Wnioskodawca: Komisja Statutowo-Prawna Data złożenia projektu: 2010-01-25 Data wydania decyzji: 2010-02-01 Status projektu: Projekt podjęty Komisje opiniujące: |
---|
Projekt - druk nr 476
Uchwała Nr ... ... ... Rady Miasta Nowego Sącza z dnia ... ... ...
w sprawie: stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.
Na podstawie art. 190 ust. 1 pkt. 2 a i ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r., Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw ( tekst jednolity Dz. U. z 2003 r., Nr 159, poz. 1547 z późn zm.) w związku z art. 24f ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Komisji Statutowo-Prawnej postanawia co następuje:
§ 1. Stwierdza się wygaśnięcie mandatu radnego Pana Józefa Hojnora wskutek naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z prowadzeniem działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego Miasta Nowego Sącza.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega doręczenia Panu Józefowi Hojnorowi, Wojewodzie Małopolskiemu oraz Komisarzowi Wyborczemu w Nowym Sączu.
§ 4. Od niniejszego rozstrzygnięcia zainteresowanemu służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia uchwały.
Przewodniczący Rady Miasta (-) Artur Czernecki
Uzasadnienie
Na podstawie umów zawartych z następującymi wspólnotami mieszkaniowymi: Wspólnota Mieszkaniowa Broniewskiego 16, Wspólnota Mieszkaniowa Broniewskiego 20, Wspólnota Mieszkaniowa Sienkiewicza 17, Wspólnota Mieszkaniowa Sienkiewicza 20-22, Pan Radny Józef Hojnor pełni funkcję zarządcy w tych wspólnotach, przy czym: - w przypadku Wspólnoty Mieszkaniowej Broniewskiego 16 zlecenie zarządzania nastąpiło umową z dnia 1 lipca 2001 r., a aktualnie obowiązujące wynagrodzenie miesięczne zarządcy ustalone uchwałą Nr 2/2009, - w przypadku wspólnoty Mieszkaniowej Broniewskiego 20 - zlecenie zarządzania nastąpiło umową z dnia 1 lipca 2001 r., a aktualnie obowiązujące wynagrodzenie miesięczne zarządcy ustalone uchwałą Nr 2/2009, - w przypadku Wspólnoty Mieszkaniowej Sienkiewicza 17 - potwierdzenie wykonania czynności zarządzania przedmiotowa nieruchomością do dnia 01 marca 2010 r. wynika z protokołu z zebrania Wspólnoty Mieszkaniowej Sienkiewicza 14 z dnia 12 listopada 2009 r., aktualne wynagrodzenie zarządcy wynika z uchwały z 2009 r. ( brak nr uchwały i daty), - w przypadku Wspólnoty Mieszkaniowej Sienkiewicza 20-22 - zlecenia zarządzania nastąpiło umowa z dnia 1 lipca 2001 r., a aktualnie obowiązujące wynagrodzenie miesięczne zarządcy ustalone uchwałą Nr 2/2008. Umowy zostały podpisane przez zarządy wymienionych wspólnot mieszkaniowych z jednej strony, a przez Józefa Hojnora prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą DOMATOR z drugiej strony. Jednocześnie jak wynika z treści art. 24 f ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U z 2001 Nr 142,poz 1591 z późn. Zm.) radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. W przypadku radnego Józefa Hojnora nie budzi wątpliwości, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania nieruchomościami i czyni to „ na własny rachunek” - jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą na podstawie aktualnego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej Miasta Nowego Sącza pod nr 17478/01, od dnia 1 lipca 2001 r. , nr licencji 1102, wpis do rejestru licencjonowanych zarządców nieruchomości z dnia 27 lipca 2000 r. Dodać należy, iż zgodnie z treścią artykułu 43 ustawy o samorządzie gminnym „ Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw”. Natomiast zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. nr 80, poz. 903).„Art. 3 ust. 1. W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej jako prawo związane z własnością lokali. Nie można żądać zniesienia współwłasności nieruchomości wspólnej, dopóki trwa odrębna własność lokali”. 2. Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali”. Wobec powyższego, jeżeli miasto posiada udział we wspólnocie mieszkaniowej, definiowany w w/w przepisie jako udział w nieruchomości wspólnej, to jest to niewątpliwie prawo majątkowe. Fakt, że udział we własności nieruchomości wspólnej jest we władaniu wspólnot mieszkaniowych- jako tak zwana nieruchomość wspólna – nie pozbawia tego mienia waloru mienia komunalnego. Potwierdza to stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, który w wyroku z dnia 5 grudnia 2006 r. stwierdził, iż mienie pozostające we współwłasności gminy należy do mienia z którego korzystanie w celu prowadzenia działalności gospodarczej wyczerpuje znamiona „korzystania z mienia komunalnego", a także to, że pomimo iż gmina zarządza własnymi zasobami mieszkaniowymi poprzez wspólnoty mieszkaniowe, ta forma gospodarowania lokalami nie oznacza wyłączenia tych zasobów z zakresu pojęciowego „mienia komunalnego” (II OSK 1263/06, LEX nr 321487). Podobnie stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 16 września 2009 r. (sygn. Akt II OSK 951/09), który oddalił skargę kasacyjną radnego – zarządcy nieruchomości na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 marca 2009r. (III SA/Wr 701/08), oddalający skargę radnego na uchwałę rady gminy o stwierdzeniu wygaśnięcia jego mandatu. Konsekwencje naruszenia przepisu art. 24 f ust 1 ustawy o samorządzie gminnym określa ust.1 a który stanowi, że jeżeli radny przed rozpoczęciem wykonania mandatu prowadził działalność gospodarczą o której mowa w ust 1, jest obowiązany do zaprzestania prowadzenia tej działalności gospodarczej w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania. Niewypełnienie tego obowiązku powoduje wygaśnięcie mandatu radnego na podstawie art. 190 ust. 1 pkt 2 a ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. z 2003 nr 159 poz. 1547 - tj.), stąd podjęcie niniejszej uchwały stało się uzasadnione. |
UWAGI: |
![]() |