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Sposób realizacji: Poszczególne zadania gminnego programu mogą być powierzone do realizacji organizacjom pozarządowym pod warunkiem, że spełniają one kryteria merytoryczne i finansowe określone przepisami ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zapewniając tym samym profesjonalny poziom ich realizacji .
Warunkiem włączenia organizacji pozarządowej do realizacji gminnego programu jest odpowiedni zapis w statucie organizacji, który określa zakres zadaniowy w obszarze rozwiązywania problemów alkoholowych.
Planowane działania:
Katalog usług przewidzianych do zlecenia organizacjom pozarządowym i innym podmiotom:
1. Organizowanie letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami.
2. Prowadzenie zajęć terapii indywidualnej i grupowej dla osób uzależnionych.
3. Edukacja publiczna o tematyce uzależnień, przemocy, problemów wychowawczych, realizacja programów edukacyjno – terapeutycznych.
4. Udzielanie pomocy rodzinom, w których występują problemy alkoholowe oraz ofiarom przestępstw będących następstwem nadużywania alkoholu.
5. Prowadzenie zajęć warsztatowych oraz rekreacyjno - sportowych dla dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych uzależnieniami.
6. Organizacja zajęć terapeutycznych i profilaktycznych w świetlicach socjoterapeutycznych i środowiskowych.
7. Podejmowanie działań pomocowych, akcji, konkursów i imprez okolicznościowych mających na celu ograniczenie zjawisk patologicznych.
8. Pobudzanie aktywności społecznej i zawodowej osób wykluczonych społecznie poprzez wspieranie zatrudnienia socjalnego.
9. Prowadzenie programów profilaktycznych w oparciu o wolontariat.
Uzasadnienie
do projektu Uchwały Rady Miasta Nowego Sącza w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2009 r.
Nadużywanie alkoholu jest niezmiennie, jednym z głównych problemów społecznych w Polsce. Posługując się wskaźnikami europejskimi oraz wynikami badań społecznych liczbę osób uzależnionych w Polsce można oszacować na ok. 800 tys. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowym Sączu od stycznia do końca listopada 2008 r. przyjęła 189 osób, które maja problemy z alkoholem-nadużywają go w sposób szkodliwy, bądź kierowane są na terapie odwykową, po diagnozie choroby alkoholowej.
Sądecki Ośrodek Interwencji Kryzysowej odnotował w 2008 r. (do października). 398 przyjęć (konsultacje, porady, interwencje) osób , które mają problem z alkoholem.
Małopolski Ośrodek Profilaktyki i Terapii Uzależnień w Nowym Sączu w trakcie minionego roku zarejestrował 283 osoby z rozpoznaniem uzależnienia od alkoholu
Dane te wskazują, iż problemy alkoholowe w mieście nieustannie należą do ważnych kwestii społecznych, wymagających pracy specjalistów, a także wzmocnionych działań profilaktycznych
Choroba alkoholowa i nadużywanie napojów alkoholowych są źródłem poważnych szkód zdrowotnych pijącego, ale w konsekwencji doprowadza do zaburzeń życia rodzinnego, w tym również do zjawiska przemocy.
Mając na uwadze powyższe, Samorząd Nowego Sącza każdego roku podejmuje działania związane z profilaktyką uzależnień, skierowane przede wszystkim do dzieci i młodzieży, rodzin z problemem uzależnienia oraz osób, które ze względu na uzależnienie zostały wykluczone społecznie. Działania te ujęte zostały w przedłożonym Radzie Miasta programie. Jego podstawowym założeniem jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów uzależnień wśród mieszkańców Nowego Sącza oraz ograniczenie rozmiarów negatywnych skutków o charakterze rodzinnym, społecznym i zdrowotnym związanych z nadużywaniem
i uzależnieniem od alkoholu oraz zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu . Zgodnie z art. 4[1] ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późniejszymi zmianami), prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych , integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gminy, które powinny być realizowane w ramach uchwalanego corocznie przez Radę Miasta Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych W związku z powyższym przedkładam projekt stosownej uchwały .
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UWAGI: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |