Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Niedziela, 05 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Igor, Apolinary, Placyd, Rajmund

Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta

Czas na budżet!

Jutro Rada Miasta debatować będzie nad przedłożonym przez prezydenta Józefa Antoniego Wiktora projektem uchwały budżetowej na 2004 r. Zdaniem wnioskodawcy tegoroczny budżet będzie trudny, ale realny. Prezydent zapewnia, że pieniądze sądeckich podatników będą dobrze ulokowane, dają miastu szansę na rozwój.
Mimo nowych warunków, jakie stworzyła ustawa z listopada 2003 r. o dochodach samorządów, Nowy Sącz zwiększa – o prawie jedną piątą - tempo inwestycji, których skala sięgnie 19,4 mln zł.
Generalnie miasto jest w dobrej kondycji, rozwija się, nie ma regresu, nie jest nadmiernie zadłużeni, żaden majątek komunalny nie jest zastawiony gdzieś tam w banku.




Prognoza kwoty długu miasta na lata 2004 – 2008 w żadnych z wymienionych okresów nie odnotowuje przekroczenia dopuszczalnych wielkości w zakresie stanu zadłużenia miasta Nowy Sącz.


opracowała: Magdalena Januszek-Gródek



Projekt budżetu Miasta Nowego Sącza
na 2004 rok zakłada:

planowane dochody w wysokości 184 632 785 zł,
które maleją o 3,2 % w porównaniu do
przewidywanego wykonania za 2003 rok


opracowała: Magdalena Januszek-Gródek



planowane wydatki 207 344 303 zł
które wzrastają o 5,9 % w porównaniu do
przewidywanego wykonania za 2003 rok


opracowała: Magdalena Januszek-Gródek


planowany deficyt na 2004 rok wynosi 22 711 518 zł
i jest planowany do sfinansowania z
zaciągniętych kredytów długoterminowych.

Spłat rat pożyczek i kredytów długoterminowych z tytułu zawartych poprzednio umów kredytowych i pożyczek - 5 897 748 zł.


opracowała: Magdalena Januszek-Gródek


Wydatki MIASTA


Wydatki w budżecie (ogółem)

Oświata i wychowanie 86 072 453 - 41,5 %
Pomoc społeczna 25 581 767 - 12,3 %
Transport i łączność 21 355 685 - 10,3 %
Administracja publiczna 14 495 974 - 7,0 %
Gospodarka komun. i ochrona środ. 11 432 451 - 5,5 %
Edukacyjna opieka wychowawcza 10 424 654 - 5,0 %
Bezpiecz. publiczne i ochrona ppoż. 9 079 088 - 4,4 %
Różne rozliczenia 8 472 515 - 4,1 %
Gospodarka mieszkaniowa 4 551 541 - 2,2 %
Pozostałe zadania w zakresie polityki społ. 4 200 412 - 2,0 %
Kultura i ochrona dziedz. narod. 3 925 986 - 1,9 %
Ochrona zdrowia 3 927 936 - 1,9 %
Kultura fizyczna i sport 1 453 840 - 0,7 %
Obsługa długu publicznego 936 232 - 0,5 %
Działalność usługowa 657 630 - 0,3 %
Przetwórstwo przemysłowe 353 523 - 0,2 %
Turystyka 170 000 - 0,1 %

Wydatki inwestycyjne

Transport i łączność 10 234 285 zł
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 5 549 334 zł
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 1 083 750 zł
Gospodarka mieszkaniowa 680 000 zł
Administracja publiczna 488 550 zł
Oświata i wychowanie 480 000 zł
Edukacyjna opieka wychowawcza 200 000 zł
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona ppoż. 150 000 zł
Działalność usługowa 80 000 zł
Pozostałe zadania w zakresie polityki społ. 50 000 zł
Kultura fizyczna i sport 30 000 zł


opracowała: Magdalena Januszek-Gródek



Inwestycje – ponad 19 mln zł

W projekcie budżetu miasta na 2004 rok pomimo trudnej sytuacji finansowej przyjęto realizację zadań inwestycyjnych w ogólnej wartości 19 377 305 zł co zakłada w porównaniu do przewidywanego wykonania za okres ubiegły wzrost o 19,2 proc.
Realizacja zadań inwestycyjnych obejmuje przede wszystkim kontynuację prac rozpoczętych w okresach ubiegłych oraz część niezbędnych nowych zadań, w tym głównie zadań drogowych.
Najważniejsze zadania

Dział „Transport i Łączność”
„Stabilizacja osuwisk przy ul. Witosa, Podgórskiej, Zdrojowej i Barskiej wraz z budową infrastruktury technicznej” 5 114 285 zł

„Budowa Trasy nad Łubinką - obwodnica” 1 000 000 zł

„Przebudowa ul. Rejtana i Husarskiej wraz
z kanałem opadowym” 1 900 000 zł


Dział „Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska”

„Kontynuacja uzbrojenia dzielnicy Helena w sieć wod- kan i sanit.” 1 172 720 zł

Dział „Oświata i Wychowanie”
„Szkoła Podstawowa nr 21 – budowa sali gimnastycznej
wraz z boiskami sportowymi” - 400 000 zł

Dział „Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego”
„Adaptacja budynku dla potrzeb Nowosądeckiej
Małej Galerii” - 590 000 zł

Przewidziano też pieniądze na modernizację „Sokoła”.

Zastrzeżenie:
Przedłożony projekt budżetu miasta na 2004 rok nie zabezpiecza w planie wydatków wkładu własnego miasta na współfinansowanie zadań planowanych do realizacji w ramach wniosków skierowanych do sektorowego programu operacyjnego z uwagi na brak ostatecznych informacji o akceptacji i przyjęciu do współfinansowania złożonych wniosków.
***

Dodatkowo obciążono Miasto obowiązkiem wpłaty do budżetu państwa 7 776 633 zł. Skąd ten haracz?
Podstawą ustalenia wpłaty były osiągnięte wysokie dochody miasta w przeliczeniu na 1 mieszkańca w roku bazowym, którym dla roku 2004 jest rok 2002.
Z uwagi na to, iż wyjątkowo w 2002 roku miasto osiągnęło znaczne wpływy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych – w tym roku Roman Kluska sprzedał Optimusa - (dynamika udziałów miasta w podatku dochodowym od osób fizycznych w porównaniu do okresów ubiegłych w 2002 roku wyniosła aż 253,9 %) dochody przeliczeniowe na 1 mieszkańca miasta w okresie bazowym znacznie odbiegają od średniej i dlatego też ustalono i nałożono na miasto obowiązek odprowadzenia tak znacznej kwoty.
Osiągnięcie wysokich dochodów z tego tytułu przez Miasto Nowy Sącz w 2002 roku ma również przełożenie na brak uzyskania subwencji równoważącej tak dla zadań gminnych jak i powiatowych Miasta, przeznaczonej na wyrównanie ewentualnego ujemnego wpływu zmian w systemie finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego począwszy od 2004 roku na budżety tych jednostek.

Miasto zwróciło się do Ministerstwa Finansów z prośbą o zmniejszenie zaplanowanej na 2004 rok wpłaty do budżetu państwa w wysokości 7 776 633 zł.
Pismem z dnia 23.12.2003 Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów obiecał rozpatrzyć sprawę udzielenia pomocy finansowej Miastu Nowy Sącz ze środków rezerwy subwencji ogólnej przeznaczonej na wyrównanie skutków zmian systemu finansowania zadań.
Mamy nadzieje, że sprawa zostanie rozpatrzona pozytywnie i Miasto otrzyma choćby częściowy zwrot środków z budżetu państwa z tego tytułu.
Nowa sytuacja:
Zwiększenie dochodów, ale zarazem zmniejszenie dotacji celowych i subwencji

Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadziła zmiany w strukturze dochodów jednostek samorządu terytorialnego w porównaniu do lat poprzednich.
Wprowadzone zmiany spowodowały, co prawda, zwiększenie dochodów własnych przez:
- zwiększenie wskaźnika udziału jednostek samorządu terytorialnego w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa tj. podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku od osób prawnych.
Ale oznacza to jednak:
- przekwalifikowanie wielu zadań zaliczonych do zadań zleconych realizowanych z dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne,
- ograniczenie (znaczne) dofinansowania z dotacji celowych zadań własnych jednostek samorządowych.
W porównaniu do 2003 r.:
- dochody miasta wzrastają o 23 proc.
- dotacje i subwencje maleją o ponad 34 proc. (sama subwencja oświatowa maleje o 12 proc.)
Ubytek – prawie 6 mln zł
Po sporządzeniu analizy porównawczej wyszacowanych planowanych dochodów miasta stosownie do wprowadzonych zmian w systemie finansowania jednostek samorządu terytorialnego, w dochodach miasta na 2004 rok występuje ubytek dochodów w porównaniu do sytuacji finansowej w 2003 roku o około 5 978 000 zł.
To znaczy, że zwiększone wpływy z tytułu udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa nie zrekompensowały obniżonych wpływów z tytułu dotacji celowych oraz subwencji ogólnych.
Wejście w życie nowej ustawy spowodowało, że szereg zadań, w tym głównie z zakresu opieki społecznej, na które miasto uzyskiwało dotacje celowe, bądź to na zadania gminne, czy powiatowe, zostały przyporządkowane do finansowania ze środków własnych. Dotyczy to głównie takich zadań jak:
- dofinansowanie wypłaty dodatków mieszkaniowych,
- częściowe ograniczenie wysokości dotacji na dofinansowanie funkcjonowania domów pomocy społecznej,
- utrzymanie Powiatowego Urzędu Pracy,
- rodziny zastępcze,
- wydatki związane z funkcjonowaniem ośrodków adopcyjno – opiekuńczych,
- ponadto przejęcie do sfinansowania w całości wydatków związanych z oświetleniem ulicznym oraz gospodarką leśną.

Zaciskanie pasa - oszczędności

W związku z przedstawioną sytuacją finansową miasta w projekcie budżetu miasta na 2004 rok założono znaczne oszczędności w planowanych wydatkach, w tym głównie wydatkach bieżących.
Po odliczeniu obowiązkowej wpłaty do budżetu państwa (kwota 7 776 633 zł) planowane do realizacji wydatki bieżące miasta wzrastają tylko 0,3 % w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok.
- wydatki na wyngarodzenia: nie wyższe niż 3 proc. w porównaniu do 2003 r.
- wydatki rzeczowe: na poziomie ubiegłorocznym.

Autor: -
Dodano: 2004-03-01 00:00:00

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies