Wnioskodawca: Prezydent Miasta/PZJ Data złożenia projektu: 2008-12-08 Data wydania decyzji: 2008-12-08 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: - Komisja Oświaty, Kultury i Sztuki - Komisja Infrastruktury Komunalnej - Komisja Praworządności - Komisja Ochrony Środowiska - Komisja ds. Rodziny - Komisja Budżetowo-Gospodarcza - Komisja Zdrowia i Opieki Społecznej - Komisja Sportu i Turystyki - Komisja ds. Rynku Pracy |
---|
Projekt - druk nr 288 Uchwała Nr ...
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ...
w sprawie: „Strategii Rozwoju Nowego Sącza 2020”.
Na podstawie art. 6 ust. 1 oraz art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Prezydenta Miasta, postanawia, co następuje:
§ 1
Uchwala się Strategię Rozwoju Nowego Sącza 2020 w brzmieniu jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci ważność uchwała nr XXVIII/319/2004 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie: uchwalenia „Strategii rozwoju Nowego Sącza na lata 2004 - 2013”.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miasta Artur Czernecki Uzasadnienie
do uchwały nr …./2008 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia … grudnia 2008 r. w sprawie „Strategii Rozwoju Nowego Sącza 2020”.
Strategia jest nadrzędnym dokumentem strategicznym rozwoju społeczno-gospodarczego Miasta, stanowiącym odniesienie dla innych dokumentów strategicznych i sektorowych programów operacyjnych. Strategia spaja wszelkie działania rozwojowe podejmowane na rzecz poprawy warunków społeczno-gospodarczych Miasta. Jej zadaniem jest odważne, lecz jednocześnie realistyczne zaprogramowanie rozwoju i modernizacji, ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich zasobów i atutów, które Nowy Sącz posiada, na rzecz rozwoju i poprawy poziomu i jakości życia mieszkańców. Strategia stanowi podstawę dla efektywnego wykorzystania przez Miasto środków rozwojowych, zarówno krajowych, jak i z Unii Europejskiej. Strategia wyznacza cele oraz identyfikuje obszary uznane za najważniejsze z punktu widzenia osiągnięcia tych celów, na których koncentrowane będą działania Miasta. W Strategii wyeksponowane zostały priorytety i cele rozwoju Nowego Sącza zbieżne i koherentne z priorytetami i celami rozwoju określonymi w nadrzędnych dokumentach strategicznych. Strategia uwzględnia jednocześnie najważniejsze trendy rozwoju światowej gospodarki oraz cele, jakie stawia Unia Europejska w odnowionej Strategii Lizbońskiej. Strategia nadaje priorytet działaniom, jakie będą podejmowane do 2015 roku w celu realizacji wizji Polski. Priorytety dla Nowego Sącza zamykają się w formule haseł: konkurencyjność gospodarcza – integracja społeczna – potencjał instytucjonalny, którym odpowiadają trzy obszary rozwoju strategicznego – obszar rozwoju gospodarczego, obszar rozwoju społecznego i obszar rozwoju instytucjonalnego. Nawiązują one do najważniejszych wyzwań zawartych w dokumentach strategicznych dla Polski i województwa małopolskiego, a więc została zachowana spójność planowania i programowania rozwoju terytorialnego. Istotną częścią dokumentu są założenia dotyczące ewaluacji i monitoringu Strategii. Konieczność opracowania Strategii wynika z przesłanek związanych ze zmianami sytuacji prawnej w Polsce, takimi jak: - przyjęcie do regulacji krajowych dorobku prawnego Unii Europejskiej, oraz zasad polityki regionalnej Unii Europejskiej, a od 2007 roku zasad polityki spójności.
- wymóg dostosowania założeń Strategii do priorytetów nowego okresu programowania funduszy Unii Europejskiej w celu umożliwienia skuteczniejszego aplikowania i efektywniejszego wykorzystania zewnętrznych, w tym unijnych środków finansowych,
- wymóg dostosowania założeń Strategii do uwarunkowań i reguł rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego wynikających z nadrzędnych dokumentów strategicznych oraz Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Nowego Sącza.
Okres realizacji Strategii został przyjęty na czas do 2020 roku z uwagi na kwalifikowalność wydatków w okres programowania Unii Europejskiej na lata 2007-2013, i ich realizacji - do 2015 roku. Przyjęcie perspektywy czasowej sięgającej 2020 roku pozwala formułować długookresowe cele strategiczne i operacyjne rozwoju Miasta, właściwe metodologicznie i merytorycznie dla dokumentów tego rodzaju, co byłoby utrudnione lub niemożliwe w perspektywie zaledwie siedmioletniej, tj. do 2015 roku. Zakres koniecznych zmian w niniejszym dokumencie w stosunku do Strategii uchwalonej przez Radę Miasta w roku 2004 wpłynął na kształt niniejszej Strategii w sposób na tyle istotny, że dla zachowania systematyki, kompletności, wewnętrznej spójności i logiki dokumentu, a także poprawności metodologicznej, właściwym okazało się opracowanie go w wersji całkowicie nowej. Operowanie jednolitym dokumentem pozwoliło na zachowanie właściwych proporcji treści z zachowaniem wypracowanych hierarchii. Znalazło to swój wyraz w procesie planowania strategicznego, z którego – poza wizją miasta Nowego Sącza i misją Samorządu Nowego Sącza - wywiedziony został całościowy i spójny katalog celów strategicznych i operacyjnych. Przy zachowaniu w/w zasad Strategia przeobrażona została w opracowanie o treści minimalizującej ryzyko jego przedwczesnej dezaktualizacji, w syntetyczny sposób określający oczekiwane kierunki i cele rozwoju zbiegające się w wizji i misji Nowego Sącza. Samorząd podjął wszelkie możliwe działania na rzecz uzyskania jak najszerszego udziału społecznego w pracach nad Strategią, między innymi poprzez przeprowadzenie konsultacji społecznych będących sondażem opinii i postulatów na temat rozwoju Nowego Sącza. Wyniki sondażu opinii mieszkańców znalazły swój wyraz w Strategii. |
UWAGI: |
![]() |