Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Niedziela, 05 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Igor, Apolinary, Placyd, Rajmund

Projekty uchwał Rady Miasta Nowego Sącza V kadencji

Projekt uchwały Rady Miasta
Wnioskodawca: Prezydent Miasta/WPR
Data złożenia projektu: 2010-03-19
Data wydania decyzji: 2010-03-30
Status projektu: Projekt podjęty
Komisje opiniujące:
- Komisja Budżetowo-Gospodarcza
- Komisja ds. Rynku Pracy

Projekt - druk nr 509

 

Uchwała Nr ... ... ...

Rady Miasta Nowego Sącza

z dnia ... ... ...

 

w sprawie: zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom podległym.

 

Na podstawie art. 59 ust. 1 i 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240) w zw. z art. 18 ust. 2 pkt. 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r,. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - po dokonaniu zgłoszenia projektu uchwały do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek Prezydenta Miasta Nowego Sącza uchwala, co następuje:

 

§ 1. Określa się szczegółowe zasady i tryb umarzania, odraczania terminów spłaty oraz rozkładania spłaty na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom podległym, określa się organy lub osoby do tego uprawnione oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną.

 

§ 2. Postanowień uchwały nie stosuje się do należności, których umarzanie, odraczanie terminów spłaty oraz rozkładanie spłaty na raty określają odrębne przepisy.

 

§ 3. Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) należności - rozumie się przez to należność główną wraz z należnymi odsetkami za opóźnienie oraz kosztami dochodzenia należności (należności uboczne);

2) ulgach - rozumie się przez to umarzanie, odraczanie terminów spłaty należności oraz rozkładanie spłaty na raty.

 

§ 4. 1. Należności pieniężne mogą być umarzane z urzędu, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1 pkt. 1 - 4 ustawy z 27 sierpnia 2009 r., o finansach publicznych.

        2. W przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności pieniężne, o których mowa w ust. 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.

        3. Na wniosek dłużnika należności pieniężne mogą być umorzone w całości lub części, jeżeli:

1) zaistniała szczególna sytuacja losowa z przyczyn niezależnych od dłużnika, mająca istotny wpływ na jego sytuację finansową. Przez szczególną sytuację losową należy rozumieć powódź, pożar, kradzież lub inne zdarzenie uznane za wyjątkowe, na które dłużnik nie miał wpływu;

2) jest uzasadnione ważnymi względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika, a umorzenie obejmuje wyłącznie w całości lub części należności uboczne lub odsetki za opóźnienie. Umorzenie może być dokonane pod warunkiem spłaty należności głównej oraz nieumorzonej części należności ubocznych lub odsetek za opóźnienie.

        4. Umorzenie należności głównej powoduje umorzenie odsetek za opóźnienie w całości lub
w takiej części, w jakiej umorzono należność główną. Wysokość odsetek za opóźnienie ustala się na dzień udzielenia ulgi.

        5. Złożenie wniosku o umorzenie należności nie skutkuje cofnięciem pozwu w przypadku toczącego się postępowania sądowego.

 

§ 5. 1. Na wniosek dłużnika:

1) mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności pieniężnej,

2) płatność całości lub części należności pieniężnej może zostać rozłożona na raty.

- w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika oraz uzasadnionym interesem publicznym.
Postanowienia § 4 ust. 5 stosuje się odpowiednio.

        2. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie odroczonej należności pieniężnej lub którejkolwiek z rat, na jakie została rozłożona należność pieniężna, terminem płatności należności pieniężnej objętej odroczeniem lub ratą staje się termin pierwotny. Przez spełnienie terminu spłaty uważa się datę faktycznego wpływu należności pieniężnej na właściwe konto bankowe.

 

§ 6. Udzielanie ulg następuje w formie pisemnej ugody lub jednostronnego oświadczenia woli zgodnie z właściwymi przepisami prawa cywilnego.

 

§ 7. Do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych uprawnieni są:

1) Prezydent Miasta Nowego Sącza, przy czym dla należności pieniężnych przekraczających kwotę 450 000 zł wymagana jest zgoda Rady Miasta Nowego Sącza;

2) Zastępcy Prezydenta Miasta Nowego Sącza w zakresie należności pieniężnych przysługujących nadzorowanym przez nich komórkom organizacyjnym Urzędu Miasta Nowego Sącza oraz jednostkom podległym miasta Nowego Sącza, jeśli wartość należności nie przekracza kwoty 350 000 zł;

3) Kierownik jednostki podległej miasta Nowego Sącza wobec należności pieniężnych przypadających tej jednostce, jeśli wartość należności nie przekracza kwoty 6 000 zł.

 

§ 8. 1. W przypadku udzielania ulg, o których mowa w § 4 ust. 3 oraz w § 5 ust. 1 uchwały, będących pomocą publiczną w odniesieniu do dłużników - przedsiębiorców, pomoc ta jest udzielana jako pomoc de minimis, do której mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z 15 grudnia 2006 r., w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. WE L 379 z 28.12.2006, s.5). Przez przedsiębiorcę należy rozumieć przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z 6 sierpnia 2008 r., uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, s. 3).

        2. Przedsiębiorca może uzyskać pomoc, o której mowa w ust. 1, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez tego przedsiębiorcę, w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzednich lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro, a w przypadku przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu drogowego - 100 tys. euro.

        3. Uchwały nie stosuje się do pomocy:

1) udzielanej w sektorze rybołówstwa i akwakultury, objętych rozporządzeniem Rady (WE) nr 104/2000 z 17 grudnia 1999 r., w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. WE L 17 z 21.01.2000, s. 22; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 4, t. 4, s. 198);

2) udzielanej na działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);

3) udzielanej w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, wymienionych w załączniku I do TFUE w przypadku, gdy udzielenie pomocy zależy od jej przekazania w części lub w całości producentom surowców oraz w przypadku, gdy wartość pomocy jest ustalona na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców objęte pomocą;

4) udzielanej na działalność związaną z wywozem do państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich, bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej;

5) uwarunkowanej pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów z zagranicy;

6) udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w sektorze węglowym w rozumieniu rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002 z 23 lipca 2002 r., w sprawie pomocy państwa dla przemysłu węglowego (Dz. Urz. WE L 205 z 02.08.2002, s. 1 ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, s. 170);

7) na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego udzielanej przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie drogowego transportu towarowego;

8) udzielanej przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9 - 11 Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, s. 2);

9) udzielanej przedsiębiorcom, na których ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem oraz ze wspólnym rynkiem, w rozumieniu art. 107 TFUE.

        4. Przedsiębiorca nie może uzyskać pomocy na podstawie uchwały, jeżeli otrzymał pomoc inną niż pomoc de minimis, w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą lub tego samego projektu inwestycyjnego, a łączna wartość pomocy spowodowałaby przekroczenie dopuszczalnej intensywności pomocy.

        5. Udzielenie pomocy zgodnie z warunkami określonymi w uchwale nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.

        6. Warunkiem otrzymania przez przedsiębiorcę pomocy de minimis na podstawie uchwały jest złożenie wraz z wnioskiem o udzielenie ulgi:

1) oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenia
o nieotrzymaniu pomocy de minimis w tym okresie;

2) oświadczenia, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej
w rozumieniu pkt 9 - 11 „Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw” (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004);

3) informacji o każdej innej pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowanych, z którymi związana jest pomoc de minimis udzielana na podstawie uchwały.

 

§ 9.   1. Prezydent Miasta Nowego Sącza przedkłada Radzie Miasta Nowego Sącza informację dotyczącą wielkości udzielonych ulg, zgodnie ze wzorem stanowiącym załącznik do uchwały.

         2. Informacja, o której mowa w ust. 1, sporządzana jest według stanu na koniec roku budżetowego, w terminie do 31 marca roku następnego.

         3. Kierownicy jednostek podległych miasta Nowego Sącza przekazują Prezydentowi Miasta Nowego Sącza informacje o wielkości udzielonych ulg wobec należności pieniężnych przypadających jednostce, według stanu na koniec roku budżetowego, w terminie do 15 lutego roku następnego.

 

§ 10. Traci moc uchwała Nr XXIX/358/2008 Rady Miasta Nowego Sącza z 22 lipca 2008 r., w sprawie: zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego Nr 578, poz. 3830).

 

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Nowego Sącza.

 

§ 12. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

 

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.

  

Przewodniczący Rady Miasta

(-) Artur Czernecki

 

 

Załącznik

 

UZASADNIENIE

do projektu uchwały w sprawie zasad i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających miastu Nowy Sącz lub jego jednostkom podległym

 

Niniejszy projekt uchwały został przygotowany w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2010 r. ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240).

Kompetencje określone projektem uchwały wynikają z przepisu art. 59 ustawy o finansach publicznych (dalej ustawa). Dotyczą one określenia szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania terminów spłaty oraz rozkładania na raty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających miastu Nowy Sącz oraz jego jednostkom podległym, wskazania organów lub osób do tego uprawnionych oraz warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną. W swoich zapisach końcowych projekt uchwały uchyla obecnie obowiązującą w tym przedmiocie uchwałę Nr XXIX/358/2008.

Przedłożony projekt uchwały w stosunku do uchwały Nr XXIX/358/2008 wprowadza następujące zmiany:

- zasady udzielania ulg w spłacie należności dotyczą wyłącznie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym. Projekt uchwały nie odnosi się do należności publiczno-prawnych;

- katalog okoliczności stanowiących podstawę umorzenia należności pieniężnych z urzędu przeniesiono bezpośrednio z art. 56 ustawy. Pominięto przesłankę umarzania z uwagi na istnienie ważnego interesu dłużnika lub interes publiczny;

- usunięto zapis ograniczający jednokrotne skorzystanie przez dłużnika z ulgi w formie umorzenia należności pieniężnej, w przypadku zaistnienia szczególnej sytuacji losowej z przyczyn od niego niezależnych. Zaproponowana zmiana wynika z charakteru ww. przesłanki umorzenia;

- w projekcie uchwały proponuje się, aby w sytuacji gdy dłużnik nie spłaci w terminie którejkolwiek z rat, na jakie została rozłożona należność pieniężna, terminem płatności tej raty był termin pierwotny. Takie rozwiązanie podyktowane jest chęcią ujednolicenia zasad udzielania ulg w przedmiocie objętym uchwałą z ulgami stosowanymi w spłacie podatków lokalnych na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa;

- ujęto w zapisach projektu uchwały zastępców prezydenta miasta jako osoby uprawnione do stosowania ulg. Propozycja zmiany ma charakter porządkowy i wyeliminuje udzielane upoważnienia do każdej sprawy;

- zwiększono progi decyzyjne dla podmiotów uprawnionych do udzielania ulg. Propozycja zwiększenia progów decyzyjnych wynika ze wzrostu opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność miasta. Propozycja zmiany w tym zakresie usprawni w praktyce rozpatrywanie wniosków dotyczących rozkładania spłaty na raty opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego;

- uszczegółowiono w projekcie uchwały obecnie funkcjonujące rozwiązania w przepisach krajowych w zakresie dokumentów i informacji przedkładanych przez podmiot ubiegający się o uzyskanie pomocy de minimis z uwzględnieniem propozycji zmian zgłoszonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;

- pozostałe zmiany ujęte w projekcie uchwały mają charakter porządkowy, jak np. dotyczące procedury sporządzania dla Rady Miasta Nowego Sącza informacji z udzielonych ulg w wyniku stosowania uchwały.

Projekt uchwały dla dłużników prowadzących działalność gospodarczą jest w istocie rzeczy programem pomocy de minimis. Przed przedłożeniem Radzie Miasta został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów celem oceny przejrzystości zasad udzielania pomocy de minimis – w trybie określonym w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (dokumentacja dostępna w Wydziale ds. Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Nowego Sącza).

 

UWAGI:
Powrót do listy projektów uchwał

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies