Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Niedziela, 05 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Igor, Apolinary, Placyd, Rajmund

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza V kadencji

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WGM
Data złożenia projektu: 2009-07-03
Data wydania decyzji: 2009-07-14
Status projektu: Projekt podjęty
Komisje opiniujące:
- Komisja Infrastruktury Komunalnej
- Komisja ds. Rodziny
- Komisja Budżetowo-Gospodarcza
- Komisja Statutowo-Prawna
Projekt - druk nr 381
Uchwała Nr ... ... ...
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ... ... ...
 
 
w sprawie: wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Nowy Sącz.
 
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1 i 2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 21 ust. 1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r., o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza Rada Miasta Nowego Sącza uchwala co następuje:
 
§ 1
 
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Nowy Sącz na lata 2009-2014 w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.
 
§ 2.
 
Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
 
§ 3.
 
1.    Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
2.    Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
 
 
Przewodniczący Rady Miasta
Artur Czernecki
 
 
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr ... ... ...
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ... ... ...
 
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY NOWY SĄCZ
 
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Nowy Sącz stanowi średniookresowy, 6-letni dokument planistyczny, stanowiący o racjonalnym i efektywnym gospodarowaniu zasobem mieszkaniowym znajdującym się w posiadaniu gminy Nowy Sącz.
 
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r., o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 31, poz. 266 z późn. zm.)  zwana w dalszej części programu - ustawą o ochronie praw lokatorów - nakłada na gminy wymóg uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania swoim zasobem mieszkaniowym (art. 21).
 
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Nowy Sącz zawiera przewidywane działania miasta na lata 2009 - 2014 zmierzające do realizacji zapisów wyżej wymienionej ustawy z uwzględnieniem możliwości finansowych budżetu miasta, a także określa sposoby pozyskania lokali mieszkalnych do mieszkaniowego zasobu gminy, zwiększenie efektywności wykorzystania istniejącego zasobu mieszkaniowego oraz działania nakierowane na poprawę stanu technicznego i standardu lokali mieszkalnych.
 
ROZDZIAŁ I
 
PROGNOZA DOTYCZĄCA WIELKOŚCI ORAZ STANU TECHNICZNEGO ZASOBU MIESZKANIOWEGO GMINY NOWY SĄCZ W POSZCZEGÓLNYCH LATACH, Z PODZIAŁEM NA LOKALE SOCJALNE I POZOSTAŁE LOKALE MIESZKALNE
 
 
1. Zasób mieszkaniowy gminy Nowy Sącz, pozostałe budynki i lokale zarządzane lub współzarządzane przez miasto.
 
W skład zasobu mieszkaniowego gminy Nowy Sącz wchodzą lokale stanowiące własność gminy, komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy Nowy Sącz, z wyjątkiem należących do Towarzystwa Budownictwa Społecznego, a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów.
 
Według stanu na dzień 1 maja 2009 r., zasób mieszkaniowy gminy Nowy Sącz obejmuje łącznie 151 budynków, przy czym 21 to obiekty , w których znajdują się wyłącznie lokale niemieszkalne. W pozostałych 130. budynkach znajdują się łącznie 893 lokale mieszkalne.
 
 
Wykaz lokali stanowiących mieszkaniowy zasób gminy  Nowy  Sącz
Tab. Nr 1
Lp.
Status prawny budynku
Ilość budynków
Ilość lokali mieszkalnych
ogółem
W tym budynki z lokalami mieszkalnymi
 
Ogółem
W tym wydzielone lokale socjalne
1.
Własność gminy
54
40
316
150
2.
Wspólnoty mieszkaniowe
94
87
574
0
3.
Własnościowe prawo do lokalu w spółdzielni mieszkaniowej
3
3
3
0
RAZEM
151
130
893
150
 
 
Do zasobu mieszkaniowego gminy Nowy Sącz nie należą lokale mieszkalne w budynkach stanowiących własność Sądeckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego sp. z o.o. w Nowym Sączu , jednak w dyspozycji gminy pozostaje łącznie 81 lokali w tych zasobach które wybudowane były ze współudziałem środków budżetu miasta (30%) . Do zasobu gminy Nowy Sącz nie należą także lokale którymi gmina Nowy Sącz zarządza bez zlecenia, a także lokale mieszkalne w budynkach, których gmina Nowy Sącz jest współwłaścicielem w ułamkowych częściach. Wg stanu na dzień 1.05.2009 r., gmina Nowy Sącz zarządza łącznie 12 budynkami, które stanowią ułamkową współwłasność gminy Nowy Sącz i innych osób oraz 9 budynkami na zasadach określonych w art. 752 - 757 Kodeksu cywilnego.
 
 
Wykaz lokali nie stanowiących mieszkaniowego zasobu gminy Nowy Sącz, którymi zarządza lub współzarządza gmina
Tab. Nr 2
Lp
Status prawny budynku
Ilość budynków
Ilość lokali mieszkalnych
1.
Współwłasność gminy
12
67
2.
Budynki których gmina nie jest właścicielem, ani współwłaścicielem - zarządzane w trybie art. 752. KC - tzn. prowadzenie cudzych spraw bez zlecenia
9
41
RAZEM
21
108
 
 
2.  Ocena stanu technicznego mieszkaniowego zasobu gminy Nowy Sącz
 
 
Struktura budynków według wieku:
Tab. Nr 3
Lp.
Wiek budynku
Ilość
%
1
Do 50 lat
65
43
2
Od 50 – 100 lat
55
36
3
Powyżej 100 lat
31
21
RAZEM
151
100
 
Ocena struktury wiekowej budynków potwierdza, że konieczne jest odnowienie zasobu mieszkaniowego gminy Nowy Sącz i wskazuje na konieczność zabezpieczania środków finansowych na realizację tego celu, a także na wydatki na utrzymanie istniejącego zasobu mieszkaniowego w zadowalającym stanie technicznym.
 
Z wiekiem budynków związany jest ich standard. Ponad 300 mieszkań komunalnych posiada obniżony standard wyposażenia technicznego, przy czym aż 101 to lokale bez podstawowych elementów tego wyposażenia, jakimi są łazienka lub wc.
 
Struktura lokali mieszkalnych w zasobie lokalowym gminy Nowy  Sącz według standardu wyposażenia technicznego, z uwzględnieniem ilości mieszkań i powierzchni użytkowej
 
Tab. Nr 4
Wyszczególnienie
ilość mieszkań
Powierzchnia ogółem
Udział pod względem ilości
udział pod względem powierzchni
Pełny standard ( łazienka, wc, gaz lub en. elektryczna, centr. ogrzew., instalacja wod.-kan.) - 5 elementów wyposażenia technicznego
587
24 697,74
65,73%
60,21%
Bez 1 elementu wyposażenia technicznego
139
8 855,35
15,57%
21,59%
Bez 2 elementów wyposażenia technicznego
67
3 371,04
7,50%
8,22%
Bez 3 elementów wyposażenia technicznego
46
2 183,01
5,15%
5,32%
Tylko instalacja wod. - kan.
54
1 913,51
6,05%
4,66%
RAZEM
893
41 458,94
100,00%
100,00%
 
 
Struktura budynków według oceny stanu technicznego:
 
Dokonując oceny stanu technicznego budynków znajdujących się w zasobie mieszkaniowym gminy Nowy Sącz przyjęto następujące kryteria:
 
stan techniczny - do rozbiórki
przeznaczone lub kwalifikujące się do rozbiórki (remont jest niemożliwy lub nieopłacalny)
stan techniczny - zły
istnieje pilna potrzeba wykonania remontu (wymiany) co najmniej jednego z elementów budynku (np.: pokrycia dachu, elementów konstrukcyjnych, instalacji)
stan techniczny -średni
w najbliższym czasie (do 2 lat) należy dokonać remontu co najmniej jednego
z elementów budynku (np.: pokrycia dachu, elementów konstrukcyjnych, instalacji)
stan techniczny - dobry
nie zachodzi potrzeba wykonania remontu budynku do następnego przeglądu technicznego
Ocena stanu technicznego budynków, stanowiących własność gminy Nowy Sącz, według ilości
 
Tab. Nr 5

własność
stan techniczny -do rozbiórki
stan techniczny - zły
stan techniczny -średni
stan techniczny - dobry
gmina Nowy Sącz
0
5
10
39

3. Monitoring potrzeb mieszkaniowych

3a. Struktura gospodarstw domowych oczekujących na mieszkania komunalne lub socjalne
 
Na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych w ramach zasobu mieszkaniowego gminy Nowy Sącz, według stanu na dzień 1.05.2009r., oczekuje łącznie 180 gospodarstw domowych oraz 88 gospodarstw domowych objętych eksmisyjnym wyrokiem sądowym z prawem do lokalu socjalnego. Przez gospodarstwo domowe rozumie się osoby lub rodziny wspólnie ubiegające się o najem lokalu mieszkalnego z mieszkaniowego zasobu gminy Nowy Sącz.
 
W tabelach poniżej przedstawiono strukturę tych gospodarstw z podziałem na tytuł uprawnienia do ubiegania się o najem lokalu z zasobu mieszkaniowego miasta oraz wielkość gospodarstwa domowego:
 
1. osoby zamieszkujące na podstawie tytułu prawnego powstałego przed dniem 11.11.1994 r., w budynkach stanowiących własność osób fizycznych (tzw. szczególny tryb najmu)
 
 
Lp.
Struktura rodziny
Ilość wniosków ogółem
w tym:
zakwalifikowane na lokale socjalne
1
Osoby samotne
12
0
2
Rodziny dwuosobowe
6
2
3
Rodziny trzyosobowe
10
4
4
Rodziny czteroosobowe
7
2
5
Rodziny pięcioosobowe
5
1
6
Rodziny sześcioosobowe i większe
3
1
RAZEM
43
10
 
 
2. osoby zamieszkujące w budynkach prywatnych na podstawie umów najmu zawartych po 11.11.1994 r., (tzw. najem kodeksowy)
 
 
Lp.
Struktura rodziny
Ilość wniosków ogółem
w tym:
zakwalifikowane na lokale socjalne
1
Osoby samotne
11
3
2
Rodziny dwuosobowe
9
2
3
Rodziny trzyosobowe
10
3
4
Rodziny czteroosobowe
4
2
5
Rodziny pięcioosobowe
8
6
6
Rodziny sześcioosobowe i większe
8
5
RAZEM
50
21

3. pozostałe przypadki spełniające kryterium trudnych warunków mieszkaniowych w rozumieniu uchwały nr XXVII/341/2008 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 27.05.2008 r., w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy  Nowy Sącz

 Lp.
Struktura rodziny
Ilość wniosków ogółem
w tym:
zakwalifikowane na lokale socjalne
1
Osoby samotne
21
16
2
Rodziny dwuosobowe
13
4
3
Rodziny trzyosobowe
17
11
4
Rodziny czteroosobowe
19
8
5
Rodziny pięcioosobowe
11
8
6
Rodziny sześcioosobowe i większe
6
5
RAZEM
87
52

4.  osoby wobec których została orzeczona eksmisja z prawem do lokalu socjalnego 
 

Lp.
Struktura rodziny
Ilość wniosków ogółem
 
 
 
 
1
Osoby samotne
17
 
2
Rodziny dwuosobowe
10
 
3
Rodziny trzyosobowe
13
 
4
Rodziny czteroosobowe
12
 
5
Rodziny pięcioosobowe
14
 
6
Rodziny sześcioosobowe i większe
22
 
RAZEM
88
 

 
3b. Procentowy udział oczekujących na wynajem lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy Nowy Sącz ze względu na wielkość gospodarstwa domowego
 
Analiza danych z powyższego wykresu wskazuje, że na lokale socjalne w związku z realizacją wyroków sądowych oczekuje ok. 25% rodzin 6-osobowych i większych, podczas gdy o najem lokalu na zasadach ogólnych, tą grupę reprezentuje niecałe 10% wnioskodawców. Wskaźniki te determinują wielkość lokali mieszkalnych, jakie niezbędne są dla zrealizowania wniosków.
 
Szacuje się, że średniorocznie przyjmowanych jest do realizacji 40 wniosków o najem lokalu ze względu na trudne warunki mieszkaniowe i materialne oraz 10-15 wyroków sądowych zobowiązujących gminę do wskazania zobowiązanym lokali socjalnych.
 
4. Prognoza wielkości zasobu mieszkaniowego w poszczególnych latach
 
Do rozwiązywania problemów mieszkaniowych konieczne jest posiadanie przez miasto odpowiedniego do potrzeb zasobu  mieszkaniowego. Musi on pozwalać zaspokoić, na poziomie umożliwiającym realizację ustawowych zadań gminy, potrzeby w zakresie zabezpieczania lokali socjalnych na realizację wyroków sądowych, lokali zamiennych a także zaspokajania potrzeb mieszkaniowych rodzin najuboższych. W tym celu niezbędne jest pozyskiwanie mieszkań do zasobu i realizacji zadania własnego gminy poza zasobem, np.: na zasadach wynajmu, a także racjonalizacja gospodarowania istniejącym zasobem gminy, np.: w zakresie odzyskiwania lokali mieszkalnych w przypadkach, gdy ich najemcy posiadają możliwości zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych swoich rodzin poza zasobem mieszkaniowym gminy.
 
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o ochronie praw lokatorów, lokale mieszkalne pozostające w zasobach gminy Nowy Sącz, z wyłączeniem lokali socjalnych, wynajmowane są na czas nieokreślony.
 
Gmina odzyskuje w ciągu roku około 20 lokali mieszkalnych. Liczba odzyskiwanych lokali mieszkalnych w ramach istniejącego zasobu mieszkaniowego zabezpiecza w 10% zapotrzebowanie gminy na realizowanie ustawowego obowiązku zapewniania lokali socjalnych, lokali zamiennych oraz mieszkań dla gospodarstw domowym o niskich dochodach.
 
Prognoza dotycząca wielkości zasobu mieszkaniowego gminy  Nowy  Sącz w latach
2009 - 2014 przedstawia się następująco:
Tab. Nr 6
L a t a
Zasób mieszkaniowy
U w a g i
Początek
Roku
Koniec roku
Rok 2009
902
916
Zakup lokali mieszkalnych
+34
Sprzedaż lokali
- 20
Rok 2010
916
972
Inwestycja ul. Zawiszy Czarnego
+56
Pozyskanie lokali w STBS sp. z o.o.
+20
Sprzedaż lokali
- 20
Rok 2011
972
972
Pozyskanie lokali 
w STBS sp. z o.o.
+20
Sprzedaż lokali
- 20
Rok 2012
972
952
Sprzedaż lokali
- 20
Rok 2013
952
932
Sprzedaż lokali
- 20
Rok 2014
932
912
Sprzedaż lokali
- 20
 
 
ROZDZIAŁ II
 
PLANOWANA SPRZEDAŻ LOKALI MIESZKALNYCH W POSZCZEGÓLNYCH LATACH
 
Sprzedaż lokali mieszkalnych następuje na podstawie uchwały nr XI/149/2007 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 12 czerwca 2007 r., w sprawie zasad nabywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, najmu lokali użytkowych, w tym garaży oraz zasad udzielania bonifikat ( Dz. Urzędowy Woj. Małopolskiego Nr 620, poz. 4106 z późn. zm.).Zgodnie z tym zasadami sprzedaży nie podlegają lokale mieszkalne:
 
1)   w budynkach przeznaczonych do rozbiórki oraz w budynkach, których stan zużycia technicznego ustalony przez rzeczoznawcę przekracza 70%,
2)   w budynkach, w których przewidywana jest zmiana funkcji na handlowo - usługową lub administracyjną,
3)   w budynkach, w których łączna powierzchnia użytkowa lokali o innym przeznaczeniu niż mieszkalne jest większa niż łączna powierzchnia lokali mieszkalnych,
4)   dla których ustalono czynsz na warunkach rynkowych lub czynsz odpowiadający stawce czynszu za lokal socjalny,
5)   w budynkach, w których mają siedzibę komórki organizacyjne Urzędu Miasta Nowego Sącza lub jednostek organizacyjnych miasta,
6)   w budynkach stanowiących w całości własność gminy Nowy Sącz położonych
w Rynku ,
7)   w budynkach wzniesionych lub nabytych oraz lokale nabyte z udziałem środków
z budżetu miasta po 1980r.
 
Z grupy lokali, które mogą by sprzedane, przeznacza się do sprzedaży w pierwszej kolejności:
 
- lokale mieszkalne w budynkach wspólnot mieszkaniowych, które są ostatnimi lub dwoma ostatnimi lokalami w budynku mieszkalnym nie będącym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym,
-  w przypadku nieskorzystania przez najemców lokali opisanych w pkt 1 z prawa pierwszeństwa do ich nabycia lokale te, po wypowiedzeniu najemcom umów najmu w trybie art. 21 ust. 4 i 5 ustawy o ochronie praw lokatorów, przeznacza się do zbycia w trybie przetargu. Uzyskane ze sprzedaży środki finansowe planuje się przeznaczyć na pozyskiwanie nowych lokali mieszkalnych,
-  lokale mieszkalne w budynkach wspólnot mieszkaniowych, gdy analiza ekonomiczna wskazuje na celowość podjęcia takiej decyzji.
 
ROZDZIAŁ III
 
ANALIZA POTRZEB ORAZ PLANY REMONTÓW I MODERNIZACJI WYNIKAJĄCE ZE STANU TECHNICZNEGO BUDYNKÓW I LOKALI
 
Stan techniczny zasobu mieszkaniowego uzależniony jest od stanu technicznego wielu budynków, przeprowadzonych w przeszłości remontów oraz stanu jego utrzymania. Należy stwierdzić, że stan techniczny budynków jest średni, co wynika bezpośrednio z ich wieku i niedostatecznej ilości środków finansowych przeznaczanych w przeszłości na remonty.
 
Stan techniczny budynków lub poszczególnych elementów wskazuje na konieczność przeprowadzania remontów i modernizacji w zakresie remontów elewacji, dachów, instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz niezbędnych remontów wewnątrz lokali obciążających właściciela.
 
Analiza elementów konstrukcji wielu budynków, w których znajduje się zasób mieszkaniowy, wskazuje, że stosowane w trakcie ich budowy technologie obecnie powodują konieczność poniesienia nakładów na ich modernizacje:
 
1) priorytetowo wykonuje się remonty przeprowadzane na podstawie art. 70. Prawa budowlanego tj. wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w szczególności instalacji elektrycznej, drożności przewodów wentylacyjnych dymowych i spalinowych,
2) za standard docelowy uznaje się prowadzenie działań zmierzających do poprawy warunków technicznych i funkcjonalności zasobu zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a nie remontów o charakterze zachowawczym,
3) w celu utrzymania należytego stanu technicznego budynków w szczególności wykonuje się remonty wynikające z analizy potrzeb, które obejmą zwłaszcza:
 
-   termomodernizację budynków ze szczególnym uwzględnieniem docieplenia ścian i stropów oraz wymiany stolarki,
-  modernizację instalacji wentylacyjnej,
-  modernizacje instalacji grzewczych (wymiana systemów ogrzewania z węglowego na ciepło dostarczane centralnie lub indywidualne gazowe lub elektryczne),
- remonty instalacji wodno - kanalizacyjnej i elektrycznej,
- rewitalizację zabytkowych elewacji.
 
Przeprowadzona analiza wskazuje, że koniecznych napraw głównych wymaga co najmniej 51 nieruchomości. Koszt wymaganych prac remontowych szacuje się na kwotę przekraczającą 3.200.000 zł. Kwota ta nie obejmuje prac związanych z bieżącym utrzymaniem zasobu mieszkaniowego lub pracami związanymi z przystosowaniem lokalu dla przyszłego najemcy.
 
 
Planowany sposób wykorzystania przewidywanych środków finansowych na poszczególne zadania remontowe - procentowo w stosunku do przekazanej kwoty
Tab. Nr 7
Lp.
Nazwa zadania
2009
2010
2011
2012
2013
2014
1
Roboty zduńskie, remonty kominów itp.
2
2
 
2
 
2
2
2
2
Remonty instalacji elektrycznej
4
4
4
4
4
4
3
Remonty instalacji wod. – kan.
3
3
3
3
3
3
4
Wymiana stolarki
11
11
5
5
5
5
5
Modernizacje ogrzewania
4
4
10
10
10
10
6
Elewacje – prace termomodernizacyjne
30
30
15
20
20
20
7
Roboty dekarskie
15
15
10
10
10
10
8
Remonty w lokalach mieszkalnych
10
10
25
25
25
25
10
Remonty elementów konstrukcyjnych budynków
21
21
26
21
21
21
 
ROZDZIAŁ IV
 
ZASADY POLITYKI CZYNSZOWEJ
 
1. Planuje się, że polityka czynszowa gminy powinna zmierzać w kierunku ustalenia takiego poziomu stawki czynszowej, by dochody z czynszów najmu lokali zapewniały pokrycie wydatków związanych z ich utrzymaniem.
 
2. Kalkulując wysokość stawki czynszowej bierze się pod uwagę w szczególności koszty:
 
- konserwacji, utrzymania należytego stanu technicznego nieruchomości oraz przeprowadzonych remontów,
- zarządzania nieruchomością,
- utrzymania pomieszczeń wspólnego użytkowania, windy, anteny zbiorczej, domofonu oraz zieleni,
- ubezpieczenia nieruchomości.
 
3. Oprócz czynszu najemcy lokali mieszkalnych zobowiązani są do uiszczania opłat niezależnych od właściciela, gdy nie mają oni zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą usług. Przez opłaty niezależne od właściciela należy rozumieć: opłaty za dostawy do lokalu energii (cieplnej i elektrycznej) gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów
i nieczystości stałych, a także opłat za wodomierz i energię elektryczną
w pomieszczeniach piwnicznych.
 
4. Wprowadza się następujące rodzaje miesięcznych stawek czynszów za 1 m² powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych należących do mieszkaniowego zasobu gminy
Nowy Sącz:
 
a) stawka czynszu za najem lokalu mieszkalnego zawarty na czas nieoznaczony,
b) stawka czynszu za najem lokalu socjalnego. Stawka czynszu nie może przekraczać połowy stawki najniższego czynszu obowiązującego w mieszkaniowym zasobie gminy,
c) stawka czynszu wolnego ustalonego w przetargu na najem lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 m², gdy do ich wynajęcia zastosowano zasady określone w uchwale Nr XXVII/341/2008 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 27 maja 2008 r., w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Miasta Nowego Sącza.
 
5. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ochronie praw lokatorów wysokość miesięcznej stawki bazowej czynszu najmu za 1 m² powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ustala Prezydent Miasta z uwzględnieniem czynników podwyższających lub obniżających stawkę bazową czynszu.
 
6. Stawkę bazową czynszu określoną w pkt. 5 ustala się dla lokalu o pełnym standardzie. Przez lokal o pełnym standardzie rozumie się lokal posiadający pięć następujących elementów wyposażenia technicznego: instalacja wodociągowo - kanalizacyjna, instalacja centralnego ogrzewania (indywidualna lub zasilana z kotłowni zewnętrznych), instalacja gazowa lub energia elektryczna wykorzystywana dla celów bytowych, łazienka i wc.  
7. Czynniki podwyższające lub obniżające wysokość stawki bazowej czynszu:
 
Lp.
Rodzaj czynnika
% obniżenia / podwyższenia stawki czynszowej
1.
Wyposażenie budynku i lokalu w urządzenia techniczne i instalacje:
 
-    brak 1 elementu wyposażenia technicznego
-    brak 2 elementów wyposażenia technicznego
-    brak 3 elementów wyposażenia technicznego
-    brak 4 elementów wyposażenia technicznego
-    tylko instalacja wodociągowo - kanalizacyjna
 
 
- 10%
- 20%
- 30%
- 40%
 - 50 %
2.
Położenie lokalu:
 
- w budynkach przy ulicach: Rynek, Św. Ducha, Ks. Kard. Wyszyńskiego,
P. Skargi, Franciszkańskiej, Pl. 3 Maja, Kazimierza Wielkiego, Bóżniczej, Berka Joselewicza, Tymowskiego, Romanowskiego, Piastowskiej, Pijarskiej, Hoffmanowej, Dunajewskiego, Szwedzkiej, Wałowej, Sobieskiego, Lwowskiej do mostu na Kamienicy, Jagiellońskiej (do skrzyżowania z ul. Konarskiego), Konarskiego, Długosza ( do skrzyżowania z ul. Konarskiego), Narutowicza, Wąsowiczów, Wazów, Wąskiej
 
- powyżej V kondygnacji w domu bez windy
 
 
 
 
 
 
 
 
+ 5 %
 
- 5 %
3.
Potwierdzony decyzją administracyjną właściwego organu zły stan techniczny budynku lub lokalu  wymagających jego wyłączenia z użytkowania
 
- 40%
 
 8. Obniżenie lub podwyższenie stawki bazowej następuje poprzez zsumowanie wszystkich czynników podwyższających i obniżających stawkę bazową z tym, że obniżenie nie może przekroczyć 50% tej stawki, choćby zsumowanie wszystkich czynników występujących w lokalu mających wpływ na jej wysokość dawało wartość większą.
 
9. Podwyżki stawek czynszowych mogą być dokonywane jeden raz w roku, przy czym w przypadku podjęcia decyzji o zastosowaniu podwyżki nie powinna być ona niższa niż średnioroczny wskaźnik inflacji za rok poprzedni.
 
10. Zasady stosowania obniżenia lub podwyższenia stawki bazowej czynszu nie mają zastosowania do stawek czynszu określonych w pkt 4 lit. b) i c).
 
ROZDZIAŁ V
 
WARUNKI STOSOWANIA OBNIŻEK CZYNSZU NALICZONEGO WEDŁUG OBOWIĄZUJĄCYCH STAWEK W STOSUNKU DO NAJEMCÓW O NISKICH DOCHODACH
 
1.    Prezydent Miasta może, na wniosek najemcy lokalu, w którym czynsz jest równy lub wyższy niż 3% wartości odtworzeniowej lokalu, wyrazić zgodę na obniżenie czynszu
z zachowaniem zasad określonych poniżej.
2.    O obniżkę, o której mowa w pkt. 1 mogą ubiegać się najemcy, których średni miesięczny dochód na 1 członka rodziny w okresie 3 miesięczny poprzedzających datę złożenia wniosku nie przekracza:
a) w gospodarstwie jednoosobowym 175% kwoty najniższej emerytury,
b) w gospodarstwie wieloosobowym 125% kwoty najniższej emerytury.
 
3.    Przy zawieraniu ugody dotyczącej obniżenia czynszu uwzględnia się kwotę najniższej emerytury obowiązującą w dniu złożenia wniosku, ogłaszaną przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 94 ust. 2 pkt. 1 lit. a) ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r., o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 39, poz. 353, z późn. zm.).
 
4.    Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego oraz zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r.
 
5.    Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 hektara przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r., o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r., Nr 94, poz. 431, z późn. zm.).
 
6.    Najemcy spełniający kryteria określone w punkcie:
 
2a) mogą ubiegać się o obniżkę czynszu do  30% kwoty naliczenia,
2b) mogą ubiegać się o obniżkę czynszu do 50% kwoty naliczenia.
 
7.    Obniżkę czynszu przyznaje się na okres 12 miesięcy. W przypadku, gdy utrzymujący się niski dochód gospodarstwa domowego to uzasadnia. Prezydent Miasta, na wniosek najemcy, może udzielić obniżki czynszu na kolejne okresy 12-miesięczne.
 
8.    Obniżki czynszu nie dotyczą najemców:
-     wynajmujących lokale na zasadzie czynszu wolnego,
-     najemców posiadających zaległości czynszowe przekraczające 3 pełne okresy rozliczeniowe,
-     najemców nie wywiązujących się z obowiązków utrzymania lokalu w należytym stanie technicznym i naruszających zasady porządku domowego,
-     najemców lokali socjalnych.
 
 ROZDZIAŁ VI
 
SPOSÓB I ZASADY ZARZĄDZANIA LOKALAMI I BUDYNKAMI WCHODZĄCYMI W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU
GMINY NOWY SĄCZ
 
1.      Czynności zarządzania budynkami i lokalami mogą być zlecane firmom zewnętrznym na okresy nie dłuższe niż trzy lata. Wybór usługodawcy będzie następował w drodze przetargu realizowanego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Czynności zarządzania może wykonywać także gmina samodzielnie lub przez własną jednostkę organizacyjną.
2.       W latach 2010 - 2012 czynności zarządzania lokalami i budynkami w ramach gminnego zasobu mieszkaniowego będą realizowane przez zarządcę wyłonionego
w przetargu.
 
ROZDZIAŁ VII
 
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ ORAZ WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH
 
Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej w latach 2009 - 2014 jest budżet miasta, zasilany wpływami z czynszów najmu za lokale mieszkalne i użytkowe,  opłat z tytułu reklam,  ze sprzedaży lokali mieszkalnych, a także środki zewnętrzne.
 
Kierując się tym, że:
 
-  polityka czynszowa prowadzona będzie zgodnie z zasadami określonymi w     rozdziale V z uwzględnieniem zmiany wielkości  zasobu,
-  wpływy z wynajmu lokali będą rosły średnio o 2% rocznie,
-  wpływy z reklam utrzymają się na stałym poziomie, 
-  wpływy ze sprzedaży mieszkań - 400.000 zł rocznie, 
 
szacuje się, że w latach 2009-2014 osiągnięte zostaną następujące wpływy na sfinansowanie gospodarki mieszkaniowej:
 
tys. zł                                                                                                                                                       Tab. Nr 8
Lp.
Wpływy
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
1
Wpływy z najmu lokali
2 431,33
2 553,28
2 576,58
2 590,34
2 603,62
2 616,39
2 628,64
3
Reklamy
12,71
12,71
12,71
12,71
12,71
12,71
12,71
5
Sprzedaż mieszkań
163,83
400,00
400,00
400,00
400,00
400,00
400,00
 
RAZEM
2 607,87
2 965,99
2 989,29
3 003,05
3 016,33
3 029,10
3 041,35
 
 
ROZDZIAŁ VIII
 
WYSOKOŚĆ WYDATKÓW W KOLEJNYCH LATACH, Z PODZIAŁEM NA KOSZTY BIEŻĄCEJ EKSPLOATACJI, REMONTÓW, MODERNIZACJI BUDYNKÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD MIESZKANIOWEGO ZASOBU GMINY, ZARZĄDU NIERUCHOMOŚCIAMI WSPÓLNYMI I INWESTYCJI
 
Działania mające na celu poprawę warunków mieszkaniowych powinny przede wszystkim zmierzać w kierunku pozyskiwania lokali mieszkalnych w formie ich nabywania, budowy, najmu. W latach objętych programem planuje się pozyskać do zasobu miasta ok. 90 lokali mieszkalnych oraz ok. 40 lokali mieszkalnych przeznaczonych na wynajem między innymi w zasobach Sądeckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego. W prognozowanym okresie kontynuowane będą działania mające na celu maksymalizację efektywności wykorzystywania istniejącego zasobu mieszkaniowego poprzez zwiększenie skuteczności odzyskiwania lokali mieszkalnych.
 
Przyjmując , że:
 
- planowane koszty bieżącego utrzymania (zarządzania) zasobu mieszkaniowego nie ulegną zasadniczej zmianie w stosunku do dotychczas ponoszonych,
 
- nakłady ponoszone w latach 2009 - 2014 na remonty mieszkań nie ulegną zmianie,
 
- realizowana będzie polityka pozyskiwania do zasobu miasta lokali w drodze nabywania i budowy nowych lokali socjalnych,
 
 
zakłada się, że koszty utrzymania zasobu z uwzględnieniem nakładów inwestycyjnych będą kształtowały się na następującym poziomie:
 
 
tys. zł                                                                                                                                                                       Tab. Nr 9
Lp.
Koszty
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
1
Zarządzanie lokalami komunalnych
1 034,06
1 044,40
1 054,84
1 065,39
1 076,05
1 086,81
1 097,68
2
Remonty budynków wraz z funduszem remontowym WM
1 743,38
1 760,81
1 778,42
1 796,21
1 814,17
1 832,31
1 850,63
 
RAZEM
2 777,44
2 805,21
2 833,26
2 861,60
2 890,22
2 919,12
2 948,31
 
ROZDZIAŁ IX
 
INNE DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU POPRAWĘ WYKORZYSTANIA I RACJONALIZACJĘ GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY NOWY SĄCZ
 
Do najpilniejszych działań, innych niż wskazane w rozdziałach poprzedzających,  należy podejmowanie remontów kapitalnych zasobu i realizowanie inwestycji mieszkaniowych w zakresie pozyskiwania lokali mieszkalnych na poziomie zapewniającym realizację wniosków o najem.
 
Z analizy planowanych przychodów z zasobu komunalnego oraz przewidywanych wydatków związanych z jego utrzymaniem wynika, że wpływy pokrywają tylko koszty bieżącego utrzymania oraz drobnych remontów tych zasobów. Działania inwestycyjne wymagają dodatkowego zasilenia z zewnętrznych źródeł finansowania.
 
W celu efektywnego działania w zakresie realizacji zadania pn.: „zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej” konieczne jest realizowanie działań, które pozwolą na zwiększenie ilości dysponowanych lokali mieszkalnych. Cel ten będzie spełniony przez podjęcie takich działań jak:
 
-      nabywanie nieruchomości gruntowych i lokalowych,
-      budowa mieszkań socjalnych,
-      adaptacja istniejącego zasobu na cele mieszkalne,
-      długoterminowe kontrakty w zakresie wynajmu lokali mieszkalnych,
-      wieloletnie kontrakty w zakresie budownictwa mieszkaniowego w ramach       partnerstwa publiczno - prywatnego.
 
Dla skutecznego wykonania zamierzeń zawartych w niniejszym programie, w szczególności w zakresie zracjonalizowania i poprawy wykorzystania mieszkaniowego zasobu gminy Nowy Sącz przewiduje się:
 
1. sporządzenie wykazu terenów stanowiących własność gminy, które będą mogły być przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe realizowane przez gminę i inne podmioty, z którymi gmina nie wyklucza współpracy w tym zakresie,
2. sporządzenie wykazu nieruchomości, które mogą zostać objęte programem adaptacji na cele mieszkaniowe,
3. rozpoznanie możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych na realizację zamierzeń zawartych w niniejszym programie,
4. zacieśnienie współpracy z Sądeckim Towarzystwem Budownictwa Społecznego spółka z o.o. i spółdzielniami mieszkaniowymi w zakresie pozyskiwania lokali,
5. regulacja stanów prawnych we wspólnotach mieszkaniowych, w których gmina posiada mniej niż 15% udziałów w nieruchomości wspólnej, w nieruchomościach, których Miasto jest współwłaścicielem, a także nieruchomościach dla których prowadzony jest przez miasto zarząd bez zlecenia, poprzez:
a) sprzedaż mieszkań we Wspólnotach Mieszkaniowych, w których gmina posiada mniej niż 15% udziałów w nieruchomości wspólnej ich najemcom,
a w przypadku odmowy - wykwaterowanie ich do lokali zamiennych i sprzedaż lokali w drodze przetargu,
b)  sprzedaż w drodze przetargu udziałów we współwłasnościach,
c) prowadzenie postępowań zmierzających do zniesienia współwłasności,
d) opracowaniu zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność osób trzecich, dla których gmina prowadzi zarządzanie rzeczą cudzą bez zlecenia,
e) podjęcie działań mających na celu ustalenie właścicieli prywatnych budynków, dla których miasto realizuje zarządzanie, celem przekazania zarządu i zwolnienia gminy z obowiązku prowadzenia cudzej sprawy bez zlecenia.
 
 
Poniżej przedstawiono tabelaryczne podsumowanie wskaźników i wielkości dotyczących zasobu mieszkaniowego i ich zmian w okresie objętym prognozą:
 
tys. zł                                                                                                                                                                     Tab. Nr 10
Wyszczególnienie
2008 wykonanie
2009
2010
2011
2012
2013
2014
WPŁYWY
2 607,87
2 965,99
2 989,29
3 003,05
3 016,33
3 029,10
3 041,35
KOSZTY ogółem
2 777,44
2 805,21
2 833,26
2 861,60
2 890,22
2 919,12
2 948,31
w tym:
 
 
 
 
 
 
 
koszty bieżącego utrzymania zasobu
1 034,06
1 044,40
1 054,84
1 065,39
1 076,05
1 086,81
1 097,68
remonty wraz z funduszem remontowym WM
1 743,38
1 760,81
1 778,42
1 796,21
1 814,17
1 832,31
1 850,63
Różnica między wpływami i kosztami bieżącego utrzymania zasobu wraz z remontami
-169,57
160,78
156,02
141,45
126,11
109,98
93,04
nadwyżka / niedobór na inwestycje
-169,57
160,78
156,02
141,45
126,11
109,98
93,04
planowane nakłady inwestycyjne
283,10
9 800,00
1 000,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Ilość mieszkań do zasiedlenia
mieszkania z odzysku
15
15
15
15
15
15
15
lokale pozyskane (budowa, zakup, najem)
0
34
76
20
0
0
0
Razem
15
49
91
35
15
15
15
% realizacji przewidywanych potrzeb mieszkaniowych
4,27%
15,65%
45,05%
18,04%
7,43%
7,18%
6,94%
 
 
 
 
 
 
 
 
ilość oczekujących na najem lokalu ze względu na trudne warunki materialne i mieszkaniowe
180
155
89
84
89
94
99
w tym: na najem lokali socjalnych
83
70
41
38
41
43
45
ilość wyroków sądowych z prawem do lokalu socjalnego
88
88
72
72
72
72
72
razem oczekujący na lokal socjalny
171
158
113
110
113
115
117
razem oczekujący na lokal z mieszkaniowego zasobu miasta
351
313
202
194
202
209
216
 
 
Roczne sprawozdanie z realizacji zadań zawartych w niniejszym programie prezydent miasta będzie przekazywał Radzie Miasta nie później niż w II kwartale następnego roku kalendarzowego. W sprawozdaniu zawarte będą w szczególności informacje dotyczące stopnia realizacji założeń programu, jego efekty  i problemy związane z jego wdrażaniem.
 
UZASADNIENIE
  
Na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego Rada Miasta została zobowiązana do uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
 
Zgodnie z zapisami art. 21 ust. 2 w/w ustawy wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy powinien być opracowany na co najmniej pięć kolejnych lat i obejmować w szczególności :
 
1. prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego w poszczególnych latach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.
2. analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikającą ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata
3. planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach
4. zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu
5. sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach
6. źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach
7. wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne
8. opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.
 
Przedstawiony do zaopiniowania projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Nowy Sącz zawiera wszystkie wyżej wymienione elementy i uwzględnia zmiany wynikające z przyjęcia w ostatnim okresie, przez Radę Miasta, uchwały zmieniającej wysokość bonifikaty udzielanej przy sprzedaży lokali mieszkalnych.
 
UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies