Projekt - druk nr 489
Uchwała Nr ... ... ...
Rady Miasta Nowego Sącza
z dnia ... ... ...
w sprawie: trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, placówek oświatowych i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie Miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.
Na podstawie art. 80 ust. 4 oraz art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i art. 92 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r., o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) Rada Miasta Nowego Sącza, na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza, uchwala co następuje:
§ 1. Placówkami uprawnionymi do otrzymania dotacji na zasadach określonych w niniejszej uchwale są:
-
niepubliczne przedszkola,
-
inne niepubliczne formy wychowania przedszkolnego,
-
szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki,
-
niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych innych niż szkoły wymienione w ust. 3,
-
placówki niepubliczne, o których mowa w art. 2 pkt. 5 i 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty zwanej dalej ustawą (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.),
-
niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe, ośrodki oraz poradnie psychologiczno - pedagogiczne realizujące wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
§ 2. Podstawa obliczania dotacji:
-
Podstawą obliczenia miesięcznej stawki dotacji na jednego ucznia jest uchwała budżetowa Rady Miasta Nowego Sącza oraz informacja o wysokości części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta Nowego Sącza, otrzymana przez Miasto Nowy Sącz od ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
-
Niepublicznym przedszkolom przysługuje dotacja w wysokości równej 75% ustalonych w budżecie wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Nowy Sącz w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia w przedszkolu w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Nowy Sącz. W przypadku braku na terenie miasta Nowego Sącza przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.
-
Organom prowadzącym niepubliczne inne formy wychowania przedszkolnego przysługuje dotacja na ucznia objętego tą formą wychowania przedszkolnego w wysokości równej 40% ustalonych w budżecie wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Miasto Nowy Sącz w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym, że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości 100% kwoty przewidzianej na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Nowy Sącz.
-
Niepublicznym szkołom o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Nowy Sącz.
-
Niepublicznym szkołom o uprawnieniach szkół publicznych nie wymienionych w ust. 4, przysługuje dotacja na każdego ucznia w wysokości równej 50% wydatków bieżących w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju ponoszonych przez Miasto Nowy Sącz w przeliczeniu na jednego ucznia. W przypadku braku na terenie Miasta Nowego Sącza szkoły publicznej danego typu i rodzaju prowadzonej przez Miasto Nowy Sącz podstawą obliczenia dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.
-
Niepublicznym placówkom oświatowym o których mowa w art. 2 pkt. 5 i 7 ustawy, przysługuje dotacja, na każdego wychowanka z budżetu Miasta Nowego Sącza w wysokości 100% kwoty przewidzianej na jednego wychowanka tego rodzaju placówki w części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta Nowego Sącza.
-
Niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe oraz ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt. 5 ustawy, a także niepubliczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne, które, zgodnie z art. 71b ust. 2a, ustawy prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu miasta Nowego Sącza w wysokości 100% kwoty przewidzianej na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez Miasto Nowy Sącz.
§ 3. Tryb udzielania dotacji przedszkolom, organom prowadzącym inne formy wychowania przedszkolnego, szkołom i placówkom oświatowym:
-
Organ prowadzący przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę oświatową składa wniosek o udzielenie dotacji, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, w Urzędzie Miasta Nowego Sącza według wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
-
Do 5-go dnia każdego miesiąca organ prowadzący przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę oświatową składa w Urzędzie Miasta Nowego Sącza, informację o faktycznej liczbie uczniów sporządzoną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki oświatowej, według stanu na pierwszy dzień miesiąca, za który udzielona jest część dotacji przypadającej na dany miesiąc, według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
-
Upoważnieni pracownicy Urzędu Miasta Nowego Sącza mogą dokonywać sprawdzenia zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazanych w informacji, o której mowa w ust. 2 na podstawie udostępnionej do wglądu przez organ prowadzący dokumentacji stanowiącej podstawę sporządzenia tej informacji, w tym dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.
-
Dotacje przekazywane są w 12 częściach. Przekazanie dotacji przypadającej na dany miesiąc następuje nie później niż do ostatniego dnia danego miesiąca, po złożeniu w Urzędzie Miasta Nowego Sącza, informacji o faktycznej liczbie uczniów oraz z zachowaniem terminu, o którym mowa w ust. 2.
-
Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy przedszkola, szkoły, placówki oświatowej, lub innej formy wychowania przedszkolnego wskazany we wniosku o udzielenie dotacji, o których mowa w ust. 1.
§ 4. Tryb rozliczenia dotacji:
-
Organ prowadzący przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę oświatową sporządza roczne rozliczenie przekazanej dotacji według wzoru stanowiącego załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.
-
Sporządzone roczne rozliczenie dotacji, o którym mowa w ust. 1 podlega przekazaniu do Urzędu Miasta Nowego Sącza.
-
Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane w nadmiernej wysokości lub nienależnie podlegają zwrotowi wraz z odsetkami, liczonymi jak od zaległości podatkowych.
-
Organ prowadzący przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę, lub placówkę oświatową, która w roku budżetowym zakończyła działalność, zobowiązany jest po zakończeniu działalności do:
1) przekazania informacji o faktycznej ilości uczniów, którzy uczęszczali do szkoły w poszczególnych miesiącach danego roku,
2) przekazania informacji o wydatkach bieżących poniesionych ze środków otrzymanej dotacji według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do uchwały.
-
Ustalona kwota zobowiązania Miasta Nowego Sącza z tytułu wyrównania dotacji należnej przekazywana jest na rachunek bankowy wskazany przez organ prowadzący szkołę.
-
Jeżeli kwota dotacji udzielonej jest większa od dotacji należnej szkole, organ prowadzący zwraca nadpłaconą kwotę lub pobraną nienależnie w terminie 15 dni od stwierdzenia tych okoliczności.
-
Dotacja w części nie wykorzystanej do końca roku budżetowego podlega zwrotowi do budżetu Miasta Nowego Sącza w terminie do końca stycznia następnego roku.
§ 5. Tryb i zakres kontroli:
-
Upoważnieni pracownicy Urzędu Miasta Nowego Sącza, zwani dalej kontrolującymi, mogą dokonywać kontroli w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach, placówkach oświatowych zwanych dalej „kontrolowanymi”, obejmującej:
1) sprawozdanie zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazanych w informacjach o których mowa w § 3 ust. 2.
2) sprawozdanie prawidłowości wykorzystania dotacji zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3d ustawy.
-
Dokumentem upoważniającym do przeprowadzenia kontroli jest imienne upoważnienie do kontroli wydane przez Prezydenta Miasta Nowego Sącza zawierające:
1) numer upoważnienia,
2) imię i nazwisko kontrolującego,
3) nazwę i adres kontrolowanego,
4) temat kontroli,
5) termin ważności upoważnienia
-
O przeprowadzeniu kontroli powiadamia się dyrektora jednostki lub zastępcę oraz organ prowadzący jednostkę wraz z informacją o zakresie przedmiotowym kontroli i czasookresie jej przeprowadzenia.
-
W ramach dokumentacji okazanej przez jednostkę, osoby kontrolujące mają prawo żądać stosownych kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem oraz żądać udzielenia odpowiedzi i wyjaśnień pisemnych.
-
Z przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół, który po jednym egzemplarzu otrzymuje jednostka kontrolowana, wraz z poświadczeniem otrzymania protokołu, a także Urząd Miasta Nowego Sącza.
-
Kontrolowanemu przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu kontroli, zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli. Zastrzeżenia należy zgłosić kontrolującemu na piśmie w terminie 14 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.
-
W terminie 14 dni od dnia podpisania lub odmowy podpisania protokołu kontroli przez kontrolowanego, kontrolujący sporządza wystąpienie pokontrolne kierowane do kontrolowanego oraz jego organu prowadzącego, zawierające ocenę kontrolowanej działalności, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości, zalecenia pokontrolne.
-
Kontrolowany, do którego zostało skierowane wystąpienie pokontrolne jest zobowiązany, w terminie określonym w wystąpieniu pokontrolnym, zawiadomić osobę podpisującą wystąpienie pokontrolne o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych i wykorzystaniu uwag zawartych w wystąpieniu pokontrolnym.
§ 6. Traci moc uchwała Nr XXII/271/2008 Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 26 lutego 2008 r., w sprawie: szczegółowego trybu udzielania i rozliczania dotacji dla przedszkoli i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego i ministrowie.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.
§ 8. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
§ 9. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Przewodniczący Radty Miasta
(-) Artur Czernecki)
Załącznik Nr 1
Załącznik Nr 2
Załącznik Nr 3
Uzasadnienie do projektu uchwały Rady Miasta Nowego Sącza
w sprawie: trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, placówek oświatowych i szkół niepublicznych zakładanych i prowadzonych na terenie Miasta Nowego Sącza przez inne podmioty niż jednostki samorządu terytorialnego, a także trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania.
Zgodnie z zapisem art.90. ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego powinna określić tryb udzielania i rozliczania dotacji udzielonej na prowadzenie szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych prowadzonych przez organ inny niż jednostka samorządu terytorialnego.
Ustawodawca nie określił jednoznacznie wysokości dotacji jaką jednostka samorządu terytorialnego powinna przekazać na prowadzenie danego typu i rodzaju szkoły, przedszkola czy innej placówki oświatowej.
Określenie tej dotacji należy do kompetencji organu udzielającego dotację. Uchwała określa także kiedy dotacja będzie przekazywana na konto placówki.
Ustawa o systemie oświaty obliguje również jednostkę samorządu terytorialnego do ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji, oraz zakres kontroli prawidłowości ich wykorzystania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.
W związku z powyższym przedkłada się nowy projekt Uchwały zawierający dotychczasowe regulacje w tym zakresie oraz dostosowuje się do obowiązującego stanu prawnego. |